Wilmer
Vet inte vart detta inlägg passar bäst.. Jag försöker driva hyacinter innomhus varje år. Problemet är att blomman liksom fastnar nere i bladrosetten och där blir den.. Ruttnar liksom bort och så blir det inget mer. KAN kanske bero på att jag envisas odla utomhus hycinter ej fördrivna inne? Tips?
Lady Hamilton
Det första som jag kommer på att tänka är, kanske du ställt dem för varmt och ljust för tidigt? Min erfarenhet är att de måste stå mörkt (eller ha "hatt") tills att knoppen börjar synas. Sedan kan man ställa dem ljust och svalt.
Nu är jag ingen expert och jag har endast prövat att driva "prepparerade" lökar
Wilmer
Hm, provade att göra fiiina strutar i år.. The same procedure...

Men tillslut hamnar de i trädgården iallafall och där går det ju bra.

Lyckades även få en amaryllisknopp att fastna i år. wink.gif

De förpreparerade går bra, så jag kanske bara ska ge upp..?

Tacksam för fler synpunkter/tips...

Wilma
Lady Hamilton
CITAT (Wilmer @ 11-02-2006, 23:18)
.....Lyckades även få en amaryllisknopp att fastna i år. wink.gif...

Om den fastnade då är det"tecken" på att du vattnade din amaryllis för tidigt...........Vattna vid planteringen och inget innan "löken" visar knopp.........är min erfarenhet. Vattnar man för tidigt så tar "
blad-utveclingen" för mycket kraft så att löken inte orkar "skjuta" upp blomknoppen.
Wilmer
Åh, men den första blomman kom ju upp? I ärlighetens namn stod den hos mormor och personalen vattnade den innan jag han sätta en "vattna ej" lapp. Bladen han komma innan andra knoppen kom upp riktigt så det låter ju rimligt. Väntar längre nästa år så alla knoppar hinner upp!
Lady Hamilton
CITAT (Wilmer @ 11-02-2006, 23:37)
Åh, men den första blomman kom ju upp? I ärlighetens namn stod den hos mormor och personalen vattnade den innan jag han sätta en "vattna ej" lapp. Bladen han komma innan andra knoppen kom upp riktigt så det låter ju rimligt. Väntar längre nästa år så alla knoppar hinner upp!

Jag börjar o vattna efter att den 1:a knoppen har kommit,
man vet ju inte med säkerhet att det kommer någon fler............
i år hade jag en med 3 st stänglar smile.gif Och de blev riktigt många klockor på den Amaryllisen
Wilmer
Tur att man har vett på att sätta många amaryllisar, för, jaaa.. De är så vackra! Min sista blommar ut nu, men kanske det kommer en knopp till? Har några "fastnade" hyacinter på gång också... biggrin.gif De doftar gott när man trycker ner näsan i bladtratten...

Wilma
Fenja
Sök på hyacint här Wilmer, jag har för mig att Åsa mälardalen eller någon annan förklarat på ett bra sätt varför det blir så där...
Mvh
Fenja
Wilmer
Tack, ska ske! Några väntar fortfarande på att klämmas upp...

Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon