Full version: toppa euphorbia
lissa
Hej igen...jag vet att det är en Euphorbia..leo någonting, nu undrar jag om man kan toppa den så att den förgrenar sig?? Den är mycket större nu, men fortfarande bara en pinne med blad och just nu blommar den...man får nästan leta efter blommorna, för jag brukar försöka pollinera den. Hitintills har den inte fåt bebisar, men jag ger inte upp

PD, blir bilderna alltid så här stora???
Lady Hamilton
Jag har också haft en "skvätt i väg" men har inte de längre.

Visst kan du toppa den men det blir "inte utan besvär"
Den blöder väldigt kraftigt. Och "det vita blodet" är väldigt starkt.
Om du får det på huden kan det bli som "brännskador"

Eufobian behöver vad jag vet inte pollineras......
Frön blir det ändå, som den "skvätter" runt om kring sig i hela rummet.
Och innan de "skvättter i väg" brukar de vara placerade på stammen precis där blommorna har suttit.
Alexander-VG-zon3
jag bhadde inte toppat den smile.gif smile.gif
GoSatta
dom brukar bli rätt stora innan dom börjar förgrena sig så jag skulle nog bara vänta (det gör jag med min).

frön blir fler å fler ju störrre den blir så även där är det bara å vänta smile.gif
Ruby
CITAT (lissa @ 12-02-2006, 01:18)
nu undrar jag om man kan toppa den så att den förgrenar sig??

Jag har toppat en kameuforbia som inte var så mycket större än din och det gick finfint! Den grenade sig och ser nu mycket roligare ut än förut. Dessutom satte jag den avklippta toppen i en kruka och den tog sig och har det himla bra nu fast den inte har någon stam.

Ruby
lissa
Tack snälla ni för era svar..Ska nog kanske vänta lite mer jag också innan jag toppar, för om den ev. gör det av sig själv när det är dags är det kanske onödigt. Naturen brukar ju veta när det är dags. Jag har aldrig haft någon förut, och väninnan jag fick den av hade sin förgrenad, det var därför jag trodde att den kanske behövde hjälp på traven.
Bra, för nu fick jag alltså veta att det är den här som också kallas skvätt iväg....Nu hoppas jag verkligen att jag snart får några "skvättar" på golvet eller i krukan snart eftersom den just nu blommar. Bilden är från förra året, och trots blommningen blev det inga skvättar. När dom hade suttit ett bra tag tog jag bor några som jag öppnade och innehållet spred jag i krukan..
Jag brukar låta den torka upp mellan vattningarna, och väldigt sällan får den gödsel. På sommaren brukar den stå ute.
Har ni några speciella skötselråd , för dom tar jag tacksamt emot.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon