humla
När människor inte ens kan hålla sams på ett forum, där det är frivilligt att vara med, och som dessutom delas av människor med samma stora intresse, är det inte konstigt att det är krig i världen.

Det finns alltid människor som tycker annorlunda än vad man själv gör, och som väljer att uttrycka sig på andra sätt. Ger man sig in i diskussionen får man diskussionen tåla, om det inte är frågan om personangrepp och mobbning då forumvärdarna ska ta sitt ansvar.

Man måste inte läsa inlägg man inte tycker om, man måste inte svara på inlägg man inte tycker om. Att diskutera ämnen man har olika åsiker i kan vara jättekul, men när det går överstyr och folk anklagar varandra och går över gränsen är det inte kul längre, det fördärvar hela stämningen på forumet.

Försök istället minnas att vi alla delar det underbara intresset för det som växer. Istället för att skicka hårda ord, skicka en blomma.

evelina
Instämmer fullständigt!!!
Emma_
Det här tycker jag alla ska läsa, och så slutar vi starta ilskna trådar. tongue.gif

Emma
Björken
Håller fullständigt med er andra och kom att tänka på följande lilla devis om lära för livet, kanske något för en del att ta till när "sinnet rinner över".

Pojken och spiken

Det var en gång en liten pojke som lätt blev arg.

Hans pappa gav honom en näve med spik och sa till honom att varje gång du blir arg
ska du gå bakom huset och slå in en spik i staketet.

Första dagen slog pojken in 37 spikar.
Efter några veckor lärde han sig kontrollera sin ilska och antalet islagna spikar minskade hela tiden.
Han märkte att det blev allt lättare att kontrollera sin ilska.

Slutligen kom den dagen då pojken inte blev arg en enda gång.

Han sa det till sin pappa och denne föreslog honom då att han skulle dra ut en spik ur staketet
varje dag då han inte blev arg.

Dagarna gick och efter en tid kunde pojken tala om för sin pappa
att det inte fanns en enda spik kvar i staketet.

Då tog pappan pojkens hand och ledde honom till staketet. Där sa han till honom;

"Det var bra gjort min son, men titta på alla dessa hål.

Det här staketet blir aldrig vad det en gång varit.

När du säger något i vredesmod lämnar det just sådana här ärr kvar efter sig.
Som om du skulle sticka en kniv i en annan människa och dra ut den igen.

Det spelar ingen roll hur många gånger du ber om förlåtelse,

skadan är redan skedd.

En skada orsakad av ett ovänligt ord gör lika ont som ett fysiskt slag.

Vänner är sällsynta ädelstenar.

Dom gör dig glad och stöder dig i allt.

Dom lyssnar till dig då du har bekymmer,
berömmer dig och är alltid redo att öppna sitt hjärta för dig".

För mig är författaren okänd

Skicka en kram och ett leende i stället för hårda ord
Tesa
Visst är det så...elaka ord går inte bort
renate
CITAT (humla @ 11-02-2006, 15:30)
När människor inte ens kan hålla sams på ett forum, där det är frivilligt att vara med, och som dessutom delas av människor med samma stora intresse, är det inte konstigt att det är krig i världen.

Det finns alltid människor som tycker annorlunda än vad man själv gör, och som väljer att uttrycka sig på andra sätt. Ger man sig in i diskussionen får man diskussionen tåla, om det inte är frågan om personangrepp och mobbning då forumvärdarna ska ta sitt ansvar.

Man måste inte läsa inlägg man inte tycker om, man måste inte svara på inlägg man inte tycker om. Att diskutera ämnen man har olika åsiker i kan vara jättekul, men när det går överstyr och folk anklagar varandra och går över gränsen är det inte kul längre, det fördärvar hela stämningen på forumet.

Försök istället minnas att vi alla delar det underbara intresset för det som växer. Istället för att skicka hårda ord, skicka en blomma.

Du har så rätt Humla,skicka en blomma istället för hårda ord. Alla kan inte ha samma åsikt.Det är trist att folk ska lämnar forumet pgr av heta diskussioner och påhopp.Hoppas det lugnar sig igen.
Boxer
Jag bidrar med denna lilla krabaten. wub.gif
Björken
Underbar bild. Får jag sno den?
Boxer
CITAT (Björken @ 11-02-2006, 21:31)
Underbar bild. Får jag sno den?

Om du menar min, så visst! smile.gif
Björken
Ja det var din fina lilla apa. Tack så mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon