Full version: Min första orkidé
Plain
Hej alla odlare - med denna, min första post, så tänkte jag visa min första "riktiga" blomma. Den här orkidén köptes in för ungfär två år sen. Efter att den varit tyst i över ett år, kom den här knoppen i julas. Fint, tänkte jag, nu får jag fler blommor på den - knoppen bara växte och växte, inga andra syntes till. Till slut när den stog i full blom trodde jag knappt mina ögon. Jag har aldrig sett en så stor orkidéblomma förut. Här är den - kommentera gärna smile.gif

/David i Viksjö
Rossi
Så stilrent tjusig! Grattis!
pejori
jättesnygg är den!!!! smile.gif
välkommen hit till odla wub.gif
Biggan_
Välkommen! Tjusig blomma, förstår att du är stolt smile.gif biggrin.gif
Emma_
Vilken jätteblomma! ohmy.gif

Var tvungen att hämta en linjal och kolla.

Säker på att din linjal inte är manipulerad? tongue.gif laugh.gif

Emma
Plain
Visst är den stor?

Det jag gjort var att när ena stängeln dog klippte jag bort den - sen läste jag någonstans att man skulle klippa ner den som var kvar till 6e ögat, så då gjorde jag det. Sen har jag bara låtit den stå - den står i vårt köksfönster som vätter mot norr. Vi har det rätt svalt i vårt hus, sådär 18-19 grader, så jag kan bara anta att de gillar det smile.gif

David
Sommartorparn
CITAT (Plain @ 13-02-2006, 13:46)
Det jag gjort var att när ena stängeln dog klippte jag bort den - sen läste jag någonstans att man skulle klippa ner den som var kvar till 6e ögat, så då gjorde jag det. Sen har jag bara låtit den stå - den står i vårt köksfönster som vätter mot norr. Vi har det rätt svalt i vårt hus, sådär 18-19 grader, så jag kan bara anta att de gillar det smile.gif

David

6e ögat?

Hur tätt har din mellan ögonen? Eller hur långa stänglar har den? Mina palenopsis har ca 15 cm mellan ögonen, ja, tänk dig själv hur långa stänglar om dom hade haft 6 ögon biggrin.gif Har aldrig sett mer än 4-5 ögon totalt på mina.
Rossi
Tänkte just undra det där med ögon. Mina Phalanopsis som jag just har köpt har bara 3-4 ögon. Är det möjligvis en Belgian Blue Orkidé du har köpt? rolleyes.gif
kristerh
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 14:02)
Tänkte just undra det där med ögon. Mina Phalanopsis som jag just har köpt har bara 3-4 ögon. Är det möjligvis en Belgian Blue Orkidé du har köpt? rolleyes.gif

Stänglarna kan bli hur långa som helst, nästan iaf och därmed ögonen,
men det är bara vissa sorter förståss wink.gif
krister
Plain
Hmm, det är en vanlig brudorkidé. Kanske det var 3e ögat, minns inte helt (ah 5e ögat var det enligt länken) - får ta och räkna dom när jag kommer hem. Bara så vi pratar om samma sak (då jag är helt novis på det här), öga är varje "skarv" där det kan bli en potentiel gren utifrån stängeln, inte sant?

Ah, här är länken till den sidan som jag hittade informationen på

Neovita's orkidétips

/David
kristerh
CITAT (Plain @ 13-02-2006, 14:23)
öga är varje "skarv" där det kan bli en potentiel gren utifrån stängeln, inte sant?

så sant rolleyes.gif
krister
Gillan
Åhhh, vad vacker Plain wub.gif
Hoppas att jag lyckas lika bra med
mina som jag nyss fått.

Välkommen hit.

/Gilllan
Annlo
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 14:02)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Plain
En liten uppdatering - idag är det den 21 mars - 2 månader sen bilden togs - och blomman är fortfarande lika stor och vacker - helt otroligt vad långlivad den är!

/David i Viksjö, zon 3
LadyG
Väldigt vacker blomma!

Och STOR! ohmy.gif smile.gif
Emma_
CITAT (Plain @ 21-03-2006, 13:51)
En liten uppdatering - idag är det den 21 mars - 2 månader sen bilden togs - och blomman är fortfarande lika stor och vacker - helt otroligt vad långlivad den är!

/David i Viksjö, zon 3

Mm.. Orkidéer är otroliga.. Jag köpte en phalaenopsis i mitten av november, med fullt utvecklade blommor och några knoppar, och blommorna ser exakt likadana ut som när jag köpte den. Helt otroligt.. Jag börjar nästan tro att den har blivit mumifierad. tongue.gif

Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon