ewa zon 3
Någon som sett skillnaden på barken hos vanlig Prunus maackii och Prunus maackii 'Amber Beauty'?
Håller på och bestämmer mig för vilka träd jag skall plantera till våren. Fastnade för Näverhägg, Prunus maackii. Såg sen att det fanns en Prunus maackii 'Amber Beauty. som enligt min bok om Träd&buskar skall ha en intensivare färgad bark och smal krona. Jag har "Googlat" på bilder men tycker det är svårt att se hur barken är. Har bara sett den vanliga näverhäggens bark och den var fantastisk. Men om jag fattat inläggen här rätt så blir den upp till 10m. Bor i zon 3

/Ewa unsure.gif
Kalle Mandelstam
'Amber Beauty' får en mer guldfärgad bark än den rena arten. Åt guld - polerad mässing hållet.

Maackiin trivs bäst i zon 3 och uppåt då den lätt skadas av sen vårfrost i södra sverige. Finns dock ett par sorter som klarar södra breddgrader bättre.

smile.gif
mvh

Kalle
ewa zon 3
Ok tack smile.gif
Zon 3 är ju min zon det.
Blir 'Amber Beauty' lika vid/bred då? Höjden verkar ju bli den samma för båda.

/Ewa
Kalle Mandelstam
ja bredden är nog ungefär densamma, 7-8 m ca.

smile.gif
mvh

Kalle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon