Full version: Frö i kylskåpet
bikiv
Den 22/1 sådde jag Rudbeckia och Skärmlavendel och satte in i kylskåpet. Hur länge till ska jag ha dem där?
Helen i Piteå Zon 5
Mellan 4-6v. ibland behöver dom en längre kallperiod, jag kör oftast med ca. 8v. /Helen
Floppy
Gäller det de flesta som ska stå kallt...4-6 veckor???
kerstin z5-6
generellt ja -fast somliga vill ha 8v andra 12.. smile.gif Andra är besvärliga och ska dras ut o in ett par ggr
Floppy
Hur vet man hur länge de ska stå i kallt...

Det händer nämligen inget med mina änglatrumpeter och eldkronor så jag ställde in dem igår i kylen...de har stått på lysrörsrampen på ett akvarium i ett par tre veckor nu...

Har jag gjort fel? blink.gif wacko.gif
Helen i Piteå Zon 5
Änglatrumpet och Eldkrona kan ta låååång tid innan dom gror, det är bara att fortsätta ha frösådderna på lysrörsrampen och se till så krukorna inte torkar, sätt gladpack med lufthål över. Inget kylskåp! rolleyes.gif
Ifall du törs peta i krukan med Änglatrumpetfröna, kan du se ifall de inte har börjat gro, så kan du peta upp fröna igen och ta bort det tjocka 'skalet' runt fröna så gror dom lättare. /Helen
Floppy
Okej...då ska jag rusa till kylen nu å ta fram dem igen...eller har jag förstört dem? unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Floppy @ 13-02-2006, 13:59)
Okej...då ska jag rusa till kylen nu å ta fram dem igen...eller har jag förstört dem? unsure.gif

Nej, inte tror jag att dom är förstörda. / Helen
Åsa, mälardalen zon 2
Änglatrumpeter brukar inte behöva kallstratifiering de vill stå varmt när de gror och det kan ta mer än 3 veckor innan de gror ev kan man skynda på groningen lite genom att slipa lite på fröerna och låta dem ligga i blöt något dygn innan man sår dem.

Även Lantanan vill stå varmt när de gror och även här kan det ta längre tid än 3veckor innan de gror.

De växtslag som har frön som behöver kallstratifiering brukar komma från områden där det är minusgrader på vintern. Kommer växtslagen från varmare delar av världen behöver de inte kallstratifiering.
Floppy
Tac...*ilar med stora geopardsprång till kylen*...jag ska så lite nya ifall att....blir det nått i allihopa så kan man ju alltid ge bort... smile.gif

Tack för de otroligt snabba svaren... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon