Eva i Skåne
I stugan har jag idag klippt ner mina pelargoner.
När jag satte in dem i höstas var det några som hade lite bladlöss. Jag gjorde inget åt dem unsure.gif
Nu har pelargonerna stått i fönstren i ca 5-8grader hela vintern. Överlever bladlöss i denna temperatur?
Jag kan inte se några gröna djur, men vissa blad är "dammiga" av det där som jag inte vet om det är bladlöss och jag inte kan se om det rör sig.
(Inte spinn, men inte heller som en grön eller svart bladlus, men i samma storlek men väldigt lätt. Nån som fattar?)

Jag har tagit en del sticklingar, men jag tänker mig att jag får spruta dem innan de får stå i samma fönster som mina sticklingar från plantor som hela vintern varit här hemma och garanterat är lusfria.
Åsa, mälardalen zon 2
Bladlössen överlever den temperaturen de förökar sig dock långsammare när det är kallt.

Dammiga blad kan det vara lusskinn bladlöss ömsar ju skinn så det brukar bli vita skinn på bladen?
Eva i Skåne
AHA! Visste inte detta att de ömsar skinn, men det passar in väldigt bra på utseendet, så då vet jag det. Tack
Kalle Mandelstam
Oftast dör de vuxna lössen på vintern, men övervintrar istället som ägg nere i jorden. Så en växt kan se helt lusfri ut sent på hösten för att på våren vara helt nerlusad igen...

smile.gif
mvh

Kalle
Eva i Skåne
sad.gif sad.gif sad.gif Det låter ju inte särskilt trevligt.

Sticklingarna jag tagit har ju ingen kontakt med den gamla blomjorden, men då får jag förbereda mig på att moderplantorna kanske blir fulla med kryp. Omplantering hjälper väl knappast eftersom det blir gammal jord kvar kring rötterna.

Ja ja, det är inte problemfritt med odling unsure.gif

men KUL när det går bra och är lusfritt smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Njae så länge som det är plusgrader brukar inte lössen dö (de kan dock dö av ålderdom löss lever inte så länge och med tanke på att de inte förökar sig så snabbt kan de minska i antal ganska drastiskt under vintervilan). och inte brukar de lägga äggen i jord heller de brukar lägga ägg på växten i de fall de lägger ägg, det finns många arter bladlöss.
Kalle Mandelstam
ja fel av mig, de lägger inte ägg i jorden utan på växten som åsa skriver. smile.gif

mvh

Kalle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon