silos
Jag var bara tvungen att testa att stoppa en liten potatis som hade fått små "fötter" inuti en glasburk.
Först hade jag papper på botten och sen lite vatten och så några linfrön brevid så stängde jag locket.

Linfröna har redan börjat gro biggrin.gif

Nu undrar jag så klart: hur kommer detta att utvecklas tro ni?
Gurkan
Har du ingen jord i alls ? Linfröna kommer bara att bli groddar ... växa några centimeter sen har dom ingen mer näring att växa av.

Potatisen kommer säker att skjuta ut massa snirkliga långa groddar och är ju sin egen "näringsdepå" s.a.s. men alla gröna växter är beroende av luftens koldioxid för att växa vidare så frågan är hur mycket det kommer att växa och om det kommer att bli nån "potatisbonsai" av det hela eller nåt helt annat ... blink.gif

Jag är skeptisk men eftersom jag aldrig provat ett sånt här experiment vet jag ju såklart inte vad som kommer att hända ... wink.gif
Zazu
potaten kommer nog att växa ett tag, se upp för mögel tongue.gif
så kan du ju sätta den i en kruka med riktig jord sen och få en trevlig krukväxt laugh.gif , kanske någon liten potatis också wub.gif

mvh zazu
silos
CITAT (Zazu @ 12-02-2006, 21:33)
potaten kommer nog att växa ett tag, se upp för mögel tongue.gif
så kan du ju sätta den i en kruka med riktig jord sen och få en trevlig krukväxt laugh.gif , kanske någon liten potatis också wub.gif

mvh zazu

Jag funderar mest på om potatis kommer att spränga glas burken!?!
noora
Potatisblasten behöver nog lite luftväxling för att växa mycket. Med locket stängt kommer den nog att mögla och må dåligt, det är i alla fall min gissning. Berätta gärna hur det går smile.gif
silos
CITAT (noora @ 13-02-2006, 14:53)
Potatisblasten behöver nog lite luftväxling för att växa mycket. Med locket stängt kommer den nog att mögla och må dåligt, det är i alla fall min gissning. Berätta gärna hur det går smile.gif

Okej;jag skall berätta biggrin.gif
Luddet
Jag frågade en person om anledningen till att man skall "kupa" potatis. Han svarade med att berätta om ett försök att bevisa att för varje kupning växer nya potatisbarn ut.

Han berättade att man placerade en potatis i en tunna i ett jordlager som täckte potatisen.

Då blasten visade sig fyllde man på ett nytt lager jord och då blasten visade sig på nytt fyllde man på ytterligare ett lager o.s.v.

Det visade sig att nya potatisar bildades efter varje lager.

Är detta månne riktigt? Någon?

huh.gif unsure.gif
ingrid fuxwall
Man kan ta en potatis som börjat gro och sätta i en papperspåse - typ mjölpåse som man fyllt med torv.
När sedan joden satt sig i vår kan man sätta ut allt och förvänta sig få tidiga potatis.
Kan inte tänka mig att Solis potatis gör annat än att börja ruttna och lukta illa men kan ju ha fel.

ingrid
Kommu
Upp med bilder på ditt expriment
Luddet
CITAT (silos @ 12-02-2006, 16:04)
stoppa en liten potatis som hade fått små "fötter"  inuti en glasburk.

Massor av burkar hos Anna. Jag tror det heter Annas Burksamling.
Rolig sida utan reklam.
Ange en titel på hemsidan
silos
CITAT (Kommu @ 18-02-2006, 20:48)
Upp med bilder på ditt expriment

Skall be Kalinsi att ta en bild.
silos
Det har inte hänt något inuti burken mer än att jag förmår inte att öppna den längre;locket sitter nu fast ordentligt ohmy.gif
silos
Nu "vätskar" potatisen ohmy.gif
silos
För en stund sedan såg jag att det "bubblar" någonting gult ur potatisen ohmy.gif
Kommu
Ruttnar den?
Gurkan
Ja, nånting "gör" den tydligen ...

Silos, min vän, vadför är du så knäpp ??? laugh.gif wub.gif
Hannele
CITAT (silos @ 12-02-2006, 16:04)
Linfröna har redan börjat gro biggrin.gif

Nu undrar jag så klart: hur kommer detta att utvecklas tro ni?

Linfröna kommer att blomma vackert blått.
bikiv
CITAT (Gurkan @ 07-03-2006, 12:35)
Silos, min vän, vadför är du så knäpp ???  :lol:  :wub:

biggrin.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
*solis.*
CITAT (Gurkan @ 07-03-2006, 12:35)
Ja, nånting "gör" den tydligen ...

Silos, min vän, vadför är du så knäpp ??? laugh.gif wub.gif

Potatisen håler på att torka;fastän det finns vätska inuti burken.

Vad då knäpp:moi ohmy.gif biggrin.gif tongue.gif wub.gif
Gurkan
Knäpp eller inte ... jag är mest glad att du fortfarande lever, var rädd där ett tag att burkstackarn skulle explodera och ta med sig allt i sin väg som ett kombinerat kemiskt-biologiskt splittervapen. På nåt sätt ... ohmy.gif

Inga nya experiment på gång ? unsure.gif
*solis.*
CITAT (Gurkan @ 26-03-2006, 22:59)
Knäpp eller inte ... jag är mest glad att du fortfarande lever, var rädd där ett tag att burkstackarn skulle explodera och ta med sig allt i sin väg som ett kombinerat kemiskt-biologiskt splittervapen. På nåt sätt ... ohmy.gif

Inga nya experiment på gång ? unsure.gif

Måste erkänna att jag är lite orolig när jag tittar på burken;den kanske explorera;den måste vara full av potatis gaser!

Jårå,tankar på nya experiment fortsätter och när sommaren är här så skulle jag vilja pröva odla potatis ovanpå jorden inuti hö om jag få tag i sådant för då blir det rena potatisar.
Hannele
CITAT (solis. @ 27-03-2006, 20:55)
Jårå,tankar på nya experiment fortsätter och när sommaren är här så skulle jag vilja pröva odla potatis ovanpå jorden inuti hö om jag få tag i sådant för då blir det rena potatisar.

sad.gif och full med gifter. I potatis som utsätts för solljus bildas solanin,
som är ett gift som inte förstörs vid kokning.
Man ska inte att äta potatis som blivit grön.
Gurkan
Potatis OVAN jord men UNDER halm är en beprövad metod som funkar bra enl. de som provat. Potatisen bli inte grön.

Men visst har du rätt i att man inte ska äta grön potatis (det hade vi ju en jättetråd om häromsistens).
*solis.*
CITAT (Gurkan @ 27-03-2006, 23:41)
Potatis OVAN jord men UNDER halm är en beprövad metod som funkar bra enl. de som provat. Potatisen bli inte grön.

Men visst har du rätt i att man inte ska äta grön potatis (det hade vi ju en jättetråd om häromsistens).

Det var precis så jag tänkte göra; en gång provade jag detta i skogen men har nu glömt hur det gick.
åsgård
Som svar till Luddet.

Ja det stämmer att det bildas nya potatisämnen.
Willab har ju potatistunnor som man använder på det sättet du beskriver.

Å andra sidan så har jag försökt några år att odla potatis på det sättet, men inte fick jag några större skördar för det. Så nu står tunnorna där
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon