Full version: Förvildade narcisser
Limeblossom
Hej!

I byn där jag bodde förut växer det lite smått och gott som förvildat sig tex kroll och brandliljor, borstnejlikor, pärlhyacinter osv.
Och det finns grupper med narcisser men dom blommar inte något vidare utan det kommer någon enstaka ibland, mest blir det blad.
Och nu undrar jag om jag gräver upp lökarna och planterar dom hemma hos mig med en massa smaskig näring kommer dom att orka blomma då?
Borde dom inte det? Skulle vara roligt att bevara dom för det har inte legat någon trädgård just där på läääänge.
Kan tillägga att just dom här lökarna växer på mark där jag får gräva upp dom.
Åsa, mälardalen zon 2
Troligtvis kan man få dem i blom ifall man gräver upp dem och planterar lökarna glesare och ger dem näring + narcisser/påskliljor vill sitta i jord som är ganska fuktig på sommaren alltså tvärtemot tulpaner som gärna sitter i väldränerad jord och solbakas under sommaren.
Limeblossom
Det där med fukten visste jag inte, men det stämmer med hur dom växer nu. Hmm...kanske jag måste flytta mina påskliljor...
Lady Hamilton
Jag har mina narcisser och tulpaner i samma jord/rabatt och de blommar och förökar sig i massor. Så jag måste gräva upp och dela lökarna med ett par års mellanrum.
Och jag tror som Åsa, att du borde plantera lökarna väldigt glest och ge dem näring.
Då kommer du nog att efter ett par år få ett "blomsterhav" smile.gif
När du planterar lökarna kan du lägga sand i botten på planterings gropen, det mår lökarna bara bra av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon