Full version: Aubergine
rosita
Är det någon som odlat denna aubergine, eller nån annan? Jag tänkte odla den i hink på altanen, tror ni det går? wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå det går, men jag rekommenderar sorten Vista den är snabbare, Black Beauty har längre utvecklingstid.

Här är ett tidigare inlägg där sorten Vista förekommer

Såhär ser en liten bebisfrukt ut på Vista (de blir större). Denna plantan stod i växthuset men jag brukar odla Auberginen i stora hinkar på altanen.

rosita
Det var ju dumt att jag inte visste det, men nu får jag ju prova den jag har frön till i år. Nästa år kan jag kanske prova Vista. wub.gif
Jag sådde fröna i fredags, vad ska jag tänka på när de har grott? Ljus, värme o s v? unsure.gif
Tesa
Jag har haft den i växthus i flera år och tycker att den ger rätt så bra och goda frukter...men lite sen kanske, ja..
Den skall skötas ungefär som tomater...gott om ljus men vill nog ha det lite varmare än tomater ändå..
Har du dem i hinkar så kan du ju bära in dem på nätterna om det blir kyligt sen..men det är ju en stund dit.. rolleyes.gif
anna_rispan
Jag blev med aubergineplanta häromdagen. Jag och en kompis var på utflykt till Nynäs slott och de hade växtförsäljning i orangeriet.

En lite söt Black Beauty för 12 kronor kunde jag inte motstå.
Den får prova på utelivet hos mig och sitter på samma plätt som potatis och tomater. Egentligen så tror jag inte att något av det som sitter där kommer att ge mig några större skördar, om några alls.

Men som sagt, jag testar och ser vad det blir av auberginen iallafall.
Håller tummarna på en lång och varm höst nu då. I zon 3-4.
rosita
Så här ser mina aubergine ut i dag:

Det har varit en blomma, men den ramlade av! sad.gif Det är nya på gång nu! smile.gif
kvalite
CITAT (rosita @ 10-07-2006, 20:10)
Så här ser mina aubergine ut i dag:

Det har varit en blomma, men den ramlade av! sad.gif Det är nya på gång nu! smile.gif

Hur gamla är buskarna du har på bilden. Har du haft dem under tak? Köpte du planta eller sådde du?
rosita
Jag sådde frön tidigt i våras och satte ut de omskolade plantorna när frostrisken var över. De stod då i ett provisoriskt växthus. Nu har vi tagit undan plasten, men har på plasten om det är mycket blåsigt eller störtregnar, eftersom vi har gurkor där också.

myskmadra
Jag har en auberineplanta i växthuset - en "turkish egg" från Impecta frö.
Den blommar. Nu undrar jag behöver den hjälp med pollineringen? Jag ser inga frukter på gång ännu? Den växer fint, jag låter två "grenar" växa till och binder upp den längs snören. Några andra tips? Gödsling?
myskmadra
Jag flyttar upp mitt inlägg! Kanske någon har nåt tips!
kooh-i-noor
CITAT (myskmadra @ 17-07-2006, 09:18)
Den blommar. Nu undrar jag behöver den hjälp med pollineringen? Jag ser inga frukter på gång ännu? Den växer fint, jag låter två "grenar" växa till och binder upp den längs snören. Några andra tips? Gödsling?

Mina har klarat sig jättebra och dessutom fått en massa frukt (tre stycken på en planta - samtidigt!) efter att jag bara rört runt med fingrarna då och då i blommorna. Gödsling har skett genom lite hönsgödsel vid omplanteringen tidigare samt en slurk blomnäring då och då.
Odlarinna
Jag har en planta" Black Beauty" men jag trodde att det var squash???
Finns det både och????
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en squash som heter Black beauty F1 också.
myskmadra
CITAT (kooh-i-noor @ 18-07-2006, 11:00)
CITAT (myskmadra @ 17-07-2006, 09:18)

Mina har klarat sig jättebra och dessutom fått en massa frukt (tre stycken på en planta - samtidigt!) efter att jag bara rört runt med fingrarna då och då i blommorna. Gödsling har skett genom lite hönsgödsel vid omplanteringen tidigare samt en slurk blomnäring då och då.

Nu ser jag några frukter! De ser inte ut som "vanliga " auberginer! Nu förstår jag varför det kallas äggplanta. På Impectas hemsida visas en bild på "turkisk egg". Det är små klotformade frukter som blir röda ungefär som tomater - men de ska skördas omogna. Undrar hur man ska tillreda dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon