gammelnalle
Klippte ett äppelträd för två veckor sedan (rätt rejält) och samlade upp det mesta i en hög....

Hararana (???) har nu fullkomligt skalat rent dessa grenar och eferlämnat små gödselplumar i snön.

SÅ långt tycker jag det är BARA BRA!!!

MEN!! kanske jag lockar dem till större stordåd?? Ännu så länge kan jag inte se några större angrepp (mer än normalt) ...

Skall klippa några till (och snön lär vi få leva med ett tag till):
Skall jag fortsätta som tidigare??? Jag är bara glad OM jag och hararna hjälper varandra....

b
renate
Du hade tydligen ett riktigt harkalas under ditt Äppelträd.Så länge de äter de klippta grenarna är allt väl,hararna vill lever de med.För att undvika att de gnager på stammarna kan du ja vira lite hönsnät kring stammarna,och lägger grenarna som harfoder på marken.Jag tror inte de försvinner om du inte lägger riset under träden,då ger de sig säkert på stammarna.
Jag för min del är glad om jag slippa harar i trädgården,det räcker med rådjuren här.
Hannele
CITAT (gammelnalle @ 11-02-2006, 22:04)
Klippte ett äppelträd för två veckor sedan (rätt rejält)

Skall klippa några till

Vaffö då då? Gillar du inte äpplen? blink.gif
gammelnalle
här bidde det fel så jag tog bort det ... (dubbelt)
gammelnalle
Klippper inte du dig???

jaså... gillar du inte dig själv???

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
'

Jag inbillar mig att jag får BÄTTRE frukt om jag klipper ner så att solen kommer till....

Nu har hararna ätit upp allt skal på grenarna och verkar låta träden vara hyfsat ifred.... och deras visitkort får ligga kvar och gössla lite när nu vårsolen smälter bort snön.

b
Cilla
Hej,
vad som är rejäl klippning är helt olika för olika människor. Ibland kan någon säga att man klippt lite och i mina ögon är det mer än rejält, liksom tvärtom.

Det finns en föreställning om att solen måste komma åt varje äpple för de ska bli söta, goda och hållbara. Jag tycker inte att det stämmer, och har gjort blindtester med de som hävdat detta. Tagit ett äpple från norrsidan och ett från södersidan, skurit en skiva och bett dem smaka. SÄllan känner man skillnaden.

Däremot är det stor skillnad på de äpplen som fått ljus och de som fått mycket mindre av det. Ljus från himlen alltså, även om det inte varit direkt solsken. Vissa sorter kräver mer ljus än andra för att bli söta och goda.

Men att varje gren måste växa oskuggad mer eller mindre halva dagen eller att varje äpple måste få direkt solsken för frukt som ska användas och lagras hemma är inte nödvändigt. Det brukar snarare leda till beskärningsinsatser som stressar trädet att utöka gren- och bladmassan så att man redan samma säsong har ännu mer skugga på frukten än man hade innan beskärningen.

Det är ju också vårvinterbeskärning som stimulerar vegetativa tillväxten, dvs tillväxt av gren och blad. Vill man ha flesare träd är det juli-september som gäller vid beskärning.
gammelnalle
Tack Cilla!!
Det är ju ditt "fel" att jag VÅGAR klippa!!!

dvs TACK vare dina råd och tips...

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon