|
AnnammA
13-02-2006, 11:39
Någon som tror på detta? Jag läste i KvP's xtrabilaga förra helgen att Anna Book gått ner i vikt, sedan "Let's Dance" började och att hon nu väger 75 kg... Visst, jag tycker att det ser ut som om hon gått ner i vikt, sedan serien börjat, och jag tycker hon är jätteduktig på dansgolvet, och jättetjusig!  Men vikten 75 kg tror jag inte riktigt på. Gör ni? ----- AnnA
nej... det tror jag inte på... troligtvis skall hon ner till 75kg... men inte är hon där ännu.
Beror helt på hur lång hon är. Är hon t.ex 155 cm, så ligger hon på 31 i BMI med en vikt på 75 kg. Tjejen tycks ha kondis iaf.
CITAT (Scrollan @ 13-02-2006, 11:45) Beror helt på hur lång hon är. Är hon t.ex 155 cm, så ligger hon på 31 i BMI med en vikt på 75 kg. Tjejen tycks ha kondis iaf.  ja det är ju sant förståss...tänkte inte på det. Fast då har hon en bra bit att gå ner ändå.
kristerh
13-02-2006, 11:47
Det är inte undligt om hon går ner i vikt, det går åt många kalorier när man dansar krister
Såhär ser en BMI-tabell ut:
BMI över 40 = extrem fetma BMI 35-40 = svår fetma BMI 30-35 = fetma BMI 25-30 = övervikt BMI 20-25 = normalvikt BMI under 20 = undervikt
Min man t.ex, har en BMI på 32.......men det finns inte ett uns överskott av fett på honom....bara muskler. Så det är såna saker man får ta hänsyn till när man gör beräkningar i BMI. Det är inte alltid som siffran överensstämmer med verkligheten.
CITAT (kristerh @ 13-02-2006, 11:47) Det är inte undligt om hon går ner i vikt, det går åt många kalorier när man dansar krister Så sant så.
anna_rispan
13-02-2006, 11:54
hur var det nu man räknade ut sitt BMI???
AnnammA
13-02-2006, 11:55
Men tycker ni att det ser ut som om hon väger 75 kg?
---- AnnA
CITAT (anna_rispan @ 13-02-2006, 11:54) hur var det nu man räknade ut sitt BMI??? Här finns en BMI-räknare.
CITAT (AnnammA @ 13-02-2006, 11:55) Men tycker ni att det ser ut som om hon väger 75 kg?
---- AnnA Nej.
*Felix matte*
13-02-2006, 12:02
Hittade en sida till med bmi räknare och en del annat BMI DIREKT
CITAT (Scrollan @ 13-02-2006, 11:55) CITAT (anna_rispan @ 13-02-2006, 11:54) hur var det nu man räknade ut sitt BMI??? Här finns en BMI-räknare.  *fnyser* Jag får ett BMI på 32 med den där, det är ju nästan förolämpande. Fast du skrev ju innan att muskler påverkar resultatet. Jag får väl trösta mig med det  Fast ändå. 32...?!?
CITAT (LadyG @ 13-02-2006, 12:04) CITAT (Scrollan @ 13-02-2006, 11:55) CITAT (anna_rispan @ 13-02-2006, 11:54) hur var det nu man räknade ut sitt BMI??? Här finns en BMI-räknare.  *fnyser* Jag får ett BMI på 32 med den där, det är ju nästan förolämpande. Fast du skrev ju innan att muskler påverkar resultatet. Jag får väl trösta mig med det  Fast ändå. 32...?!?  Självklart är det dina muskler som gör det Lady! Du har ju grymma muskler! Sån där BMI-uträkning tror jag icke man kan lita på. Jag fick 18,4...precis på gränsen mellan normalviktig och underviktig.
Hon måste väga en bra bit över 100 kg även om hon är kort.
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 12:13) Hon måste väga en bra bit över 100 kg även om hon är kort. Nej, det tror jag faktiskt inte.
Mitt BMI-värde ligger på det normala. Däremot så fick vi gjort en fettundersökning via företagshälsovården och jag hade en mycket lägre fettprocent än vad som är normalt bland kvinnor. Jag låg på 16% och kvinnors lägregräns låg på 20% och normalvärdet för kvinnor låg runt 25% har jag för mig. Män brukade ligga runt 16-17% så jag får väl kalla mig manlig i det avseendet!
anna_rispan
13-02-2006, 12:20
jag kollade båda räknarna, deras gränser var olika??!!! hur vet man då vad som gäller? o så undrar jag om det verkligen är samma för männ o kvinnor med BMI??
den ena har de här: BMI över 40 = extrem fetma BMI 35-40 = svår fetma BMI 30-35 = fetma BMI 25-30 = övervikt BMI 20-25 = normalvikt BMI under 20 = undervikt
den andra de här:
undervikt mindre än 18,4 normalvikt 18,5-24,9 övervikt 25-29,9 fetma 30-39,9 svår fetma mer än 40
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-02-2006, 12:09) CITAT (LadyG @ 13-02-2006, 12:04) CITAT (Scrollan @ 13-02-2006, 11:55) CITAT (anna_rispan @ 13-02-2006, 11:54) hur var det nu man räknade ut sitt BMI??? Här finns en BMI-räknare.  *fnyser* Jag får ett BMI på 32 med den där, det är ju nästan förolämpande. Fast du skrev ju innan att muskler påverkar resultatet. Jag får väl trösta mig med det  Fast ändå. 32...?!?  Självklart är det dina muskler som gör det Lady! Du har ju grymma muskler! Sån där BMI-uträkning tror jag icke man kan lita på. Jag fick 18,4...precis på gränsen mellan normalviktig och underviktig. Så hur ska man då veta om man lider av övervikt, för det kan man ju göra även om man har gott om muskler?
CITAT (LadyG @ 13-02-2006, 12:22) Så hur ska man då veta om man lider av övervikt, för det kan man ju göra även om man har gott om muskler?  Man får titta sig i spegeln!
*Felix matte*
13-02-2006, 12:25
Mitt BMI är 22 och ändå skulle jag behöva gå upp i vikt några kilo... man ska nog inte helt lita på den uträkningen.... bäst är väl att lita på sin egen trivsel
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 12:23) CITAT (LadyG @ 13-02-2006, 12:22) Så hur ska man då veta om man lider av övervikt, för det kan man ju göra även om man har gott om muskler? :huh: Man får titta sig i spegeln!   Jag är inte objektiv  Jag ser skavanker överallt Fast jag förstår vad du menar.
CITAT (LadyG @ 13-02-2006, 12:30) CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 12:23) CITAT (LadyG @ 13-02-2006, 12:22) Så hur ska man då veta om man lider av övervikt, för det kan man ju göra även om man har gott om muskler?  Man får titta sig i spegeln!   Jag är inte objektiv  Jag ser skavanker överallt Fast jag förstår vad du menar.  Ja, och jag förstår hur du menar!  Det är svårt att bedöma sitt eget utseende. Vi har en tjej här på jobbet som är lite rultig. När vi gjorde den där fettundersökningen via företagshälsovården som jag nämnde tidigare där jag fick 16% så fick hon över 40%. Hon förfärade sig å det högsta men vi andra blev inte lika förvånade .... Men det kunde vi ju inte säga .... Hon hade en helt egen kroppsuppfattning som inte stämde riktigt med verkligheten. Ända sedan den undersökningen så har hon pratat om att gå ner i vikt men det är några år sedan nu och inget har hänt.
Jag reagerade också på att det stod att hon vägde 75 kg. Tveksamt även om hon bara är ca 155- 160 cm lång...
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 12:33) CITAT (LadyG @ 13-02-2006, 12:30)  Jag är inte objektiv  Jag ser skavanker överallt :rolleyes: Fast jag förstår vad du menar.  Ja, och jag förstår hur du menar!  Det är svårt att bedöma sitt eget utseende. Vi har en tjej här på jobbet som är lite rultig. När vi gjorde den där fettundersökningen via företagshälsovården som jag nämnde tidigare där jag fick 16% så fick hon över 40%. Hon förfärade sig å det högsta men vi andra blev inte lika förvånade .... Men det kunde vi ju inte säga .... Hon hade en helt egen kroppsuppfattning som inte stämde riktigt med verkligheten. Ända sedan den undersökningen så har hon pratat om att gå ner i vikt men det är några år sedan nu och inget har hänt. Hur gör man en sån undersökning? Det låter betydligt mer vettigt än BMI tycker jag. Det finns så många bedrägliga metoder att mäta på som går ut på att man ska köpa en viss produkt eller tjänst för att bli "underbar, sexig och rik" (eller vad de nu säljer) att något som landstinget eller företagshälsan håller i känns pålitligt på något vis. Den här tabellen, t ex känns inte som något rättvist sätt att bedöma formen på. Antagligen vill de att fler ska gå med i deras viktklubb, och positiv förstärning av människors egon är ett bra sätt att börja.  Eller är jag bara cynisk nu?
anna_rispan
13-02-2006, 12:43
vad tror ni att hon väger då??? är det för mycket eller för lite? jag vet inte, men jag tycker det är svårt att titta på någon o säga vad den väger.
däremot har jag varit med om att en tittade på mina ben o gissade väldigt nära rätt tumlängd! hur lyckas man med sådant!??
LadyG! De mätte fettet med en manick på vissa utvalda ställen på kroppen.
Men samtidigt kan man inte bara gå efter fettmåttet heller för i så fall skulle jag vara underviktig eftersom jag har så låg fettprocent men det är jag inte. Jag är normalviktig. Fråga mig inte hur det kommer sig att jag har så låg fettprocent. Jag har arbetskamrater som är magrare än vad jag är men som hade högre fettprocent.
CITAT (anna_rispan @ 13-02-2006, 12:43) vad tror ni att hon väger då??? Ja, jag vidhåller att hon väger över 100 kg.
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 12:45) LadyG! De mätte fettet med en manick på vissa utvalda ställen på kroppen.
Men samtidigt kan man inte bara gå efter fettmåttet heller för i så fall skulle jag vara underviktig eftersom jag har så låg fettprocent men det är jag inte. Jag är normalviktig. Fråga mig inte hur det kommer sig att jag har så låg fettprocent. Jag har arbetskamrater som är magrare än vad jag är men som hade högre fettprocent. Men tränar och tävlar inte du ganska intensivt? Det kanske kan ha med saken att göra? Jag antar att de magrare kollegorna inte motionerar och gissningsvis sköter de inte kosten heller särskilt noga. Jag tror att din normala vikt beror på en hög andel muskler, och det är mycket bättre än en hög andel fett. Fast med tanke på att jag aldrig gjort ett sånt test och tills alldeles nyligen inte ens kände till att de fanns, så kan jag ju ha grymt fel också
CITAT (LadyG @ 13-02-2006, 12:49) CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 12:45) LadyG! De mätte fettet med en manick på vissa utvalda ställen på kroppen.
Men samtidigt kan man inte bara gå efter fettmåttet heller för i så fall skulle jag vara underviktig eftersom jag har så låg fettprocent men det är jag inte. Jag är normalviktig. Fråga mig inte hur det kommer sig att jag har så låg fettprocent. Jag har arbetskamrater som är magrare än vad jag är men som hade högre fettprocent. Men tränar och tävlar inte du ganska intensivt? Det kanske kan ha med saken att göra? Jag antar att de magrare kollegorna inte motionerar och gissningsvis sköter de inte kosten heller särskilt noga. Jag tror att din normala vikt beror på en hög andel muskler, och det är mycket bättre än en hög andel fett. Fast med tanke på att jag aldrig gjort ett sånt test och tills alldeles nyligen inte ens kände till att de fanns, så kan jag ju ha grymt fel också  Jo, det är ju sant. Jag håller mig i trim så jag ska väl inte underskatta min egen insats. Det är hursomhelst nyttigt för mig att inte ha så hög fettprocent.
BMI 16! Jag som tycker jag är normalslank jag... Men visserligen är jag rätt klen också, kanske borde börja styrketräna lite mer istället för att nästan bara jogga? Angående Anna så tror jag säkert att hon väger 85 kilo eller något sånt, fast vem vet... Emma
*Felix matte*
13-02-2006, 12:58
Om du har 16 så är du nog underviktig... vikten på klen/kraftig benstomme ska inte skilja mer än ca 200 gram.
När jag hade BMI 15 så var jag nästintill utmärglad... såg anorektisk ut trots att jag "åt som en häst" Nu har jag 22
Jag äter jag också! Mat är det bästa som finns, och i och med att jag fortfarande växer lite så går jag långsamt upp i vikt. Jag ser inte överdrivet smal ut, de flesta tror inte att jag väger strax under 50 kilo. Med att jag är klen menade jag att jag nog gott kan behöva lite mer muskler, och det väger ju, så hade jag börjat träna ordentligt så hade jag säkert gått upp lite. Huvudsaken är att man äter och mår bra, och det gör jag.  Emma
CITAT (Felix matte @ 13-02-2006, 12:02) Hittade en sida till med bmi räknare och en del annat BMI DIREKT testade den sidan har ett BMI på 19,2 fick svaret...grattis du är redo att gå ner i vikt..
*Felix matte*
13-02-2006, 13:13
CITAT (Emma_ @ 13-02-2006, 13:05) Jag äter jag också! Mat är det bästa som finns, och i och med att jag fortfarande växer lite så går jag långsamt upp i vikt. Jag ser inte överdrivet smal ut, de flesta tror inte att jag väger strax under 50 kilo. Med att jag är klen menade jag att jag nog gott kan behöva lite mer muskler, och det väger ju, så hade jag börjat träna ordentligt så hade jag säkert gått upp lite. Huvudsaken är att man äter och mår bra, och det gör jag.  Emma Det har du rätt i....huvudsaken är att man trivs jag visste inte att du var så ung att du ännu växer... hoppas att du inte tog illa vid
*Felix matte*
13-02-2006, 13:15
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 13:11) CITAT (Felix matte @ 13-02-2006, 12:02) Hittade en sida till med bmi räknare och en del annat BMI DIREKTtestade den sidan har ett BMI på 19,2 fick svaret...grattis du är redo att gå ner i vikt..  Va  är sidan knasig Jag har 22,2 och den ber mig inte banta
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 13:11) ....Ähum...?
netaave
13-02-2006, 14:36
Skulle tro att Anna väger runt 120, hon är lika lång (kort) som jag, och jag hade hennes former när jag låg där.
CITAT (netaave @ 13-02-2006, 14:36) Skulle tro att Anna väger runt 120, hon är lika lång (kort) som jag, och jag hade hennes former när jag låg där. Äntligen en klarsynt dam här! Äsch, jag bara skojar men jag tycker att det är så uppenbart att hon väger över 100 kilo.
CITAT (LadyG @ 13-02-2006, 12:04) CITAT (Scrollan @ 13-02-2006, 11:55) CITAT (anna_rispan @ 13-02-2006, 11:54) hur var det nu man räknade ut sitt BMI??? Här finns en BMI-räknare.  *fnyser* Jag får ett BMI på 32 med den där, det är ju nästan förolämpande. Fast du skrev ju innan att muskler påverkar resultatet. Jag får väl trösta mig med det  Fast ändå. 32...?!?  Nej det KAN inte stämma!!! Jag har ju sett dej på kort och vill tror att det är omöjligt att du skulle ligga på 32!!! Även om muskler väger mycket.... Jag ligger på 21
Efter att först ha fått ett BMI som en överviktig valross (275 eller så), och därefter fyllt i min vikt i viktrutan och inte tvärtom, så kvalar jag in på ca 26 i BMI. Tror det stämmer rätt ok kanske. Tror inte heller Anna Book väger 75kg. Hon är ju liksom stor jämnt över änna. Får dock säga att hon bär sin vikt rätt bra, jag tycker det är synd att media fokuserar så mycket på den. Jag gissar att hon själv talar om den ganska mycket så det är ju inget övergrepp från tidningarnas sida, jag bara menar att det så fort någon förment överviktig visas i rutan ska fokuseras på just vikten även när det ges komplimanger. "Tänk så bra hon dansar, TROTS att hon <blablabla>" För övrigt har jag inte sett på TV4 en enda sekund sen OS startade, insåg jag nu. Ungefär iaf
evelina
13-02-2006, 17:24
CITAT (Felix matte @ 13-02-2006, 13:13) CITAT (Emma_ @ 13-02-2006, 13:05) Jag äter jag också! Mat är det bästa som finns, och i och med att jag fortfarande växer lite så går jag långsamt upp i vikt. Jag ser inte överdrivet smal ut, de flesta tror inte att jag väger strax under 50 kilo. Med att jag är klen menade jag att jag nog gott kan behöva lite mer muskler, och det väger ju, så hade jag börjat träna ordentligt så hade jag säkert gått upp lite. Huvudsaken är att man äter och mår bra, och det gör jag.  Emma Det har du rätt i....huvudsaken är att man trivs jag visste inte att du var så ung att du ännu växer... hoppas att du inte tog illa vid  Nej nej, klart jag inte tog illa upp. Läste mitt inlägg igen och insåg att det lät lite hätskt.  "Jag äter jag också!" Det syftade mer på ditt: "trots att jag åt som en häst" Jag kan tillägga att jag igår provade en kjol min mamma hade när hon var 29, och jag fick inte igen blixtlåset.  Så det ligger nog i släkten. Emma
CITAT (stina @ 13-02-2006, 15:15) CITAT (LadyG @ 13-02-2006, 12:04) CITAT (Scrollan @ 13-02-2006, 11:55) CITAT (anna_rispan @ 13-02-2006, 11:54) hur var det nu man räknade ut sitt BMI??? Här finns en BMI-räknare.  *fnyser* Jag får ett BMI på 32 med den där, det är ju nästan förolämpande. Fast du skrev ju innan att muskler påverkar resultatet. Jag får väl trösta mig med det  Fast ändå. 32...?!?  Nej det KAN inte stämma!!! Jag har ju sett dej på kort och vill tror att det är omöjligt att du skulle ligga på 32!!! Även om muskler väger mycket.... Jag ligger på 21 Vid vägningen sist hamnade jag på 81, inklusive kläder iofs men det står inte för speciellt mycket ändå, och jag är bara 160 cm lång  Visst blir det bisarrt, för med ett BMI på 32 borde jag verkligen se ut som en tunna på alla håll, eller hur? Fast jag vill nog påstå att det inte är så mycket mer än mysmagen kvar och den ska bort  Ash, BMI i all ära, det funkar nog om man är normal med sin motion och muskelbyggnad
CITAT (LadyG @ 13-02-2006, 20:42) CITAT (stina @ 13-02-2006, 15:15) CITAT (LadyG @ 13-02-2006, 12:04) CITAT (Scrollan @ 13-02-2006, 11:55) CITAT (anna_rispan @ 13-02-2006, 11:54) hur var det nu man räknade ut sitt BMI??? Här finns en BMI-räknare.  *fnyser* Jag får ett BMI på 32 med den där, det är ju nästan förolämpande. Fast du skrev ju innan att muskler påverkar resultatet. Jag får väl trösta mig med det  Fast ändå. 32...?!?  Nej det KAN inte stämma!!! Jag har ju sett dej på kort och vill tror att det är omöjligt att du skulle ligga på 32!!! Även om muskler väger mycket.... Jag ligger på 21 Vid vägningen sist hamnade jag på 81, inklusive kläder iofs men det står inte för speciellt mycket ändå, och jag är bara 160 cm lång  Visst blir det bisarrt, för med ett BMI på 32 borde jag verkligen se ut som en tunna på alla håll, eller hur? Fast jag vill nog påstå att det inte är så mycket mer än mysmagen kvar och den ska bort  Ash, BMI i all ära, det funkar nog om man är normal med sin motion och muskelbyggnad  Nej nån tunna är du då sannerligen inte!!!  Det stämmer nog som många säger - släng ut vågen och ta fram måttbandet istället!!! Ett mycket bättre mått på hälsa än vikten!!! Du är ju absolut inte överviktig - däremot har du en imponerande bla ryggtavla som säkert väger sina kilon med alla dom musklerna!!!
CITAT (stina @ 13-02-2006, 20:48) Nej nån tunna är du då sannerligen inte!!! :rolleyes: Det stämmer nog som många säger - släng ut vågen och ta fram måttbandet istället!!! Ett mycket bättre mått på hälsa än vikten!!! Du är ju absolut inte överviktig - däremot har du en imponerande bla ryggtavla som säkert väger sina kilon med alla dom musklerna!!! :wub: Tack, det känns tröstande att höra Faktum är att måttbandet rapporterat en minskning runt midjan, antagligen i form av uppstramade muskler snarare än reducerad mage, men det är en början  CITAT (Scrollan @ 13-02-2006, 21:14) Jag gjorde det misstaget, jag också!
ingrid fuxwall
13-02-2006, 22:23
Vem tar på sig att ta kontakt med Anna B och fråga om den korrekta vikten?
Så att vi slipper fundera menar jag.
ingrid
Farbror Blå
13-02-2006, 22:46
CITAT (Scrollan @ 13-02-2006, 11:53) Såhär ser en BMI-tabell ut:
BMI över 40 = extrem fetma BMI 35-40 = svår fetma BMI 30-35 = fetma BMI 25-30 = övervikt BMI 20-25 = normalvikt BMI under 20 = undervikt
Min man t.ex, har en BMI på 32.......men det finns inte ett uns överskott av fett på honom....bara muskler. Så det är såna saker man får ta hänsyn till när man gör beräkningar i BMI. Det är inte alltid som siffran överensstämmer med verkligheten. Är normalviktig för första gången på 20 år=) Har alltid legat i undervikt..
CITAT (ingrid fuxwall @ 13-02-2006, 22:23) Vem tar på sig att ta kontakt med Anna B och fråga om den korrekta vikten?
Så att vi slipper fundera menar jag.
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|