Full version: bara DAHLIOR.....
marie i Tierp
ny svensk hemsida som handlar bara om dahlior!
marie´s DAHLIOR
Margith
Vilken jättefin sida wub.gif wub.gif
Tusen tack för den! smile.gif
titti49zon6
Vilken härlig sida wub.gif
Nu måste jag snart så fröna du skickade till mig
Ser framför mig hur vackert det kommer att bli rolleyes.gif
Tack än en gång för fröerna
AnnammA
Åh, vilken härlig sida!
Vi kanske hörs av...
AnnA
manon
Jättefin sida!

Och perfekt hjälp för mig som ska så dahlior för första gången i år... biggrin.gif
Kajsa
Härligt, gillar också dahlior, fastande för sorten Nonette och Sam Huston, är dom köpta i Sverige ?
I somras köpte jag en randig sort Prince Vaillant, som jag blev så glad i.
lilla mamma
och jag har skott i mina som jag övervintade i ett utrymme med (nästan)frost, där hade jag tre begonior och en bamsekanna från kommunenes plantering också
Eva i Skåne
Åhhh, vad härliga bilder. Jag älskar dahlior och nu längtar jag ännu mer till vår och sommar.

Om jag lyder alla goda råd du har gett så tror jag mina ska bli dubbelt så stora som tidigare år biggrin.gif men dom har varit fina hittills också.
Som du skriver: Dahlior är tåliga smile.gif
Anki V
Vilken jättebra sida!! wub.gif
Jag köpte Dahliaknölar för första gången i fjol på COOP FORUM och dom blommade tacksamt hela sommaren. wub.gif

Jag blev så förtjust att jag har provat spara knölarna.

Nu till min fråga:
Du skriver "Rotklumpar med förrförra årets knölar blommar alltid sämre och ibland inte alls."
Kan jag alltså räkna med riktlig blomning i år (förutsatt att jag sköter dom som du rekommenderar) och satsa på delning eller köpa nya nästa år?

Mvh/Anki
MB1965
hjääälp !!!!! ! SNÄLLA i n t e dahlior också... räcker det inte med rosträsk, örtträsk, magnolianoja, piontokeri, och perennmani????

ok- jag ger upp... Rekommendera nånstans i GBG där jag kan få tag i jättestora gula / oranga/rosa dahlior ( stora blommor alltså !! ) ?
marie i Tierp
Nonette är köpt i sverige men Sam Huston är köpt i USA.
En gul sort modell giant heter Kelvin Floodlight Ange en titel på hemsidan den och den rosa storbamsingen Otto´s Thrill är vanliga i handeln och finns säkert hos Lilla FiskAnge en titel på hemsidan
Resten av de riktigt storblommiga kan nog vara svåra att få tag på här i Sverige, jag har köpt mina i USA och Kanada.
marie i Tierp
Anki, det blir alldeles säkert knölar som du kan dela, antingen på hösten eller våren.
MB1965
CITAT (marie i Tierp @ 14-02-2006, 21:56)
Nonette är köpt i sverige men Sam Huston är köpt i USA.
En gul sort modell giant heter Kelvin Floodlight Ange en titel på hemsidan den och den rosa storbamsingen Otto´s Thrill är vanliga i handeln och finns säkert hos Lilla FiskAnge en titel på hemsidan
Resten av de riktigt storblommiga kan nog vara svåra att få tag på här i Sverige, jag har köpt mina i USA och Kanada.

fina... hmm är dom dyra tro?

mvh
marie i Tierp
dahlior som du köper i sverige är inte dyra, utomlands är dom hutlöst dyra... med frakt, tullavgifter, moms och sundhetscertifikat.
MB1965
ah- misstänkte att amerikanerna skulle vara hutlösa. DÅ får jag stå över dom i vår. tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon