Full version: Pelargonfråga?
Elisabeth P
Är nu sugen på att väcka mina pelargonior som jag försökt att övervintra för första gången smile.gif .
Jag har läst gamla trådar, men blir ändå inte riktigt klok på om de måste ha ljus och värme direkt unsure.gif ?

Nu står de i garaget + 3-5 grader, rellativt mörkt ( det finns två små fönster) och i stort sett utan vatten.

Jag tänkte nu klippa de och plantera om dem wub.gif .
1; Måste de direkt under lysrör eller klarar de att vänta ett tag?
2; Måste jag höja värmen till ca 15 grader nu på en gång?
3; Näring ska man väl inte ge förrän ett par veckor efter omplantering, eller?

Lisa
Anki V
Egentligen skulle jag väl inte uttala mig alls, novis som jag är.

Jag har också sparat Pelargonior för första gången i år och jag har också lästa allt jag kommit över när det gäller "väckning". Det verka finnas lika många sätt att ta hand om Pelargoniorna som det finns sorter wink.gif

Jag gjorde i alla fall så här:
28 jan. tog jag in dom från matkällaren. Då hade dom stått i ca10 grader från oktober och fått en dryg matsked vatten i månaden ungefär.

Jag planterade om och beskar hårt, jag hade nakna pinnar i krukorna som var mellan 3 och 6 cm, det fanns inte ett enda blad kvar. Krukorna placerade jag under lysrör.

Redan dagen efter kunde jag se att det började bryta nytt från "pinnarna".

Idag har dom fått lite svag näringslösning (halv dos)

Nu (efter 2 veckor) sliter jag med frågan: Ska jag bryta bort knopparna eller ska jag låta dom blomma. Jag har flera knoppar på alla mina övervintrare och dom är helt fantastiskt knubbiga och fina.

Jag lutar åt att låta knopparna vara kvar och njuta av blommningen
wub.gif

En liten undran: Om du inte vill "ha igång dom" ännu varför ska du då plantera om och börja pyssla?
Enl mitt sätt att tänka så behöver dom värme och ljus för att komma igång.

Verkar dom må bra så är det väl bättre att dom får stå ifred tills du vill att dom ska börja komma. wink.gif

/Anki
Elisabeth P
Jo det låter väl lite kluvet.
Saken är den att dom ser rätt taniga ut. Endast ett par spretiga bleka skott på två av dem. Den tredje ser rätt död ut. sad.gif .
Därför skulle jag vilja få liv i dem så snart som möjligt.
Problemet är att mina lysrör är på G men inte riktigt redo ännu.
Kanske det sätter lite sprutt på mannen min om jag sätter in även pellisarna på köksbänken tillsammans med frösådderna tongue.gif. det börjar bli trångt, då kanske lysrören kommer på plats lite fortare tongue.gif . fast där är det betydligt varmare förstås.

Angående dina knoppar. Förstår jag till fullo om du inte har hjärta att ta bort dem. Underbar kännsa när det börjar knoppas. Fast proffsen lär ju säga att för att få knubbigare plantor bör man nypa de första knopparna.

Lisa
Anki V
Jag tog fram mina (i lätt panik) för dom hade också långa bleka skott.

Jag vågade inte vänta längre för om "Pellisarna" bestämt sig för att vakna så var det förmodligen rätt tid. laugh.gif

Det där med att bryta bort knopparna....... Ja,ja, jag vet men det gör så ont desutom läste jag någonstans att man kunde "toppa ovanför knoppen och på så sätt få både blom och knubbiga växter wub.gif

Jag vill starkt rekommendera krukor och frösådder på de mest olämpliga platser. Det finns inget som kan sätta fart på en "hantverkare" som om det blir besvärligt för dom. Då skyrs inget besvär och inga kostnader (egen erfarenhet) smile.gif

I går fick jag upp en hylla till med lysrör efter hot om att få stå vid diskbänken och äta pizza några månader framåt. rolleyes.gif

/Anki
Elisabeth P
Okej laugh.gif laugh.gif
Jag kör på din idé laugh.gif , nu går jag ut och planterar om laugh.gif
Då blir det nog fart .... laugh.gif laugh.gif tongue.gif / Lisa
Elisabeth P
Nu är de klippta och omplanterade smile.gif .
De fick följa med in i köket under lysrör, förhoppningsvis är de bara där på en kortare visit tongue.gif .
Men det kommer förvåna mig mycket om det blir något av dem för de ser inte mycket ut för världen.
De var grå torra pinnar, men i alla krukorna fanns det enstaka bleka skott,
så kanske finns det hopp tongue.gif rolleyes.gif tongue.gif

Lisa
Anki V
Så här såg mina ut efter en vecka laugh.gif

Längsta "nakna pinnen" var 4 cm lång, torr och trist. Jag trodde det var kört, därför vågade jag beskära så hårt (hade inget att förlora).
På just den här har jag nu 4 knoppar efter ytterligare en vecka. wub.gif

/Anki
Elisabeth P
CITAT (Anki V @ 12-02-2006, 12:43)
Så här såg mina ut efter en vecka laugh.gif

Längsta "nakna pinnen" var 4 cm lång, torr och trist.  Jag trodde det var kört, därför vågade jag beskära så hårt (hade inget att förlora).
På just den här har jag nu 4 knoppar efter ytterligare en vecka. wub.gif

/Anki

GRATTIS wub.gif
Kan mina se ut SÅ om en vecka då får jag gädjefnatt ohmy.gif laugh.gif ohmy.gif blink.gif laugh.gif
Mina beskar jag ända ner till 1 cm på lägsta stället, hade liksom heller inget att förlora tongue.gif
Jag hoppas jag får lika stor lycka som du wub.gif / Lisa
gunnelö
CITAT (Anki V @ 12-02-2006, 11:04)
Nu (efter 2 veckor) sliter jag med frågan: Ska jag bryta bort knopparna eller ska jag låta dom blomma. Jag har flera knoppar på alla mina övervintrare och dom är helt fantastiskt knubbiga och fina.

[QUOTE]

Jag skulle låta knopparna blomma om det inte är så att du vill gå in för att får pelargonen att grena sig mer. Men då går det också bra att skära av ovanför blomknoppen. När det gäller nyplanterade sticklingar kan det vara viktigare att ta bort knoppen för att ge kraft åt plantan så den växer till.

Ni har läst en hel del skriver ni. Jag hoppas att ni också läst på pelargonsällskapets hemsida. Där finns rubriken "nybörjarråd" med mycket bra tips för både nybörjare och andra.

Att det finns många sätt att hantera pelargoner visar ju på att det är en tålig blomma som klarar olika behandlingar bra.

Lycka till!
Gunnel Ö
gunnelö
CITAT (Lisa:) @ 12-02-2006, 12:52)
Mina beskar jag ända ner till 1 cm på lägsta stället,

[QUOTE]

En cm låter väl kort tycker jag. Se bara till att det finns någon tillväxtpunkt (där bladen kommer) kvar. Rekommendationen brukar vara att lämna 3 - 4 tillväxtpunkter och skära ner till ca 5 - 7 cm.

Anki, dina pelargoner ser superfina ut. De kommer nog att bli fantastiska i sommar! biggrin.gif

Gunnel Ö
Elisabeth P
CITAT (gunnelö @ 12-02-2006, 17:38)
CITAT (Lisa:) @ 12-02-2006, 12:52)

Mina beskar jag ända ner till 1 cm på lägsta stället,

CITAT
En cm låter väl kort tycker jag. Se bara till att det finns någon tillväxtpunkt (där bladen kommer) kvar. Rekommendationen brukar vara att lämna 3 - 4 tillväxtpunkter och skära ner till ca 5 - 7 cm.

Anki, dina pelargoner ser superfina ut. De kommer nog att bli fantastiska i sommar! biggrin.gif

Gunnel Ö

Jo jag vet men som sagt jag hade inget att förlora. Dessutom är det inte så mycket över hela. Nåväl, gjort är gjort, det är bara att hoppas att de klarar sig rolleyes.gif . Den närmsta veckan lär väl visa vart hän det barkar tongue.gif / Lisa
Anki V
Jag håller tummarna för dig Lisa:). "Pellisar" verka vara riktiga överlevare.

Mina bryter även från "underjorden" och på flera grenar har det kommit nytt på lägre nivå en 1 cm.

Tack gunnelö!

Tur att jag inte löd rådet om att ta bort alla knoppar. Jag har med mycket vånda pillat bort några enstaka men sedan gjorde det för ont.
Mina har så många grenar nu så jag sitter nöjd rolleyes.gif rolleyes.gif

/Anki
Angeleyetears
När ska man handla pelargoner? Hur mycket kostar dem ? Ska de vara där det finns ljus eller lite mörker? Hur länge blommar dem ?

//Angel .
gunnelö
Bästa tiden att köpa pelargoner tycker jag är ganska tidigt på våren. Köper man sticklingar privat (t ex genom medlemmar i pelargonsällskapet som har en köp- och säljsida) är rekommenderat pris 25 kr för vanliga sorter. Köp inte sticklingar som måste skickas innan frostrisken är över.

Man brukar ibland kunna köpa orotade sticklingar för en tia. Jag har testat det men risken att inte lyckas rota dem är ganska stor. Men för en tia kan man ju ta den risken nån gång.

I handeln får man ofta ge 40 kr för motsvarande pelargoner. Att det är så mycket dyrare är naturligtvis försvarbart. Företaget har detta som sitt levebröd. Dessutom finns ofatst en garanti så att man får en ny stickling om man av någon anledning inte lyckas med den första. Priser på 60 kr eller mer är inte ovanligt för ovanligare sorter.

Jag pratar bara om namnsorter. När det gäller onamnade "icapelargoner" går de förstås att få billigare.

Pelargoner tycker om ljus och sol. Står de för mörkt blir de långa och rangliga och blommar dåligt. Rätt placerade (gärna ute i soligt läge så fort frostrisken är över) blommar de från tidig vår till sen höst. Tacksammare blomma får man leta efter.

Gunnel Ö
Angeleyetears
Kan man inte ha blommorna inne nu när det är så här kallt?
Tänkte köpa de på Plantagen eller Blomsterlandet.

//Angel.
gunnelö
Jo visst kan du ha blommorna inne nu. Det enda som är känsligt är att frakta dom om det är kallt ute. Men är det bara några minusgrader och du slår in dom väl går det säkert bra. Så köp du!!

Gunnel Ö
Angeleyetears
Jo, jag köpte ett par idag på Plantagen , det var några engelska Pelagoner. De står nu i köket...
gunnelö
Vad härligt!

Jag vill bara säga att allt det jag skrev här ovanför var skrivet med tanke på zonalpelargoner alltså "vanliga" pelargoner. Engelska pelargoner sköter man lite annorlunda. De har en kortare blomningsperiod men går att få att blomma om efter en köldperiod. För många är de också lite slit och slängblomma eftersom de är kinkigare att övervintra. Men visst är de vackra!! Så njut!

Gunnel Ö
Angeleyetears
Okey, hur sköter man en sådan blomma?
gunnelö
Engelska pelargoner är mer svårodlade än vanliga pelargoner. De kan blomma igen om de sätts utomhus efter blomningen. Övervintringen kan ske i rumstemperatur, men de behöver stå kallt en period för att få nya knoppar.

Ovanstående har jag läst mig till. Jag har själv aldrig haft några engelska pelargoner så det finns säkert de som vet detta bättre än jag.

Gunnel Ö
Anki V
Lisa:)!!!

Hur går det med "pellisarna"? unsure.gif

Visar dom några livstecken?

Jag känner mig lite ansvarig för att du klippte så hårt. sad.gif

/Anki
Elisabeth P
Nja, inte går det så värst bra sad.gif , men än finns det lita hopp rolleyes.gif .
En har i alla fall ett nytt blad som kommer och lite vitt i rötterna fanns det när jag planterade om wub.gif . Nåväl de får stå fram till hegen i alla fall så får jag se hur de tar sig.
Inte ska du Anki känna ansvar för mina stackars pelargonier wub.gif .
Fast det värmer i hjärtetrakten att du bryr dig wub.gif wub.gif wub.gif
Livet är väl att testa sig fram tongue.gif . Ge sig in i alla livets prövningar är vägen till framgång tongue.gif

Vilket är bäst för dem stå i ca 15 grader eller dryga 20 grader, givetvis under lysrör oavsett?

Lisa
Anki V
Du håller väl mig uppdaterad? smile.gif

Mina är så vansinigt fina. wub.gif

Dom står i ca 18-20 under lysör.

Dom har blivit så stora att jag snart måste flytta dom. Dom får inte plats under lysrören.

Jag har "gillrat upp" frösådderna så mycket jag vågar och dom står lite ostadigt nu.

/Anki
Elisabeth P
Jo, jag är ju inte så lite avis wink.gif på dina fina wub.gif
Men lyckas jag inte i år så kommer det väl fler år tongue.gif
Man kan ju inte lyckas med allt tongue.gif
ska hålla dig uppdaterad/ Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon