Full version: Morotsnyhet!?
anna_rispan
Jag kan inte vänta längre. jag skummade igenom en tidning, Land eller Ica-kuriren eller Hemmets Journal. Det handlade om fröer iallafall. Det nämndes en cerise morot.

Undrar vilken/vilka firmor som har den.

Har sökt på impectas hemsida men de hade den inte.

Vilka fler finns det?? Bröderna Nelsons har jag kollat, o Weibulls (tror jag). Ooo jag vill veta nu.

Tack på förhand!!
Susanna
CITAT (anna_rispan @ 11-02-2006, 21:01)
Jag kan inte vänta längre. jag skummade igenom en tidning, Land eller Ica-kuriren eller Hemmets Journal. Det handlade om fröer iallafall. Det nämndes en cerise morot.

Undrar vilken/vilka firmor som har den.

Har sökt på impectas hemsida men de hade den inte.

Vilka fler finns det?? Bröderna Nelsons har jag kollat, o Weibulls (tror jag). Ooo jag vill veta nu.

Tack på förhand!!

Jag odlade en lila morot förra året, tror jag köpte från hos Runåbergs, fast jag minns inte säkert. God var den i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske inte cerise men den här var ju läcker som jag hittade hos Impecta, sorten Dragon som ser ganska kraftigt röd ut med orange insida.

http://www.impecta.com/vaxtbilder/stora/9397.jpg

Morötter finns i många färger de ursprungliga sorterna var mera lila så lila eller cerise morötter är ingen konstighet. Det finns morötter som är vita, gula, lila, röda, orange etc.

Lila morötter har funnits tidigare i många svenska frökataloger, impecta har jag för mig har haft och Runåbergs har tydligen också haft någon lila sort men ingen av dem verkar ha det iår.

Efter att ha kollat på nätet verkar det som om man kan få tag på lila morötter hos fröer.nu
anna_rispan
Atomic Red från Runåbergs var det. Min mamma hittade den i tidningen.

Mne jag som redan betsällt därifrån!!! vad synd, eller kan man beställa en enda fröpåse??
Hannele
CITAT (anna_rispan @ 11-02-2006, 21:01)
Det nämndes en cerise morot.

Weibulls säljer morot Purple Dragon.
(Coop hade förra året Mix-påsar, olik afärger, men vet inte om de finns i år.)
anna_rispan
Ja jag får väl spana efter mixpåsar och hoppas att någon annan beställer från Runåbergs så jag kan slänga med min lilla påse på dennes beställning. Jag tänker prova alla roliga morötter jag hittar. smile.gif
KURT
Fast några nyheter tror jag inte att de här sorterna egenligen är. På 1800-talet togs det fram många udda sorter (b l a olika färgvarianter), de är nog bara återintroducerade. Skall man odla morötter bara för konsumtion så bör man nog satsa på de riktigt tidiga F1-hybriderna. Då kan man få egenodla primörer, annars blir de knappast färdiga förrän augusti.
anna_rispan
Intet nytt under solen, men det är nu jag lever o har möjlighet att odla dem!!! tongue.gif smile.gif

Mhm, det var en intressant grej det där med att välja riktigt tidiga sorter. När är tidiga sorter klara för skörd då?? Man kankse kan plocka upp sena sorter tidigare också??
Åsa, mälardalen zon 2
Fast många gamla sorter tar inte längre tid än F1 hybrider enligt Runåbergs har Atomic Red en utvecklingstid på 70 dagar och tittar man sedan på Lindbloms frö under tidiga morötter(F1 sorter) så har de angett utvecklingstider mellan 80-95 dagar.
anna_rispan
Har precis köpt en påse Purple Dragon på matbutiken i deras weibullshylla. Nu hoppas jag att det är någon i kolonoföreningen som ska skicka in en beställning till Runåbergs så jag kan beställa med dem. Har blivit så morotssugen... tongue.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon