Full version: Quinoa och Amarant
Gurkan
Hallå !

Jag har suttit och läst lite om Quinoa (Chenopodium quinoa) som är så poppis hos alla hälsokostare. På svenska heter den Mjölmålla.

Är det nån som odlat denna växt för frönas skull, hinner de mogna ordentligt ? Att få skörd av blad lär inte vara några problem.

Som jag har förstått är den lättodlad, man kan använda såväl späda blad som grövre (tillagade) och såklart fröna om dom hinner mogna.

Impecta har frön till Mjölmålla, kat. s.131, art.no 9914

Amarant (Amarantus ????) försöksodlas tydligen i Sverige på Torslunda försöksstation (SLU) men jag har inte hittat nån mer info ang odling i Sverige. Se länk : Amarant på Torslunda.

Nån som sett frön till denna växt ? Nån som har erfarenheter ?

Så här ser den ut när den är nyskördad, visst blir man sugen :

Bilden kommer från Mother Earth News
harald
jag har inte odlat quinoa själv (än), men jag har hört att det ska gå bra.
du kanske vill försöka få tag i någon sort som är anpassad till kort säsong (och långa dagar).
'Dave' heter en ganska vanlig sort, som ska vara det (odlas visst ganska mycket i canada). jag vet tyvärr inte något bra ställe som har frön till den (och som vill skicka till sverige. future foods hade, men finns ju inte kvar längre sad.gif ), men det borde nog gå att hitta..
jag har köpt en sort som heter 'brilliant rainbow' (från jlhudsonseeds.com), och även amaranthus gangeticus 'elephant head':

jag odlade lite amarant förra året (typ tio plantor.. från vidaverde.co.uk), och de verkade mogna rätt bra, men jag använde aldrig fröna (föredrar quinoa. amarant blir det bara gröt av.. fast man kan iofs poppa dem också, men det är lite jobbigt eftersom de är så små och bränns ganska lätt..)..

edit: jo just det, det går bra med den vanliga amaranten som man vanligtvis odlar som prydnadsväxter också (a. caudatus, t.ex)

huauzontle (chenopodium nuttaliae, eller möjligen c. berlandieri) har jag också odlat några år, blomtopparna är goda doppade i frityrsmet och friterade (kan man göra med vanlig svinmålla också)..
Gurkan
Tack harald, mycket värdefull info ! Nu har jag lite fler ledtrådar och namn att söka vidare på.

Hoppas nån mer här har provat och vill dela med sig av erfarenheter !!
Elektra
Vad använder man den till egentligen och vad är det med den som gör den så poppis bland häslokostarna? Att fritera låter ju inte så nyttigt. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hel quinoa kan användas istället för couscous, det är näringsrikt, lättsmält och innehåller inget gluten.
Gurkan
Precis som Åsa sa fast med många flera ord .... :

CITAT
Quinoa (Chenopodium Quinoa) är frön från en sydamerikansk växt (nära besläktad med Amaranth) och används ofta till glutenfri gröt och i maträtter av olika slag.

Quinoan var inkafolkets stapelföda, och kallades för "sädeskornens moder". Även om den botaniskt sett inte är ett sädeskorn så är detta frö imponerande rent näringsmässigt. Det innehåller mer protein och fett än något sädesslag och faktiskt mer kalcium än mjölk. Dessutom innhåller Quinoa höga halter järn, fosfor och vitaminer.

Detta proteinrika frö har ett lågt GI-värde och innehåller inget gluten och passar utmärkt i stället för ris eller pasta. Det är perfekt i sallad och soppa. Quinoan går också att grodda.
Gurkan
Jag följde haralds länk till Vidaverdes bladamarant .... men där fanns också en annan avdelning som jag hittade efter en stund, där fanns både Quinoa och Amarant. Dom har gjort sina egna selektioner (för engelska förhållanden) och båda verkar odlingsvärda enl. vad dom skriver.

http://www.vidaverde.co.uk/grains.html

CITAT
'Mixed Grain Amaranths'
For the busy gardener, these are pretty good- they make up to 200,000 seed per plant, are very easy to thresh. We got a pound of grain from 6 plants with very little effort. The seeds don't need grinding - they are so tiny that you just add them to whatever you are cooking. Instructions are included, and there's a illustrated guide on this website in the Library.
CITAT
'Temuco' Quinoa

Quinoa Ð another of the 'Lost Crops of the Incas' Ð has quite a good potential as a high-protein grain crop in the UK.

The small seed are produced in abundance & easily cooked - we use them much as rice, with a nutty taste. Although many people know quinoa from their wholefood shop, few realise that the plants will grow here quite happily.

The challenge for us has been to find a variety that has open, feathery seedheads, so that the rain dries out quickly without causing any mouldiness in the seed.

Most 'improved' modern varieties (such as the one called 'Dave' that you may have heard of ) have big, very dense seedheads; great in their native dry climates but not so good over here! This one however Ð trialled by a friend in 2004 Ð seems much better than traditional offerings and gives a huge amount of seed for very little effort.
Gurkan
Runåbergs har en bladamarant som kanske kan vara användbar.

Calaloo, bladamarant

CITAT
Calaloo : Röd bladamarant. Odlas i stor omfattning i Asien. Framför allt i Kina. Den är mycket dekorativ med palettblad i grönt och vinrött. Bladamarant gillar varmt väder och tål inte frost. De små svarta fröna bör förkultiveras inomhus i större delen av landet och småplantorna planteras ut med 20 cm. avstånd när frostrisken är över och jorden blivit uppvärmd. Den får inte torka ut och uppskattar skydd mot svalt väder. När väl plantan kommit igång växer den snabbt. Unga blad och skott används i ett otal rätter. Kokta, snabbstekta, stuvade, ibland råa, oftast tillsammans med andra grönsaker. Bladamarant har ingen dominerande smak, så den är lätt att använda. Bladen är lite köttiga och mycket näringsrika. Framför allt järn och kalcium i stor mängd. 1300 frö/g.
Det pinsamma är att jag redan har frön till just denna, hade endast lagt namnet "calaloo" på minnet. Jag har ätit calaloo flera gånger i Västindien men trodde då (och nu ... tills för ca 2 minuter sen) att det var ett lokalt namn på nån slags spenat ... blink.gif laugh.gif På Jamaica var det. Gott också, ihopkokat med scotch bonnet pepper (puh!!!) och paprika m.m..

Vidaverde skriver såhär om sin selektion av bladamarant.
Vidaverde, bladamarant

CITAT
Mixed Leaf Amaranths - our own special selection
Amaranth leaves make a really good cooked green vegetable. The leaves and young shoots are wonderfully tender and delicious. Easier in the kitchen than many greens, for they grow well off the ground, so need much less washing than say spinach.

This is a mix of tall, high-yielding types such as 'Annapurna', 'Oscar Blanco' and other interesting crosses we have bred and selected in our trials. Crops heavily over a long season - they just keep making more & more shoots as you pick them. When it finally does go to flower, the seeds are white, so you can collect them for grain too.

Funkar tydligen både som bladgrönsak och för fröproduktion.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon