Full version: Snowflake bacopa
pamaro
Hej Finns det någon som kan tipsa mig om var jag kan köpa frö? Har försökt men jag kanske söker på fel ord. Bacopa eller snowflake har jag provat men hittar inte något försäljningsställe. Tillägg efter 1 timmes surfande.Har nu efter lite letande förstått varför jag inte hittar fröer. Ni är fantastiska kära blomstervänner.
Fenja
Hej och välkommen hit i alla fall! Här hittade jag lite bra information om Bacopa monnieri 'Snowflake' i alla fall. Den är lätt att föröka med sticklingar om du köper en planta och vill ha flera av den.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Bacopa monnieri 'Snowflake' är ett felaktigt namn Bacopa monnieri är en akvarieväxt (heter litet tjockblad på svenska) och ser inte ut sådär som mäster gröns bild och detta med det felaktiga namnet i svensk handel har pågått i ganska många år nu, när ska de fatta att växten de säljer faktiskt heter Sutera cordata och sorten ´Snowflake´ är en av de vanligaste sorterna. Det svenska namnet på Sutera cordata är Snöflinga.

Har för mig att jag läst att det ska finnas frön att köpa i växtens hemland Sydafrika men troligtvis är det den rena arten man får då och inte namnsorter. Det vanligaste här i sverige är att den förökas med sticklingar de är ganska lättrotade och man kan ju även köpa rotade sticklingar nu i trädgårdshandeln ifall man vill odla nästan från början
Fenja
Tack för den informationen Åsa! Det är ledsamt när växter saluförs under fel namn.
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
Jag har lyckats övervintra en tuss snöflinga (skott som jag tog i höstas). Krukan har stått i sovrumsfönstret och idag har jag skalperat den, satt skotten och hoppas att jag får två fina plantor av detta framåt sommaren.

Har försökt övervintra den förr, men inte lyckats, men kanske det blir gott resultat igår smile.gif
Margaretha
CITAT (Eva i Skåne @ 13-02-2006, 17:59)
Jag har lyckats övervintra en tuss snöflinga (skott som jag tog i höstas). Krukan har stått i sovrumsfönstret och idag har jag skalperat den, satt skotten och hoppas att jag får två fina plantor av detta framåt sommaren.

Har försökt övervintra den förr, men inte lyckats, men kanske det blir gott resultat igår smile.gif

Vilken prestation! Jag lyckas knappt få dem att överleva sommaren. De är så fina så jag försöker säkert igen, men de blir snabbt risiga för mig. För lite vatten? unsure.gif
Lady Hamilton
Jag har lyckats övervintra 3 olika "sorter"
Dels den vanliga "små blommiga" Bacopan,
sedan den "storblommiga" Bacopan,
och till sist en blå små-blommig sort som jag inte vet vad den heter smile.gif
Margaretha
CITAT (Hamilton @ 18-02-2006, 09:38)
Jag har lyckats övervintra 3 olika "sorter"
Dels den vanliga "små blommiga" Bacopan,
sedan den "storblommiga" Bacopan,
och till sist en blå små-blommig sort som jag inte vet vad den heter smile.gif

Jätteduktiga är ni! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon