Jeanette
Hej,

Idag är rabatterna fulla av sniglar igen (Göteborgstrakten). Ett vårtecken som jag inte direkt längtat efter. Jakten kan börja!!

Min man sa att han hört att ett nytt gift var på gång... är det någon mer som vet något om det här?

/Jeanette
Hasse O
CITAT (Jeanette @ 29-04-2003, 11:57)
Hej,

Idag är rabatterna fulla av sniglar igen (Göteborgstrakten). Ett vårtecken som jag inte direkt längtat efter. Jakten kan börja!!

Min man sa att han hört att ett nytt gift var på gång... är det någon mer som vet något om det här?

/Jeanette

Har du provat att ställa ut en skål med öl. Sniglarna krälar ner i skålen och drunknar.
Järfälla
Detta ämne har ju varit uppe tidigare...

Men en fråga: det har kommit ett nytt medel som heter SnigelEffekt, såg det på Bauhaus, kostar strax under 100 kr.

Tydligen är det nåt järn-krut som gör att de dör efter ett tag, meningen är att de ska krypa tillbaka till sina bon och dö där...

Har någon provat?
Blomstersmurfen
Jag har knappt hittat några sniglar ännu i år, vilket jag är glad för förstås, förra året var det en nästan hopplös kamp kändes det som (Mälaröarna, Sthlm). Snigeleffekt provade jag i allafall, och det fungerade i kombination med dagliga insamlingar. Efter några veckor var det faktiskt inte lika många i just den rabatten, men med drygt 4000 kvadrat känns det som ett mycket dyrt preparat... Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå jag har hört om det nya snigelgiftet som är på gång och ev. kommer ut nästa år. Han som uppfunnit medlet är optimistisk + många reportrar har låtit optimistiska. Den som inte låtit riktigt lika optimistisk är Maj-Lis Pettersson på Ultuna, hon har tagit reda på lite mer, han vill inte tala om vad som finns i medlet men han har tydligen bara testat det i laboratorium och inte testat det under verkliga förhållanden. Enligt Maj-Lis Pettersson så är det inte säkert att ett medel som fungerar i laboratoriemiljö verkligen fungerar ute i trädgården.
Trädgårdsmannen
Än så länge har vi inte haft några mördarsniglar i vår trädgård - ser en och annan vanlig svart skogssnigel någon enstaka gång så de kan man leva med. Men, hur ser snigeläggen ut - någon som har en bild att visa - så att man vet vad man skall leta efter när man köper plantor!
Jeanette
Vi har nog varit effektiva snigelbekämpare! Förra året bokstavligen kryllade det av snigel-barn i våra rabatter. Mellan 20 och 50 stycken på varje perenn...(nyköpt hus och de förra ägarna brydde sig nog inte alls.) Vi plockade och förgiftade hela sommaren. Köpte först snigelfritt, och sedan lite giftigare saker utomlands. Handplockade varje kväll. I år kan man i alla fall räkna de dagliga fynden med hjälp av fingrarna...

Snigelägg är runda som små pärlor och vita samt lite transparenta. Vad kan de vara? 2-3 mm i diameter.

/J
Margaretha
Har ännu inte sett en enda snigel i Malmö i år. men däremot stora hål på bladen på rabarber och violkungsljus.
Äter sniglar rabarber? Tycker mig ha hört att de inte gör det.
Åsa K, zon 1
Sent i gårkväll hittade jag 3 st sniglar wacko.gif

Men är inte säker på att det var "mördarna". Försökte kolla i lampljus och de såg fläckiga/prickiga ut. Tror nästan att det var pantersniglar.

Trist att ta död på "oskyldiga".

Har inte hittills haft några "mördare".
ariana
CITAT (Margaretha @ 07-06-2003, 22:19)
Har ännu inte sett en enda snigel i Malmö i år. men däremot stora hål på bladen på rabarber och violkungsljus.
Äter sniglar rabarber? Tycker mig ha hört att de inte gör det.

De äter rabarberblad[QUOTE]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon