Full version: Salvia?
sanna
Jag odlar och använder redan nu vanlig salvia - salvia oficinalis - till téer och som krydda. I år har jag bytt till mig ängssalvia- och stäppsalviafröer. Ängssalvia ska man enligt uppgift kunna göra té på, men hur är det med stäppsalvia egentligen? Är den också ätlig?

Känner någon till om man kan använda alla slags salviasorter som medicin och krydda?

Vad gäller kryddsalvian så vet jag att den fungerar väldigt bra mot t ex ont i halsen, det har jag själv provat många gånger. Men vad hjälper de andra salviasorterna mot, det är frågan? Är det någon som inte alls är lämplig att inta?

Jag emottar också gärna tips på andra örter som man kan använda just mot "ont i halsen"! sad.gif ( väldigt ont i halsen....)

Också immunförsvarsörter efterlyses! Echinacea purpurea? Timjan? Fler?

Krasslig Sanna
gronis
Salvia Divinorum ska du undvika att tappa på en varm spisplatta och andas in röken, men äta den kan du göra.
Hasse O
Vitlök är en klassisk immunförsvarsört. Den innehåller bl.a substanserna alliin och alliinas. När dessa två reagerar med varandra bildas det hälsofrämjande ämnet allicin. Nackdelen är att man får gå och lukta vitlök jämt, men vad gör man inte för att leva ett friskare liv. smile.gif
yla
Malvathe hjälper mot halsfluss 1 rågad tsk malvablommor per kopp ska dra i kallt vatten i 12 timmar,värm sila drick 2-3 koppar om dagen

altearot ska va bra
o jag kommer dragande med min favorit älgört
den e bra till allt stillar ont o feber o dessutom smakar den gott

stensöta mot hosta
o så tussilago icke att förglömma

kamomill
o oregano(kungsmynta)
sådärja nu har du en fin blandning krya på dej
sanna
Oj, oj, oj...tipsen bara drösade in! Nu ska jag bli frisk!!!
Jag får ta det här från början:

gronis: Salvia Divinorum - är det någon av de salviasorter jag nämnde? Vad händer om man andas in röken? Bara lite nyfiken...huh.gif Har ju inte med frågan att göra egentligen...

Hasse O: Ack, om ändå denna välgörande allicin kunde utvinnas luktfritt! Jag älskar vitlök, skulle vilja frossa i det varje dag, men i det jobb jag har lämpar det sig sämre att gå och "dofta"...tyvärr! sad.gif (men när jag går i pension ska jag minsann ha vitlök i frukostyoughurten till och med - ha! tongue.gif )
Har nästan alltid några vitlökar i kruka inomhus och klipper kryddgrönt av blasten - gott!

Oldwolfie: *skriver så pennan glöder* malva - är det läkemalva, alltså?
Älgört - var får man tag på det? Kan man plocka det vilt? Hur beter man sig med älgörten? Té?

Och stensötan, hur gör man med den? Crunchar i sig den "rå" wink.gif eller brygger man té? Och tussilagon - brygga té? Av blomma eller blad?

Tack ska ni ha! Skickar ut maken i skogen efter jobbet... wink.gif

Sanna - faktiskt redan uppiggad! smile.gif
yla

älgörten växer i diken o på tomter som ingen gjort nåt med på länge finns nästan överallt,den samlar jag in då den har blommor men inte helt utslagen,lite knopp kvar ,,låter några blad följa med ,torkar ,,o ner i mörka burkar , det är som sagt min favorit o alla i släkten o bekantskaps kretsen vill alltid ha nytt till hösten då dom oftast gjort slut på de dom fått perfekt present
koka vatten i med älgört i lagom mängd ( man lär sej) wub.gif låt dra ett tag o drick o njut behövs ingen honung men man kan ju ha de om man vill

fast tänk på att älgörten innehåller salicylsyra så de e inte för dom som e allergiska mot det

stensötan krossa roten jag brukar ta nåncentimeter o så ska den sjuda tio minuter inte mer eller mindre sila o drick,kan va gott me en skvätt mjölk i

tussilagon häll en kopp kokande vatten över 1 msk torkade blad låt dra i 10 minuter sila o drick

OBS ej till barn under 6 år o inte längre an två till fya veckor
men det gäller i de flesta fall att aldrig överdosera

o de e klart att de ska vara läkemalva
Christoffer
Ringblomma ska tydligen lena halsen... Sedan finns det något som heter tandvärksplanta, men jag vet inte riktigt om den är lokalbedövande eller inte.
gronis
CITAT (sanna @ 29-04-2003, 15:48)
Oj, oj, oj...tipsen bara drösade in! Nu ska jag bli frisk!!!
Jag får ta det här från början:

gronis: Salvia Divinorum - är det någon av de salviasorter jag nämnde? Vad händer om man andas in röken? Bara lite nyfiken...huh.gif Har ju inte med frågan att göra egentligen...

Hasse O: Ack, om ändå denna välgörande allicin kunde utvinnas luktfritt! Jag älskar vitlök, skulle vilja frossa i det varje dag, men i det jobb jag har lämpar det sig sämre att gå och "dofta"...tyvärr! sad.gif (men när jag går i pension ska jag minsann ha vitlök i frukostyoughurten till och med - ha! tongue.gif )
Har nästan alltid några vitlökar i kruka inomhus och klipper kryddgrönt av blasten - gott!

Oldwolfie: *skriver så pennan glöder* malva - är det läkemalva, alltså?
Älgört - var får man tag på det? Kan man plocka det vilt? Hur beter man sig med älgörten? Té?

Och stensötan, hur gör man med den? Crunchar i sig den "rå" wink.gif eller brygger man té? Och tussilagon - brygga té? Av blomma eller blad?

Tack ska ni ha! Skickar ut maken i skogen efter jobbet... wink.gif

Sanna - faktiskt redan uppiggad! smile.gif

Har ingen egen erfarenhet av vad som händer men har hört att det är en av de kraftfullaste hallucinogena drogerna i världen.
evarina
Thuja är också immunstärkande, används mycket i Storbritanninen, ofta i kombination med Echinea.
Pinsamt att man inte kan mer om detta när man är apotekare... wacko.gif
/Eva
Nina H
Min favvo mot ont i halsen är ingefära - finns färsk att tillgå året runt. Skala och skär i skivor, sjud i fem minuter tillsammans med torkade äppelskal (mildrar hettan något), låt dra i ytterligare femton minuter. Drick med honung. Härligt att svettas ut det onda!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon