Full version: Buskar med blomning
Kathy
Jag skulle vilja ha tips på buskar med blomning som inte behöver så mycket skötsel, vilket jag tror skulle passa vid vårt lantställe.
Helst ska blomningen hålla länge in på sommaren.
Kalle Mandelstam
Svårt att säga utan att veta lite om förutsättningarna...

Vad är det för jordmån? Var i Sverige? Skogstomt? Öppet?

Vilken storlek på buske är du ute efter? En hög bred, för insynsskydd eller något lägre att ha bredvid kökstrappan?

Ge oss lite mer att gå på så ska det nog komma lite förslag nerdimpandes... smile.gif

mvh

Kalle
Kathy
Jadu, jordmånen vet jag inte så mycket om, eftersom vi köpte sommarstugan i nov förra året.
De föregående ägarna sa att tomten hade varit ganska fuktig och det är därför de hade satt björkar på tomten.
Det är ingen skogstomt utan en öppen grästomt med både skugga och sol.
Sommarstugan ligger öster om Tierp.
Jag är nog ute efter både buskar som insynsskydd, men även buskar att ha intill huset.

Tack på förhand. smile.gif
kerstin z5-6
Rosor ! Alba , rugosa , pimpineller smile.gif Alla bör passa i miljön smile.gif
Kalle Mandelstam
Doftschersmin - Philadelphus coronarius, 2-4 m hög, doftar underbart, blommar i juni och trivs på näringsrika och fuktiga jordar. Philadelphus 'Mont Blanc' blir inte så hög och doftar smultron. smile.gif

Rönnspirea - Sorbaria sorbifolia, 1,5-3m hög, snabbväxande och passar som friväxande häck. Blommar i juni-juli med stora vita dunaktiga plymer. Rönnlika blad. Både sol och skugga och på de flesta jordar.

Prestonsyrén - Syringa x prestoniae, 2-3 m hög, snabbväxande, blommar på årsskott i juni. Vill stå fuktigt men väldränerat. Mycket fin!

smile.gif
mvh

Kalle
Ewa L
Kan du inte ha ett blandat buskage? Buskar med olika blomningstid.

Ex.vis: Häggmispel / Forsythia för vårblom.
Schersmin / syrén / try för högsommar.
Syrénhortensia / Buddleja för höstblom. + Häggmispeln igen för sina underbara höstfärger.

Rejält med marktäckande växter + lökväxter inunder = helt underhållsfritt med blomning från mars/april till frost.
Kathy
Tack Kalle Mandelstam och Ewa L för era tips. smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon