Full version: Hibiscus med knopp.
Anki
Hejsan!
Min Hibiscus har fått knopp och jag som skulle plantera om den ...Kan man göra det ändå!
/Anki
lissa
Hej Anki....En hibskus med knopp är verkligen känslig för ändringar. Egentligen bör man inte ens vrida på krukan..Så om du vill plantera om den i detta läge får du nog räkna med att den tappar knoppen...Den är egentligen inte i behov av en väldigt stor kruka, men du vet ju bäst själv om krukan är alldeles för liten...Lycka till vad du en gör med den smile.gif smile.gif
Anki
Hejsan!
Tack för ditt svar. Jag vet inte vad den har för behov av omplantering. Tänkte bara att den kanske inte klarar sig till nästa år igen på denna jord. Jag läste någonstans om att den skulle planteras om i februari -mars. Men under den tiden kommer den troligen att blomma. Men det kanske inte gör något om jag planterar om den efter blomning ..Eller?
Hur är det egentligen med den jord som blommorna planteras innan försäljning? Jag vet att vissa försäljningsställen som typ Ikeas blommor bör planteras om ganska omgående för att jorden är så sumpig och tät...
Kan det vara så?

/Anki
lissa
Hej igen Anki
När jag köper en ny blomma (var den än kommer ifrån) brukar jag låta den anpassa sig till sin nya omgivning innan jag planterar om dom. Jag skulle nog vänta till efter blommning innan jag planterade om den..och det kan ju förhoppningsfullt ta flera månader biggrin.gif OM det nu är så att den har jord.
Försök att titta i krukan hur den har det , man ser det ju rätt lätt i krukkanten. När krukan är full med rötter brukar man ju få med sig hela växten utan svårighet när man lyfter den i stammen.
Om du ser bara en massa vita rötter, så får du nog offra den knoppen växten har och plantera om för att den ska kunna orka ge dig blommor under hela våren/sommaren. .
Egentligen är det en väldigt tålig växt som repar sig snabbt efter torka odyl. Egentligen så är det det där med att byta ställe när den har knoppar som den inte gillar.
Jag har 3 blommor på min, och är i valet och kvalet, den torkar ju så snabbt när det börjar bli ont om jord, trots självvattningskruka (eller vad dom kallas) . Jag vet ine om du har tittat i mitt album, men där har jag en som ibland får en konstig dubbelblommning, och det är just den det gäller det är det 5te och 7de korten i hibiskus albumet...Hej så länge
Bessie
Jag planterade om min hibiskus så sent som i juni förra året och den mådde bra i alla fall.

De krukväxter jag har köpt på senaste tiden har nästan alla haft ren torv i krukorna, och det blir så svårt att få dem genomvattnade då, särskilt på sommaren. Så för det mesta har de i alla fall blivit omplanterade i ordentlig jord efter ett par månader.
Emser
Jag har haft många hibiskusar och kommer förmodligen att få ännu fler efter det att jag flyttat... biggrin.gif

Snurra INTE på krukan - hibiskusknoppar snurrar sig efter solen och snurrar du på krukan så snurrar du av den! Börja att lite försiktigt att göda den! När knoppen har blommat färdigt kan du plantera om den, men oftast så brukar den blomma i omgångar, så har man en knopp har man fler på G.
Bessie
Yvonne Forsling som har sajten hibiscus-sinensis.com menar att en hibiskus i knopp inte ska vändas mer än en åttondels varv i veckan.

Har också läst om en gammal huskur för att förhindra blad- och knoppfall. En matsked vanlig matolja på jorden som man sedan vattnar ner. Jag har prövat, men grenen som tappade blad var dödsdömd i alla fall, så jag vet inte om saker blev bättre eller sämre. Bladen föll i alla fall inte lika lätt.
lissa
dålig bild, men sätter in den så att du kan se förhållandet kruka växt. Som du ser är den väldigt liten, så trots blomman, som blev alldeles för liten , så ska jag byta kruka på måndag när jag kan köpa ny jord smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon