|
Hej !
Mitt första inlägg i Prydnadsväxter .... brukar hålla mig i de "ätbara" avdelningarna men ibland måste man bredda sig lite.
Jag vill ha lite tips på olika blommor som är hyfsat lättodlade och ger rikligt med blommor lämpade att använda som snittblommor. Det får gärna vara ovanliga sorter, gärna stora, pampiga eller på annat sätt annorlunda mot sånt man hittar hos florister och torghandlare.
Jag är själv galen i solrosor och tycker det är svårt att slå en bukett med dessa pampiga blomster, det finns ju så många modeller, men det finns ju 1000 andra olika blommor som jag inte har en aning om.
Är öppen för alla föslag så ös på ! Ge gärna en liten beskrivning och tid för blomning.
Irene_L
13-02-2006, 19:14
Jag tycker Sommarmalvan är en jättevacker och lättodlad blomma. Den direktsår du ute och den blommar sen hela sommaren. Rosenskära är också jättefin som snittblomma. Den förkultiveras eller direktsås och blommar hela sommaren. Mvh Irene
anna_rispan
14-02-2006, 08:40
Det här har jag också funderat på. Ska kika in på den här tråden o hoppas på tips. I år ska jag beställa olika blommor som man kan direktså, sökte på Impectas hemsida efter sådana, sen gick jag genom lista uppifrån o ner tills jag hittat några som verkar lätta o bra som snittblommor.
evelina
14-02-2006, 08:48
Jag tycker dahlior är perfekta till snitt, dom är maffiga och står länge och i alla färger. jag tycker bäst om dom storblommiga. Jag förgror dom alltid för tidigare blommning sedan har man snittblommor långt in på hösten.
Också Liljor förstås.
Dahlior är trevliga, men glöm inte Pioner- visserligen perenna men underbara att ta in. Och rosor...  Kanske kan... Atlasblomman, sommarnejlika, snokört, ringblomma trägårdsnejlika mfl vara något? Annars gillar jag klassiska sommmarbblommor som klint, aster, zinnia, romersk riddarsporre, osv
Eva 33c
14-02-2006, 11:27
Jag köper alltid gladioler för att ha till snitt. De kommer lite i slutet på säsongen ( jag sätter dem ute direkt i slutet av maj ) och går under kategorin "pampiga". Ofta kan man köpa blandade knölar i storpack ganska billigt. Mycket glädje för pengarna tycker jag. Man kan ta upp och vinterförvara också, men det gör jag aldrig.
Ummm ... många bra tips där ! Jag ska Googla runt lite och kolla bilder på det ni pratar om, känner inte igen hälften. Mest grönsaker som växer här annars ... Både dahlior och pioner är grymma, perenna eller inte ... resten får jag nästa leta upp bild på innan jag uttalar mig. Tack så länge och hoppas på fler tips ... /Anders
evelina .... liljor känner jag ju faktiskt igen ... trots allt. Ser din signaturbild, misstänkt lik en blomma jag fotade hemma hos min lilla mamma härom sommaren, precis efter en skvätt regn. Såna skulle JAG gärna få själv i en bukett.
Katti med torpet
15-02-2006, 06:10
Måste bara få haka på med en följdfråga. Om man kapar av en lilja varje sommar, orkar den verkligen fortsätta att växa och komma tillbaka nästa år eller tar man död på den? Samma med gladiolus (är det idé att spara lökarna om man skär av blomman?) Tar man blomman på dessa växter blir det ju inte något kvar som kan dra ner näring till roten/löken. Med andra ord, vågar man skörda hårt även av perenner och lökar som man vill skall återkomma?
CITAT (Katti med torpet @ 15-02-2006, 06:10) Måste bara få haka på med en följdfråga. Om man kapar av en lilja varje sommar, orkar den verkligen fortsätta att växa och komma tillbaka nästa år eller tar man död på den? Samma med gladiolus (är det idé att spara lökarna om man skär av blomman?) Tar man blomman på dessa växter blir det ju inte något kvar som kan dra ner näring till roten/löken. Med andra ord, vågar man skörda hårt även av perenner och lökar som man vill skall återkomma? När det gäller gladiolen så kan du kapa, men kanske inte ända ner vid jorden, bara löken får stå kvar och samla näring till fram på höst kanten. Liljan få någon annan som kan hjälpa till med. Mvh Fenja
Jag plockade mina gladioler för två år sedan, flertalet av dom , året efter bidde det inga blommor, bara blad.
Eva 33c
15-02-2006, 12:40
Jag för min del sparar aldrig gladiolerna. Mina blommar ganska sent, de sista brukar frysa bort så jag tror att tillväxtperioden är för kort hos mig för att det ska vara någon ide att spara knölarna. Jag HAR provat, men de knölar jag tog upp på hösten var avsevärt mycket mindre än de jag planterade på våren.  Kanske någon av er har lyckats bättre?
evelina
15-02-2006, 12:52
Mina liljor kommer tillbaka varje år, gladiolerna tar jag inte upp längre för jag har aldrig lyckats med det. Perenner mår ju bra av att klippas ner fast inte jämns med marken.
Om man tar tulpaner t.ex så ska man klippa av blommorna men låta bladen vara kvar och vissna ner.
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2006, 14:38
Lejongap funkar bra som snittblommor och de kan direktsås. Kronärtskockor funkar också bra som stora och pampiga snittblommor men då får man skynda sig att så för kronärtskockor har lång utvecklingstid.
Astrar är ju lättodlade och blir fina tycker jag. Finns i blandade färger. Så här såg en mörkrosa i min rabatt ut i somras.  Kommer även att tänka på Gerbera, de tycker jag är maffiga men har inte testat att odla.
Richard
18-02-2006, 00:26
Nerine,Delphinium,Aconitum Dem kan inte saknas i en buket.
Ophelia
18-02-2006, 10:19
Tycker rosenstav kan vara fin i buketter. Ger lite höjd. Sedan är ju freesia och bukettranunkel fin i bukett (och doftar). Fast de är ju ganska vanliga och inte pampiga. Stormhattar och/eller riddarsporrar i ett fång måste vara riktigt snyggt. Likaså olika maffiga campanulasorter. Sedan finns det ju olika tistlar som är metalliska i sin färg. Rosenflokel är ju ganska stor och pampig (har aldrig sett den hos en florist).
Hortensia är fina i buketter fast det är ju en buske. Likaså gräs med plymer måste vara snyggt tror jag.
CITAT (Ophelia @ 18-02-2006, 10:19) Sedan finns det ju olika tistlar som är metalliska i sin färg. Likaså gräs med plymer måste vara snyggt tror jag. Anders: Då kan ju Silvermartornen (tistel) och Blåsvingeln (prydnadsgräs)fylla ut buketterna fint!  De maffiga stockrosorna blommar ju tyvärr inte förrän nästa år.
Katti med torpet
19-02-2006, 17:18
Har följt denna tråd med intresse då även jag är intresserad av snittblommor, gärna doftande. En liten kommentar till er som tipsar bara, tänk på att växten ni rekomenderar skall vara någorlunda hållbar i vas. Att en Rudbekia vore fin i buketten hälper ju inte stort om den är vissen dagen efter att man skurit den... Ett tips från mig är att kolla Lindbloms Frö, förutom bilder på alla blommor har de utförliga odlingsbeskrivningar och anger i texten till varje blomma om den är lämplig för snitt. Där kan man surfa runt rätt länge och få inspiration och idéer.
sorry folks ... har försummat min egen tråd några dar.
Magdis : Silvermartornen ska jag så, det såg riktigt läcker ut på bilden du skickade.
Jag var i fröaffären idag och köpte inte bara tomater utan faktiskt följande blommor :
Bolltistel, Echinops bannaticus, silverblå taggiga bollformad eblommor (urläcker)
Calendula NEON, Calendula officinalis ... galet stora brandröda blommor ...
Cornflower, Centaurea cyanus, olika sorter, dubbla blommor, svartröda och olika färger.
Vad heter Cornflower på swedish ? Nån som vet ?? Är det nån slags klint ?
Å så några olika dahlior ... dom verkar pampiga.
Solrosfrön har jag massor olika så det ska nog kunna blomma här i sommar.
Eva 33c
20-02-2006, 20:08
Centaurea cyanus är detsamma som blåklint, men den har förädlats till lite fler färger och lite större blommor än den ursprungliga.
Vad sägs om kungsljus? De håller inte så länge, men när de väl står är det inte mycket som är pampigare om man tycker om höga och smala buketter!:) Annars tror jag att klänglilja, gloriosa skulle bli otroligt snygg med bara ett stort maffigt blad till! Kanske av en monstrea.
Många tips ... tack.
Richard : jag heter Vitis på ett annat ställe om du undrar.
Karamell
02-03-2006, 10:48
Förra året fick jag upp pampiga, vackra blommor på en plätt där jag inte kom ihåg att jag sått något. Det tog sin tid, men sen hittade jag fröpåsen (ja ni hör - slarvmaja) och det var Zinnia. De var tjusiga utomhus och stod länge i vas inomhus. Jag hade blommor in i november när frosten tog dem.
Har du kolla Nelsons nya aster "Hulk"? Den verkar urläcker i buketter.  torvan
Ok, tack för alla tips. Zinnia har jag funderat på faktiskt, massa astrar köpte jag igår fast inte just den sorten du talar om här. Ska sammanställa en liten lista när jag kommer hem och redovisa ... visa att jag gjort min läxa.  Den blir lång, full av både anueller och perenner, något "spretig" men full av vackra saker. Det som återstår för att kunna göra vackra buketter är dock nåt grönt pynt, vad kan man ha då ?? Mer bra tips tack !!
LadyAdina
02-03-2006, 21:33
Inget "grönt" tips, men jag tror inte någon ännu har föreslagit Prärieklocka (Eustoma grandiflora om jag inte missminner mig). Blev alldeles kär i den då jag praktiserade i blomsterbutik dec-jan!  Ska själv så den i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|