Full version: Fr i kylskpet
bikiv
Den 22/1 sdde jag Rudbeckia och Skrmlavendel och satte in i kylskpet. Hur lnge till ska jag ha dem dr?
Helen i Pite Zon 5
Mellan 4-6v. ibland behver dom en lngre kallperiod, jag kr oftast med ca. 8v. /Helen
Floppy
Gller det de flesta som ska st kallt...4-6 veckor???
kerstin z5-6
generellt ja -fast somliga vill ha 8v andra 12.. smile.gif Andra r besvrliga och ska dras ut o in ett par ggr
Floppy
Hur vet man hur lnge de ska st i kallt...

Det hnder nmligen inget med mina nglatrumpeter och eldkronor s jag stllde in dem igr i kylen...de har sttt p lysrrsrampen p ett akvarium i ett par tre veckor nu...

Har jag gjort fel? blink.gif wacko.gif
Helen i Pite Zon 5
nglatrumpet och Eldkrona kan ta lng tid innan dom gror, det r bara att fortstta ha frsdderna p lysrrsrampen och se till s krukorna inte torkar, stt gladpack med lufthl ver. Inget kylskp! rolleyes.gif
Ifall du trs peta i krukan med nglatrumpetfrna, kan du se ifall de inte har brjat gro, s kan du peta upp frna igen och ta bort det tjocka 'skalet' runt frna s gror dom lttare. /Helen
Floppy
Okej...d ska jag rusa till kylen nu ta fram dem igen...eller har jag frstrt dem? unsure.gif
Helen i Pite Zon 5
CITAT (Floppy @ 13-02-2006, 13:59)
Okej...d ska jag rusa till kylen nu ta fram dem igen...eller har jag frstrt dem? unsure.gif

Nej, inte tror jag att dom r frstrda. / Helen
sa, mlardalen zon 2
nglatrumpeter brukar inte behva kallstratifiering de vill st varmt nr de gror och det kan ta mer n 3 veckor innan de gror ev kan man skynda p groningen lite genom att slipa lite p frerna och lta dem ligga i blt ngot dygn innan man sr dem.

ven Lantanan vill st varmt nr de gror och ven hr kan det ta lngre tid n 3veckor innan de gror.

De vxtslag som har frn som behver kallstratifiering brukar komma frn omrden dr det r minusgrader p vintern. Kommer vxtslagen frn varmare delar av vrlden behver de inte kallstratifiering.
Floppy
Tac...*ilar med stora geopardsprng till kylen*...jag ska s lite nya ifall att....blir det ntt i allihopa s kan man ju alltid ge bort... smile.gif

Tack fr de otroligt snabba svaren... wub.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon