Full version: silvermarton
ztina
Någon som har erfarenhet av denna växt? När är det bäst att så? Förkulitvering eller ej? Hur vill de ha det i trädgården, någonstans har jag läst att de vill stå ganska magert? Kan det stämma?
Det blev många frågor.
Ztina
Maria i Helsingborg
Jag kan visst bara svara på den sista frågan.....

Det är (väl) en tistelväxt och klarar tuffa förhållanden (mager jord och torra lägen). När de vuxit upp (bildat rot) kan man frammåt höstkanten "hacka" sönder rötterna lite och på det sättet få fler plantor.
kerstin z5-6
Silvermartorn är en vanligen tvåårig, blågrön och kal ört som kan bli över en meter hög. De basala bladen är rundat trekantiga med hjärtlik bladbas, sågad bladkant och vitaktiga nerver. De övre stjälkbladen och svepebladen är grunt flikade och skarpt tandade till torniga. Silvermartorn blommar under sommaren och hösten. Blommorna är ljust blåaktiga och sitter samlade i äggformade huvuden som sträcker sig och blir nästan kolvlika. Svepebladen är silvergrå.

sägs det smile.gif så rothack hjälper nog föga-Eryngium giganteum-Silvermartorn.Bienn -kan självså sig

martonsläktet är stort -det finns perenna varianter som är mycket trevliga tex Eryngium planum "blaukappe" med knallblå stjälkar och huvuden

Ännu större spetskanter i blått har Eryngium alpinum
Bägge är lätta att så själv .Planum klarar alla typer av jordar medan E.alpinum blir nog så fin, i lite mera fuktighetshållande jord och halvskugga
Dessa två må tillhöra tistelsläktet , men är på inget sätt besvärliga -snarare tvärtom-de självsår sig inte så lätt ialla fall inte i kallt klimat -utan håller sig där man planterat dem .
Maria i Helsingborg
Tack för att de reder ut begreppen, Kerstin.
Det där med rothack gälde antagligen en perenn sort jag har då.
kerstin z5-6
Ja det kan jag tänka mej -stämmer säkert .
Magdis
Brukar de vara knepiga att få till att gro? Jag har sått den perenna sortens Silvermartorn 16:e januari. Sen stod det på påsen att den skulle in i kylen efter två veckor. Jag tror att man sen skulle in med den en sväng i kylen igen efter ett tag om den inte grodde i rumstemp. Det låter knepigt. wink.gif

Inte har mina Bergvallmo grott inne i kylen än heller, men jag minns inte hur lång tid det tog förra året. De har stått i 4 veckor nu.
ztina
Jag tackar för tipsen men frågan är nu då hur man ska så dessa frön?
På min påse står det att man sätter krukorna i an unheated frame or greenhouse. Det måste väl betyda att man kan sätta dem i kallbänk ca 2 veckor och sen ta in dem. Man får väl prova.
Ztina
kerstin z5-6
har du möjlighet att så inne ?ljus o sånt-i så fall börjar du med 4v inne varmt -alla mina har grott på det viset ..
ztina
Tack Kerstin jag ska prova det för jag har möjlighet till ljus inne. Jag hoppas jag lyckas för jag tycker dom är så vackra. Har sett dom på Zetas i Stockholm förra sommaren.
Ztina
kerstin z5-6
Klart du lyckas ! smile.gif
ztina
Får jag fråga dig Kerstin en sak som ej rör trädgård, tittade i ditt album och fick se din hund, vad är det för ras?
Ztina
kerstin z5-6
Det är en australisk Working kelpie -en ras jag rek för alla -särskilt trädgårdsmänniskor smile.gif Mycket följsam , kan läras att svara i telefonen om så behövs :)Jag har haft många raser men denna tar priset :)Går i koppel utan koppel, kan alla 5 katternas namn -vallar på uppmaning ,aldrig annars .
Släkt med Dingon -vacker men kanske inte " söt"
gunnelö
Undrar just vad den femte katten heter? Vov, vov-vov, grr och morr heter väl de fyra första men vad heter den femte? biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif

Gunnel Ö
kerstin z5-6
Torsten smile.gif
gunnelö
Duktig vovve!! biggrin.gif

Våra hundar vet inte ens vad de heter själva. Ropar man på den ena kommer alltid båda.

(Men nu får jag väl döpa om dom till "Silvermartorn" så jag inte förstör den här tråden helt och hållet).

Gunnel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon