Full version: Lite blder från idag
kerstin z5-6
menar BILDER smile.gif tappade en bokstav där ..:)Någon frösådd och lite bilder från mitt vinterväxthus -smile.gif
I februari 06
Fenja
Jag vill också ha ett sådant där uterum.... *mutter* wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Ser du mina pellisar Fenja -de är lite giraffer allihopa trots ljus-behöver nog planteras om .. nu tänker jag snofsa till dem på måndag -tror du det är ok ? blink.gif
katah
Åååååhhhhhh.......
bara känslan....

Vilken temperatur har du där dag/ natt?
kerstin z5-6
okt-feb + 12-15-det är golvvärme -känns varmare än + 12 faktiskt
-Sen går den inte att hålla ner tempen längre, solen kommer ordentligt i mars smile.gif -då är dagtempen ofta + 25 , natttempen lägre -och hög luftfuktighet.
Anki V
Vilken djungel!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Kommer fikonen att mogna?
Kanske jag får diskutera vinterförvaring av Blå salvia med dig till hösten.
laugh.gif laugh.gif

/Anki
Fenja
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-02-2006, 13:54)
Ser du mina pellisar Fenja -de är lite giraffer allihopa trots ljus-behöver nog planteras om .. nu tänker jag snofsa till dem på måndag -tror du det är ok ? blink.gif

Mina ser ungefär likadana ut, jag övervintrar dem i fönstren! Jag hårdklipper dem inte utan bara så att de får vettigform och så toppar jag ofta så att de buskar till sig. Om du inte vill byta kruka funkar det fint att rotbeskära stora exemplar och kruka om dem i samma kruka.
Jag väntar på mina lysrör, så att jag ska kunna ge sticklingarna optimala förutsättningar smile.gif .
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Tack! Då blir de omplantering och en del rotbeskärning på Måndag smile.gif
Alexander-VG-zon3
kollat på dina bilder inann mycket fint uterum skulle själv vill haft ett .även har du en finsammling av växxter smile.gif smile.gif mycket fint
pisanggoreng
Ser underbart ut!

Snart sommar! laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
Oj, oj, oj, vilken ljuvlig djungel biggrin.gif Har du dina frösådder där också? Kan du verkligen jobba i ditt uterum? jag skulle nog bara sitta och njuta och beundra allt det vackra rolleyes.gif / Helen
Lady Hamilton
Jag är lite avundsjuk på dig kerstin wub.gif ........min clementin har inte börjat blomma ens, men den "skjuter skott"

Jag har också fotat idag!
Sylvia
Underbart, vårkänslorna riktig spirar när man ser alla dessa förhoppningsfulla småplantor! Det är mycket grönt även i mitt inneväxthus och mer har jag sått idag!!
ewa zon 3
Fikonen har så vacker form och färg som små konstverk. Jag blir glad av att de dom. smile.gif smile.gif smile.gif Kan plantan stå ute på sommaren?

/Ewa
bikiv
CITAT (Hamilton @ 12-02-2006, 17:46)

Är det penseér på de första bilderna? När sådde du?
Lady Hamilton
CITAT (bikiv @ 12-02-2006, 18:21)

Är det penseér på de första bilderna? När sådde du?

Ja det är penseér sådda 19/11-05 laugh.gif
bikiv
CITAT (Hamilton @ 12-02-2006, 18:23)
Ja det är penseér sådda 19/11-05  :lol:

Sådde du i november??? Inne? Hur har du gjort för att få så stora, fina plantor?

Höll på att få komplex när jag tittade på dina bilder unsure.gif För mina frön som jag sådde i januari är så små, så små, så små!
Lady Hamilton
smile.gif Jag sådde "inne" som vanligt.............
Sedan när de grott placerade jag ut dem i mitt vinter-isolerade uterum
i 12-15* och jag har odlat under lysrör.
(jag vill kalla den för vinter trädgård wub.gif )
bikiv
CITAT (Hamilton @ 12-02-2006, 20:12)
(jag vill kalla den för vinter trädgård  :wub: )

Jag vill oxå ha vinterträdgård ohmy.gif wub.gif wub.gif

Åh, vad roligt det måste vara att kunna driva fram så fina plantor! Du måste visa dem när dom blommar! wub.gif
vickeva
blink.gif GRÖN av avund
gunnelö
Härliga bilder! Vad avundsjuk jag blir. Mina pytte-pytte-små plantor av kardinallobelia och prärieglim skulle väl inte ens fastna på bild.

Men bättre tider kommer väl. Jag längtar efter att ta fram det som finns under snön och det som står i matkällaren. DÅ ska det bli fart. Idag har jag i alla fall fått upp växtbelysningen. Alltid något.

Men fikon och citroner! Underbart!

Gunnel Ö
kerstin z5-6
laugh.gif Jösses vad det växer hos Hamilton smile.gif
javissst mognar fikonen och ja -det mår bäst om det får vara ute på sommaren -lite låga nattemperaturer gör att fikonen mognar ordentligt.

jo jag försöker jobba i mitt ute rum.. men det går i ultrarapid -särskilt ngt senare när allt börjar blomma o tempen stiger därinne smile.gif
Jag har en slaf där ... om jag blir för trött biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
tack för alla snälla ord alla smile.gif
K
Fenja
Jag är lite avundsjuk på dig kerstin wub.gif ........min clementin har inte börjat blomma ens, men den "skjuter skott"

Jag har också fotat idag!

Vilka fina "feta" små försådder du har! Och en imponerande djungel med!!
Mvh
Fenja
lissa
Grattis till er alla, härliga rum och växter
Hamilton...den där clementinen ...hur gammal är den ???Jag har näligen också sått clementin eller mandarin (tog bara kärnorna ur frukten och petade ner dom, därför vet jag inte vilken det är biggrin.gif ) och några Calamondiner också. Dom har inte fått sina första riktiga blad än, men mäter 10-15cm höga, tror ni att det kan vara för att det fattas lite ljus ?? ohmy.gif
Lady Hamilton
CITAT (lissa @ 13-02-2006, 01:08)
......Hamilton...den där clementinen ...hur gammal är den ???Jag har näligen också sått clementin eller mandarin (tog bara kärnorna ur frukten och petade ner dom, därför vet jag inte vilken det är biggrin.gif ) och några Calamondiner också. Dom har inte fått sina första riktiga blad än, men mäter 10-15cm höga, tror ni att det kan vara för att det fattas lite ljus ?? ohmy.gif..........

tongue.gif Med risk att du kommer att kalla mig för "fuskare", så måste jag tala om att alla mina citrus-växter som blommar och ger frukt är köpta.............
Stammen på clementinen är 7 cm i omkrets och 90 cm hög, det samma gäller också för citronen.

Ser din frösådda citrus ut så här?
Frö sådd clementin
Detta är en planta som jag sådde i höstas och den har stått med belysning. Den är även toppad någon gång.

Du får gätte gärna starta en "citrus" tråd om du vill prata/ fråga mera, vi är väldigt många som har citrusar smile.gif
Alexander-VG-zon3
Hamilton mycket fina växter du har väldigt fina wub.gif wub.gif
lycka till med dom alla
Lady Hamilton
wub.gif Tack!
lissa
Tack Hamilton...när jag har fått karaktärblad tar jag kort och öppnar en tråd...än så länge har jag bara det första bladet, men bladen liknar dina smile.gif smile.gif
Lady Hamilton
lissa ohmy.gif
Jag hade helt glömt bort att du inte bor i Sverige................
rolleyes.gif Blir lite nyfiken på hur du har det med väder m.m.
om du skulle jämföra med oss......vilken årstid har du nu?
kerstin z5-6
Jag med ! Då kan du ställa ut dina luktärt så fort de fått karaktärsbladen -men omskola dem innan smile.gif
Sorry Glömde att du bor där våren är smile.gif
lissa
Hahaha, Kerstin z5-6, nu kom vi in på mina stackars luktärtor mitt bland citrusplantorna laugh.gif laugh.gif Ok, men jag måste alltså vänta tills dom riktiga bladen kommer??.
Hamilton, än har våren inte kommit hit, men om man jämför med den Svenska vintern så har vi nog vår. Man kan lungt sitta i en park och känna att solen värmer ansiktet ...om solen är framme. För första gången såg vi en pytte tova med maskrosor, men det är tidigt än.
Vinden är verkligen kylig, men temperaturerna idag har varit min 6 grader o max 13, molnen rusar fram på himlen och med alla dessa tempändringar så har även jag åkt på en ordentlig förkylning.
Om ni vill så kan jag sätta in när jag ser den första blomman eller när löven börjar komma??? biggrin.gif
Tack för hjälpen jag alltid brukar få när jag har något jag undrar över smile.gif
kerstin z5-6
ja tack -en vårbild vore fint -och ja de första riktiga bladen bör få komma , 4 par gärna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon