Emma_
Hejsan allihop!

Jag åker till Nya Zeeland i nästan tre veckor på onsdag, den 15:de.
Nu undrar jag därför om ni har något tips på någon rolig växt som växer vilt där som man kan hålla utkik efter fröer från.

Jag vet ju inte alls vad som finns där, och hur det ser ut, så bilder vore skoj.

Emma
Zazu
*avis*
det finns väl lite allt möjligt : höga gräs, trädormbunkar, astelior och liknande...
dina krukväxtfröer postar jag idag...

mvh zazu
Emma_
Om jag hittar något skoj så ska jag ta lite åt dig också. smile.gif
Det värsta är ju bara att jag inte vet vad som är lönt att ta av.
Det skulle verkligen inte förvåna mig om jag är olaglig i onödan och kommer hem med en massa grejer som inte går att så.

Men tack för tipsen!

Fröerna också förresten. tongue.gif

Emma
Jonte_rm
Tror inte det är klokt att du plockar massa växter i naturen..

Att du sedan inte får införa växter eller djur genom tullen utan att anmäla detta till alla möjliga myndigheter i båda länder o hålla på gör att det är nog bäst om du låter bli..

mvh // Johannes
Elisabeth P
CITAT (Jonte_rm @ 13-02-2006, 13:20)
Tror inte det är klokt att du plockar massa växter i naturen..

Att du sedan inte får införa växter eller djur genom tullen utan att anmäla detta till alla möjliga myndigheter i båda länder o hålla på gör att det är nog bäst om du låter bli..

mvh // Johannes

Men frö kan väl inte vara olagligt att föra in, eller? blink.gif wacko.gif rolleyes.gif / Lisa
Emma_
Levande växter ska jag INTE ta med mig hem, utan bara frön i så fall. Jag har fått för mig att detta kanske också är olagligt egentligen, men är inte säker.

Jag har inte lust att fastna i tullen, men jag tror inte frön syns när de scannar väskan.

Emma
Zazu
frön är inte olagligt sålänge det inte är utrotningshotade arter eller svåra ogräs mm.
CITAT
Om jag hittar något skoj så ska jag ta lite åt dig också smile.gif
tack wub.gif
CITAT
Regler för privatpersoner
Som privatperson är det många växter Du får föra in i eller ut ur Sverige utan speciella tillstånd. Andra växter kräver tillstånd eller intyg, medan ett fåtal är helt förbjudna att transportera. Liknande regler finns för djur och andra organismer som kan orsaka allvarlig skada på växter. Dessutom finns restriktioner när det gäller transport av jord och andra odlingsmedier av organiskt ursprung.
Syftet med dessa regler är att förhindra att allvarliga växtskadegörare sprids till nya områden och etablerar sig där med stor ekonomisk skada som följd.

Förutom växtskyddsaspekten finns regler om artskydd. De ska fungera som ett skydd så att handel och bortförsel inte påverkar möjligheten för utrotningshotade arter att överleva. Även här är det vissa arter som det är helt förbjudet att föra med sig, medan det för andra arter krävs tillstånd.

från jordbeuksverket..

mvh zazu
Emma_
Men det där lät ju jättebra tongue.gif

Då litar jag på jordbruksverket och tar med mig det jag hittar. smile.gif

Tack Zazu!

Emma
Zazu
jag kom på att jag hade DEN HÄR i favoriter biggrin.gif finns lite bilder på den
se upp för nya zeeländska trädnässlor laugh.gif

mvh zazu

fixat..
Emma_
Hmm.. är det bara för mig ditt inlägg ser lite oförståeligt ut? tongue.gif

Jag tror jag har fattat i alla fall: Se upp för nya zeeländska trädnässlor? tongue.gif

Haha, i så fall ska jag göra det. Tack för länken.

Emma smile.gif
Zazu
nej, det ser konstigt ut här med, ska kolla om det går att fixa
det gick, fixat... laugh.gif
Emma_
Hej igen allihop!

Ville bara skicka en liten halsning fran Nya Zeeland, har ar valdigt varmt, och jag har redan lyckats branna mig. rolleyes.gif

Och det finns MASSA fina vaxter, sant vi har i miniatyr som krukvaxter i Sverige vaxer som trad har. Jattehaftigt! tongue.gif

Hinner inte skriva mer nu, hoppas ni har det bra hemma i Sverige.

Kram Emma smile.gif
adrian
hejsan!
Din fuskis,, vad kostar det att flyga ner dit?
Runt 10000 gissar jag....
Emma_
Hemma igen! Konstigt med kyla och en massa snö. tongue.gif

För mig kostade det nästan 18 000, men då åkte vi köpenhamn-bangkok-sydney-nya zeeland på vägen dit, och stannade tre dagar i bangkok. Och på hemvägen stannade vi i sydney tre dagar, så det kostade lite mer för att få det så. Men det var pappa som betalade allt, jag är ju fattig student. tongue.gif

Och angående fröerna så var de stenhårda på allt man tog in i nya zeeland och australien. Man var tvungen att fylla i en lista med alla möjliga frågor.

Så fröerna fick stanna kvar hos min syster i nya zeeland, hon har skickat dem på posten, men det tar säkert två veckor innan jag får dem. Och jag fasar lite för att det inte kommer vara något kvar av dem då eftersom hon utan min vetskap har lagt dem i PLASTpåsar, och det mesta var inte helt torkat. Så jag misstänker starkt att det kommer råda mögelepidemi i mitt fröpaket. tongue.gif

Men det får gå som det går, det var i alla fall en jättetrevlig resa, och jag har några cliviafrön från sydney med mig hem. Alltid något. rolleyes.gif

Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon