Full version: Färgväppling
Maria zon 6
Jag har fått tag i frön till Färgväppling men har ingen aning om NÄR den ska sås och HUR den vill bli sådd.

När? Inne eller ute? Ljust eller mörkt? huh.gif
Någon som vet???
Helen i Piteå Zon 5
Du kan fröså nu, Färgväpplingen kan ta lååång tid på sig att gro och det gror ojämt också. Jag sådde inne (+20gr), hade nog min kruka under lysrör. Lycka Till! / Helen
kerstin z5-6
ja -den har hårt skal -lite sandpppring försiktigt på fröna + blötlägg i 6 -8 tim innan sådd kan snabba upp förloppet -Varmgrodd hos mej med och oregelbundet -men värt allt -den är så fin -lika långlivad som pion
Maria zon 6
Färgväppling är en helt ny bekantskap för mej, jag har inte ens sett den blomma i verkligheten, bara på bild. Men där verkar den vara jättefin!

Nu ska jag sandpappra lite å lägga fröna i vatten, sen får jag tydligen sätta mig å vänta! biggrin.gif Tack för tipsen!!!
Helen i Piteå Zon 5
Jo, även efter det har grott och blivit stora utplanteringsbara plantor får man vänta några år på blommorna. Det blir fjärde sommaren för mina nu, så jag hoppas dom blommar. Färgväpplingen tycker inte om att flyttas runt, så försök få dom på rätt plats redan från början. /Helen
kerstin z5-6
Då är det dags för din i år Helen ,smile.gif

Gåsis
Min färgväppling grodde snällt förra året med dog i rabatten efter halva sommaren sad.gif I år gror det inte ens *suck*. Fast jag har förstås bara väntat en vecka laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
I år gror det ! men varför dog den ?
Gåsis
Jag har ingen aning, den hade dessutom varit utplanterad minst en månad innan den bara dog. Gick jättefort, infarkt kanske? Inga angrepp, ingen synlig röta och inga fel alla som syntes innan den dog.

/Åsa
kerstin z5-6
Den kanske bara vilar sig lite ...... rolleyes.gif
fast det verkar inte riktigt friskt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon