Full version: persika
nina L
Hej
JAg tänkte bställa persika från Örtagården.
Har någon erfarenhet av denna sort?
Citat från deras katalog
"Persika Frost Prunus persica
Detta är en mycket värdefull nykomling för dej som vill odla dina egna persikor, frukterna är underbart goda och mognar tidigt. Träden kan planteras fristående eller spaljeras, Frost har visat sej härdig i Zon 1-2 men provas nu tuffare lägen. Frukten är vacker gul-orange."
Läste på AoT: forum att den kan vara smaklös?

unsure.gif
Ingrid på Västkusten
Persika Frost är en god sort. Smaklösa persikor = för lite sol och värme
mkt konstigt inlägg på AoTa forum då förra året var det en fin sommar tänkt ejag flera gånger - men nyplanterade träd ger ju sällan så god frukt heller. Om man gött med mkt Blå Korn och annan flytande gödning så kan det ge smaklösare frukt - men om det gäller persika vet jag inte.
Omständigheterna fick vi ju aldrig reda på runt själva odlandet.
Funderar Ingrid också ägare till en LITEN Frost.

PS Jag har smakat frukt ifårn en Frost i Skåne - en gammel en. Smask!
nina L
Tack för avaret
Nu ser jag framemot "frosten" biggrin.gif
Cilla
Persikan Frost är den som verkar sälja bäst för tillfället, och jag har sett rätt många unga exemplar som klarat sig iallafall de senaste åren (vid vägg zon 2-3).

Elitplantstationen http://cgi.elitplantstationen.m.se/cgi/mys...alog/index4.htm har Anna Helena men rekommenderar den egentligen inte då den blir känslig för allehanda sjukdomar. E-plantgruppen http://www.eplanta.com/dokument/fruktsort.html har också Anna Helena, men kommer att ta bort den ur sortimentet i år pga att frukten inte hinner mogna. Frost har man inte haft i sortimentet. Många som kan något om persika säger att Anna Helena är härdigast, men ändå inte helt anpassad för vårt klimat.

Trädgårdshuset http://tradgardshuset.com/links.html har rätt många sorter men är seriösa nog att inte garantera härdighet:
Amsden sjävfertil gröngul med röd solsida A-Kval Co (Apr)-maj Aug I-II
Anna-Helena sjävfertil rotäkta .Funnen i Vällingby A-Kval Co (Apr)-maj Sept I-III
Charmencita sjävfertil A-Kval Co (Apr)-maj Aug I-II
Frost storfruktig,saftig A-Kval Co (Apr)-maj Aug I-II
Mamie Ross sjävfertil storfruktig A-Kval Co (Apr)-maj Aug-sept I-II
Peregrine sjävfertil A-Kval Co (Apr)-maj Sept I-II
Red Heaven sjävfertil A-Kval Co (Apr)-maj Sept I-II
Nancy sjävfertil A-Kval Co (Apr)-maj Sept I-II
Canino CO

Vi som bor i zon 3 och kan skapa zon 2 eller så vid vägg ska kanske inte lägga alla våra odlingsönskningar på just persika. Personligen kan jag iallafall inte låta bli att testa. Har haft hand om ett 15-årigt persikoträd längs vägg en gång, få men härliga frukter, dog vintern 1986.

Gott är kort, kanske man kan säga om persikorna häruppe i zon 3!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon