Eva i Skåne
Besökte sommarstugan i helgen och under snön finns myrstacken

Men vem har grävt i den? sad.gif
Det är två djupa hål. Jag skulle säkert kunna stoppa in underarmen.
Jag vill gärna ha kvar myrorna, men tror ni där kommer vara liv i stacken till våren?

Lady Hamilton
Det är säkert något djur som har åstadkommit detta.
Vet inte vad ni har för djur som kan tänkas vilja äta myror wink.gif ........
Här hos oss har vi björn...........
cic
CITAT (Hamilton @ 12-02-2006, 16:24)
Vet inte vad ni har för djur som kan tänkas vilja äta myror wink.gif ........

"Äta myror? - Kittlar dösskönt i kistan!" laugh.gif
Eva i Skåne
Har inte hört nåt om björnar i Skåne, inte mer än i djurparken rolleyes.gif
Gossen Ruda
Den som vanligtvis brukar förknippas med såna här hål är gröngölingen, möjligen också spillkråka. För det mesta brukar myrstacken överleva angreppet men om drottningen(arna) strukit med är det kört.
Eva i Skåne
Mycket intressant Åke. Jag hade aldrig gissat på en fågel.

Jag hoppas att myrdrottningen finns kvar.
cic
CITAT (Gossen Ruda @ 12-02-2006, 16:40)
Den som vanligtvis brukar förknippas med såna här hål är gröngölingen, möjligen också spillkråka. För det mesta brukar myrstacken överleva angreppet men om drottningen(arna) strukit med är det kört.

Wow.. Du kan så mycket.. Hade heller aldrig gissat på en fågel.
Berith
Gräver inte räven hål i myrstackarna? unsure.gif Det där hålet var ju jättestort ju.

Och så sägs det att en tredjedel av stacken är ovan jord, och två tredjedelar under. Hur det funkar med tjälen har jag ingen aning om, kanske att myrorna kryper ner under tjälen?

Ta ett nytt kort längre fram i vår och sommar Eva så vi får se om dom samlar krafter och reparerar sin stack. smile.gif
KURT
Även endel däggdjur kan gräva i myrstackar, men de gör inte så "distinkta" hål, som gröngölingen gör. Det är lite svårt att bedöma hur stor det här hålet egenligen är, men jag skulle också gissa på gröngöling. Förövrigt kan gröngölingen också göra hål i gräsmattor, för att komma åt bon av svartmyror.
amaira
Jag gissar också på gröngölingen, och på att du har myrorna kvar i vår smile.gif .

Jag har gott om myrstackar i min skog, och åtminstone en vet jag har funnits i hela mitt liv, alltså minst femtio år! (säkerligen ännu längre)

Den (och de andra) är nog varje vinter hemsökt av gröngölingen som grävt ut djupa hål i sin jakt på myror som föda. Jag har gott om gröngöling här också.
En annan "marodör" som gillar myrorna här, är grävlingen. Han gräver också ur stackarna ibland på vintern när det är blida dagar. Grävlingen ligger ju inte i dvala, men sover vintersömn, ofta flera dagar i sträck, och längre perioder när det är alltför kallt och ruggigt för att gå ut.

Hittills har ingen av dem lyckats med att ta död på någon stack.
Eva i Skåne
Jag återkommer med rapport framåt försommaren. smile.gif

Hoppas på det bästa!
Blomstertanten
Så där ser det ut i myrstacken utanför min balkong. Och det var gröngölingen som gjorde det.
Har stått på min balkong och tittat flera gånger i vinter när han suttit där och hackat i jakt på myror.

En otroligt läcker fågel !
Gröngöling
Myrstack
Eva i Skåne
Visst är det liv i myrstacken! Jag såg det för länge sedan, men har inte blivit färdig att lägga in nån ny bild tidigare.
Ni kanske inte kan se myrorna, men hålet är åtminstone lagat.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon