i höstas så skördade jag fröer från mina akelejor (exakt art vet jag inte) Nu tänkte jag så dessa, är det läpligt att förså dem inomhus eller skall jag så dem direkt på de platser jag vill ha dem.
Har ca 1dl frön att roa mig med...
prova bägge varianterna och se vilken som funkar bäst!!
Kristina zon 3
29-04-2003, 14:07
Hej
Jag hittade 1:a året på torpet 2 aklejor inne i en häck. (De som hade torpet tidigare hade gått fram med gräsklippare och gissar jag utrotningsmedel).Dessa 2 aklejor fick komma fram i ljuset i en nygrävd rabatt. Nu dyker det upp småplantor på de mest konstiga ställen. Brukar ta en vandring på våren och samla ihop dem. Det verkar som de fixar det själva.
Kristina
Det bästa hade varit om du hade sått dem färska, direkt utan torkning. Akleja brukar vilja ha en köldperiod för att gro, det kan man fixa med 3-4 veckor i kylskåpet.
nog har de haft en köldperiod alltid. De har spenderat hela vintern i bilen. Hittade dem i helgen, trodde att jag råkat slänga dem....
e_sedell
29-04-2003, 18:43
Jag ska ha fröodling på akelejor i år, hur mycket frön kan man räkna med/planta?
jadu det är en bra fråga.
Faktum är att jag endast kan ge en liten ledtråd. Mina akelejor har nog sitt ursprung i den gamla torpträdgården och de växer som ett snår på ca 4kvm. När jag i höstas plockade bort fröställningarna så gav de ca 1dl frön sammanlagt, vilket jag tyckte var mycket.
Men jag vågar mig inte på att spekulera i hur många akelejor det växer på mina 4kvm, där de frodas fritt.
Nu hoppas jag bara att de skall kunna trivas på andra platser på tomten
e_sedell
30-04-2003, 23:40
okej, jag funderar på att göra som snår av mina plantor också, så tätt att inte ogräset kan växa...
kerstin z5-6
01-05-2003, 00:11
Tyvärr har kylning av enbart frö , ingen som helst effekt
e_sedell
01-05-2003, 00:33
frövitan ska vara fuktig va?!
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-05-2003, 01:11)
Tyvärr har kylning av enbart frö , ingen som helst effekt

:(
Men hallå, vad ska jag tro om det där???
Jag har en påse romersk riddarsporre, på baksidan av den står det att fröna kan vara svårgrodda men att man kan lägga hela fröpåsen kallt, vid + 2 grader i en vecka först så går det bättre.
e_sedell
02-05-2003, 13:53
då gäller det inte alla frön i af...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.