Elisabeth P
Eftersom att vallmon inte klarar flytt så bra, ska jag då så direkt ute på växtplats eller klarar den att sås i stor kruka som jag sedan lyfter ur och planterar på växtplatsen? Vilket blir bäst, jag har inte bestämt den exakta växtplatsen än.

Har ingen erfarenhet av någon, därför undrar jag om någon blir riktigt ohanterlig och enormt stor om jag börjar redan nu?

I tidigare inlägg lät det på dig Kerstin som att nattljus och jacobs stege kan bli ohanterliga och att de därför bör förkultiveras för att ha koll på dem.

Jag kommer nog att förkultivera så mycket som möjligt för att få koll på läget och hopp om tidig blommning.
Vad jag däremot är lite rädd för är att det blir just ohanterligt som en stor djungel som inte går att plantera ut pga frostnätter.
blink.gif wacko.gif wub.gif

Nattljus, perenn
Jungfrun i det gröna
Atlasblomma

Brokkrage
Malva
Jacobs stege

Jag är så jättesugen wub.gif på att börja/ Lisa
Immix
Atlasblomma planterade jag direkt på växtplatsen förra året och då blommade de till augusti. Tror jag görs så i år också eftersom jag har så lite plats inne...
Elisabeth P
Hej Immix
När sådde du atlasblomma? Var det direkt när frostnätterna är över eller?
Har du nån koll på hur hög den blir? Har hört att man kan ha den i kruka med, stämmer det?

Fler tips om de andra wub.gif ?/ Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Vallmo + Atlasblomma + Jungfrun i det gröna har jag odlat och dessa har jag direktsått och det har gått utmärkt. Runt april har jag sått här i stockholmstrakten. Har testat förkultivera några krukor ibland av dessa sorter men de jag direktsått har oftast blivit finast, Atlasblomman blev dock ganska fin även vid förkultivering så vill du ha plantor och sätta i balkonglådor, krukor och dyl så kan du förkultivera lite plantor av den. Atlasblomman brukar bli runt 20-40cm hög, olika sorter blir olika höga.

Malva brukar vi ha på åkern på jobbet den direktsås med maskin runt april-maj så även den går bra att direktså.
Elisabeth P
Fint, då vet jag lite till rolleyes.gif
När ni pratar direktsådd - måste det då vara direkt på växtplatsen?
Vad jag menar är att jag planterat så mycket nu så jag vet inte riktigt vad jag har ute i rabatterna.Det hade därför varit smidigt om jag till våren när frostnätterna är förbi kunde så i krukor, som när de tagit sig lite mer kan planteras ut i rabatterna.
Kan man räkna det som direktsådd eller blir det helt annorlunda?

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Direktsådd menas direkt på platsen där de ska stå under sommaren, sår man i kruka kalls det förkultivering. Vallmo som inte gillar störningar skulle jag försöka direktså iallafall jag har testat att så i kruka och de flesta plantorna klarade inte utplanteringen.

Direktsådd brukar vara ganska enkelt bara strössla ut frön på lagom sådjup i ogräsfri jord, vattna och slänga på en fiberduk, sedan slänger man på vatten med jämna mellanrum medans de gror och växer, när risken för frost är över och plantorna kommit upp en bit brukar man kuna ta bort fiberduken.
Elisabeth P
Okej smile.gif
då vet jag vad direktsådd är. Ska försöka hitta en "fri" plats till våren. wub.gif
Men ni direktsår alltså lite INNAN frostnätterna är förbi? Räcker det med ett lager fiberduk på?

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det räcker med en fiberduk tycker jag fröerna gror inte förren jordtemperaturen är den rätta.

Och iallafall vallmo och atlasblomma brukar fröså sig själv så är du inte nitisk i att rensa bort frökapslar och småplantor du inte känner igen kommer det att dyka upp självsådda plantor hos dig nästa år.
Elisabeth P
Kul och tack ska ni ha wub.gif
Nu ska jag i alla fall börja med nattljus och jacobs stege smile.gif , för jag kan inte vänta längre tongue.gif . sen blir det en del direktsådd till våren med
wub.gif
Till odling......... laugh.gif
kerstin z5-6
Nej jag menade inte att de blir ohanterliga , utan att du kanske inte vill ha 42 nattljus på samma ställe smile.gif, perenner förgros, oavsett om du sätter ut eller sår inne-bäst i krukor eller såbyttor -så menade jag
Och kliar det i såfingret o du har ljus så visst kan du så inne nu om du vill
Elisabeth P
Tack allihopa smile.gif
Nu har jag satt igång smile.gif , det känns härligt wub.gif
Det blev 6 olika sorter till att börja med tongue.gif
Nattljus, krokardblomster, riddarsporre, ängssalvia, physalis-kapkrusbär och jakobs stege wub.gif kom i jorden idag.

Och Kerstin, jag hoppas inte jag lät spydig på nått sätt. allt är bara så nytt för mig och ibland blir det lite oreda i tankarna. Därför är det så skönt att veta att du finns här och reder ut allt ibland.
Dessutom finns det många andra som ochså kommer med ovärderlig hjälp.
Så stort tack smile.gif , nu är det bara att vänta på att första ska titta upp wub.gif

Lisa
kerstin z5-6
Spydig? DU laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif Varför tror du det
Jag uppfattar det istället som du är en person som verkligen frågar tills du fått veta det du vill.
Den varianten fungerar mycket bättre , särskilt när man bara skriver till varandra -Fråga på du !
och lycka till med dina sådder
Angående riddarsporrarna tror jag mej kunna lova , att dina Riddarsporrar kommer att blomma i sommar .
Inte så att jag ska äta upp en hatt om de inte gör det, men nästan biggrin.gif
Elisabeth P
Härligt wub.gif wub.gif wub.gif
Riddarsporren var jag mest orolig för då jag satte den i jorden. Jag hade inte så många frön av dessa, men o så vackra, så jag satte dem alla och hoppas o tror på er alla. wub.gif / Lisa
kerstin z5-6
En del säger att riddarsporre är mörker groende - jag har aldrig funderat -de har alltid kommit bra -men fröna kan täckas med lite såjord man smular över dem .Det skadar ju inte .
Immix
Ser att du redan fått bra svar. Jag sådde Atlasblomman först i slutet av maj, men de hann ju komma fint ändå...
Elisabeth P
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2006, 12:44)
En del säger att riddarsporre är mörker groende - jag har aldrig funderat -de har alltid kommit bra -men fröna kan täckas med lite såjord man smular över dem .Det skadar ju inte .

Mörkgroende betyder det endast att den måste täckas med jord
unsure.gif
Jag har mina sådder i ett sånt där miniväxthus av plast, ni vet med plastlock på.
Jag är lite osäker på om de redan nu ska stå under lysrör? Ställde dem under lysröret på diskbänken med plastlocket på. Är det riktigt så. Tempen ligger säkert på drygt 20 grader. När de gror ska de ut i garaget under lysrör och en temp på ca 15 grader, eller? unsure.gif / Lisa
Elisabeth P
Immix
Jag är för tillfället inne på att både så atlasblomman för kruka och direkt i rabatten. wub.gif
Den jag sår i kruka sår jag nog lite tidigare, har så svårt att vänta tongue.gif förhoppninsvis kanske jag får tidigare blommning på den då/ Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon