Full version: bygga växthus
Gåsis
Vi ska bygga ett växthus av begagnade fönster. Men grunden är ett problem. Här i zon 7 får man gräva till kina för att få frostfritt. Det var någon tråd för ett tag sen om det här men jag kan inte hitta den. Hur är grunden gjord hos er som har samma djupa tjäle som jag har?

/Åsa
kerstin z5-6
Grus, smile.gif Inte till Kina men en rejäl grop
Gåsis
Jag är ju så bra på konstruktioner wacko.gif förstår du vad jag frågar om när jag frågar om bottenbrädorna ligger löst på gruset, alltså inte en murad grund på gruset. Ja, som om växthuset stog löst på en ram. Liksom wacko.gif wacko.gif laugh.gif

/Åsa
AndreasBlomquist
Du menar alltså att växthuset liksom inte ska ha någon förankring i marken utan "flyta" ovanpå? Det kanske inte är den bästa idéen men jag har å andra sidan inget växthus ännu så jag kan inte svara på det heller..
kerstin z5-6
Ja precis så Gåsis - det är faktiskt den enda möjligheten när man har upp till 2 meter tjäle ,om man inte ska göra overkill -gräva tre meter gjuta grund osv .. lite beror det förstås på växthuset -ett aluminiumramat-köpt -är förankrat i stolpar i ram en meter ner, skjuter en hel del -men glasen är ok eftersom de sitter i ramen, som måste vara bergfast förakrad i sig själv smile.gif och ramen "flyter"

Det nya i trä , som är samma princip som ditt , med stora tunga fönster och timmerstomme som flyter fritt på gruset -det var inte rimligt där, med grund till sk frostfritt djup
Murad grund och tjälskjutning som vi har med lerjord i detta klimat ..då får man gräva till KIna som sagt
Richard
CITAT (Gåsis @ 13-02-2006, 11:25)
Vi ska bygga ett växthus av begagnade fönster. Men grunden är ett problem. Här i zon 7 får man gräva till kina för att få frostfritt. Det var någon tråd för ett tag sen om det här men jag kan inte hitta den. Hur är grunden gjord hos er som har samma djupa tjäle som jag har?

/Åsa

Jag har hjäpt en kompis med en grund till ett växthus.
Det var en grund som var 30 cm djup,fyllt med perlite,som fungerar lika bra som frigolite men är mycket billigare.
I Holland använde gammla odlare halm att isolera.
Jag har en drivbänk mot växthuset ,och i år har jag fullt det med halm,och det funkar mycket bra.
MB1965
Frostfritt djup varierar mycket riktigt med material. Byter man underlag till grus minskar värmekonduktiviteten och det frostfria djupet blir mycket grundare- hälften ungefär mot lera.

Sedan går det att "kraga ut" med isolering för att undvika sättningar, se tex styrofoams sida .

Annars kan man hyra en motordriven jordborr och då är det enkelt att borra till frostfritt djup, sätta rör och gjuta. smile.gif
kerstin z5-6
Mycket tips kan du få på
Florumträväxthus
de görs i Västerbotten
I frågor och svar skriver de bla :

Måste man gräva till frostfritt djup för att förankra växthuset?

SVAR 4:
Ja, här gör ju var och en vad han finner lämpligast. I norrland är det knappast att tänka på att gräva till frostfritt, det blir för djupt. Det går precis lika bra att lägga sockeln på marken. Gräv ett litet dike och fyll det med grovt grus och lägg sockeln på det. Lägg på så mycket grus att sockeln hamnar ovanför marknivån. Skruva fast växthuset i sockeln. På det viset kommer hela växthuset att "ligga och guppa" ovanpå, under tjälskjutningarnas tid, utan slitningar mellan växthusets olika delar. Så har jag gjort med mitt växthus hemma och än har inte en enda ruta gått sönder. Det finns massor av olika sätt att göra grund och sockel på, och var och en gör givetvis på det vis som bäst passar den plats man bor på, och utifrån vad man tänkt använda växthuset till.
Gåsis
Ibland, men bara ibland, känns det som om rekommendationer om frostfritt och grävning och gjutning och.....aldrig har varit här uppe. Men det är möjligt att man kan komma tjälfritt före kina. Jag tror ändå att vi gör ett växthus som får guppa ovanpå. Det blir ju ganska tungt eftersom det är dubbla fönster som tom har persienner. Och stort ska det bli om jag får bestämma!

/Åsa
kerstin z5-6
Egentligen är det inte så konstigt -alla trädgårdsböcker, växt rekommendationer, odlingstips, växthusmodeller-tänk på taklutet förresten -willab husen et al. har aldeles för lite branta tak .. det innebär tung snö kvar och trasiga glas, - är ju gjorda för z4 och söderut ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon