fruberglund
Tja, kom hem igår egentligen men efter att varit uppe nästan 1 dygn och inte sovit ordentligt på 2 nätter så orkade jag inte skriva igår, blev en tidig kväll igår.

Åkte in till akuten i torsdags eftermiddag med lillen. Låter nog mer farligt än det var men det finns ju inte så mycket annat att åka till på eftermiddagarna eftersom vårdcentraler o dyl är stängt då.

Han hade fått en blånad på ena pungkulan och de har varit vattenfyllda och stumma/svullna sen han föddes. Det här vattnet har alla små pojkar men det brukar försvinna av sig själv. Hade han inte haft en blånad så hade vi inte brytt oss i det.

Kirurgen blev inkopplade direkt och efter överläggande med högsta chefen så kom de fram till att han skulle opereras. Hjälp tänkte man då, var inte alls beredd på det. Blev ju orolig såklart, det är ju alltid en risk med att sövas m.m. speciellt när man är så liten.

Det kallas tydligen vattenbråck när de har såhär. När de föds sitter testikeln i ljumsken. Det är liksom ett rör där testikeln ska vandra ner från ljumsken till pungen, om det blir för mycket vätska så kan det göra att röret stryps/täpps till och då kan testikeln krympa och dö = inga barnbarn i framtiden (ungefär så fick vi förklarat).

Att det händer är ovanligt och att det skulle hända på båda sidor är väldigt ovanligt men läkaren tyckte att gör man inget nu så är det ju väldigt irriterande om det skulle hända. Finns inget sätt att se om det hänt eller inte förutom att operera.

Var det verkligen nödvändigt eller inte (det hade inte hänt kom de fram till efter operationen)??? Tja, det vet man ju inte eftersom det likaväl kunde hänt senare...eller så hade det aldrig hänt. Man får ju lita på att läkarna vet vad de gör och att de inte opererar på en sån liten i onödan.

Han mår i alla fall bra och är samma glada och spralliga kille som innan. Han totalcharmade alla på sjukhuset och på uppvaket ville de knappt lämna honom ifrån sig biggrin.gif Sköterskan på op sa att alla läkare ville vara med på op eftersom det var så sällan de hade en sån liten där rolleyes.gif

Var likadant på andra sidan och ska dit på återbesök i maj, om det inte försvunnit på den sidan och testikeln inte vandrat ner där kanske de måste operera den sidan också men det hoppas jag vi slipper.

Nu när man är mor själv så FATTAR MAN hur det är att oroa sig för sina barn wub.gif
silos
Jag förstår mer än väl och sänder kramar till lillen och föräldrar med wub.gif
Summersun
Oj då! Men vad bra att allt gick fint och att Isak mår bra smile.gif wub.gif
Förstår så bra att du var orolig.
pisanggoreng
Oj, skönt att det gick så bra! Hälsa lillen. smile.gif
Biggan_
Fy vad oroliga ni måste ha varit. Skönt att det gick bra och hoppas att naturen sköter om resten. Att han charmade alla på sjukhuset förstår jag mycket väl smile.gif wub.gif
Ge pågen en kram från Biggan! wub.gif
ninnisky
Usch, vad nervöst det måtte varit för er! Men så skönt att allt gick bra med den lillesötisen. wub.gif wub.gif Skickar en stor kram till er alla tre wub.gif
netaave
Oj! Förstår att det var omtumlande. Tur det inte var något allvarligare.
Pussa lite på bäbben från mig.
yenny
Oj... vilken tur att det gick att ordna så smärtfritt.
*Felix matte*
Skönt att allt gick bra. wub.gif

Men jag tycker det är konstigt att man börjar operera en så liten eftersom han ju inte var "dålig" som jag förstår det.
Grabben vår hade både vattenbråck och ljumskbråck men det bedömdes att operationen kunde vänta tills han var fem månader gammal.
Inte skrumpnar testikeln på kort tid... den tas ner och man sätter "tråd" som sedan löper ut från pungen... där satt tråden fastknuten i en liten gasvävssudd.
Så fick den sitta en tid... minns inte längre hur lång, men slutet gott iaf. Han är pappa smile.gif

Rättelse.

Minnet sviktade... påminns av maken att den operationen gjordes när grabben var 8,5 år... alltså testikeln som satt högre upp i "röret" den togs ner.
Det var bara ljumskbråcket som åtgärdades när han var fem månader.
kerstin z5-6
Det beror faktisk på hur det ser ut därinne -hotar "strangulering"stryps testikeln -från blod o syre och då skrumpnar den definitivt .
Jag tycker det var bra att du var så uppmärksam Mamma och åkte in.
Kram till er från K
Latmask
Oj! Min sambo gjorde den operationen som barn. Han var 4 år första gången men det fick tyvärr göras om ett par år senare. Han har aldrig haft några besvär av operationerna hälsar han. Och barn bev det. biggrin.gif

Ja du, jag vet precis vad du pratar om med mammaoro. Visst är det jobbigt att oroa sig för sin älskling. wub.gif

Kram till er alla och en extra kram till lilla gulleIsak.
Annlo
Oj, kära nån... ohmy.gif Lille gubben så liten o redan opererad! Tur att allt gick bra i alla fall! Förstår din ångest precis fru Berglund unsure.gif wub.gif
mamamaggan
Så skönt att det gick bra! wub.gif

Förstår hur du känner det , vår yngste blev också opererad som bebis och allt gick bra.

Ge lillen en extra puss och kram! wub.gif
Tesa
Fy vad jobbigt...just att han är så liten...
Men så skönt att det gick bra... wub.gif
mamamaggan
Rotade fram den här tråden eftersom jag undrar hur det är med vår forumbebis.

Förstår om Fru Berglund har fullt upp iofs . Hoppas att Isak mår bra och att han återhämtar sig som han ska. wub.gif
fruberglund
CITAT (mamamaggan @ 15-02-2006, 16:09)
Rotade fram den här tråden eftersom jag undrar hur det är med vår forumbebis.

Förstår om Fru Berglund har fullt upp iofs . Hoppas att Isak mår bra och att han återhämtar sig som han ska. wub.gif

Det är bara bra med honom smile.gif wub.gif

Han har inte visat några tecken alls på att ha ont utan är lika glad som vanligt smile.gif
mamamaggan
Skönt att höra! wub.gif

Måste ju ha koll på våran bebis!
ingrid fuxwall
Och detta hade jag missat!
Skönt att han mår bra!

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon