noora
Det var rea på lökar som egentligen skulle planterats ut i höstas, men jag kunde ju inte låta bli... Så det blev snödroppar, små påskliljor av nåt slag och vintergäck. Frågan är bara vad jag kan göra med dem nu. Går det att "skrämma liv" i dem trots att det är februari? Jag tänkte nåt i stil med att stoppa ner dem i en kruka och ställa ut dem och ge dem en kylperiod, eller vad de nu behöver för att "vakna"... Ska de stå varmt först och utveckla rötter kanske? Hur lång kylperiod behöver de?

Eller finns det något sätt att förvara lökarna tills i höst och plantera dem först då?

Jag inser att detta inte är bästa tiden på året att köpa lökar, men för det priset kan det vara värt att prova smile.gif Resultatet behöver inte bli perfekt, men det vore kul om det blev nån form av resultat i alla fall.
lissa
Hej noora...Jag köpe hyacinter av samma anledning som du. Lökarna såg inte riktigt friska ut, men jag satte dom med halva löken över jordytan i en kruka med en strut över rätt nära ett element. Nu har bladen kommit upp och jag har ställt den ljust men svalt. Hoppas den hade blommor i löken så att jag får se en blomma....annars får den sitta där och bli fet till nästa år.
Hoppas det går bra för dig...bästa hälsningar
kerstin z5-6
Snödroppar ska ju helst köpas in the green " med stjälkarna o bladen kvar -just efter blom-för de tål ingen uttorkning alls . De andra kan nog komma -dropparna med om du har tuur smile.gif Låt dem rota sig i krukor o ställ ut dessa sedan om ca 1 månad , det kanske inte blir så blomrikt i år , men nästa-Plantera dem ute på friland när tjälen gått
noora
Tack Kerstin smile.gif Ska de stå varmt (rumstemperatur) eller svalt (c:a 15 grader) tror du?
Österläge
Lånar tråden lite för en fråga om snödroppar... Jag köpte snödroppar för en månad sen, de hade redan kommit upp med blad o vad jag tror var anlag till blomma. Planterade om den i plantjord o satte inomhus. Nu har de ränt i höjden o ser jättevissna ut! Inga blommor har slagit ut, de är liksom skrumpna, o bladen är jättelånga o väldigt ljusa... Trivs de inte inomhus eller är det fel jord eller vad kan det vara för fel? confused.gif

Planterade även några klockhyacinter som blev över från i höstas i samma kurka, o de har kommit upp med knubbiga knoppar, spännande att se när/om de blommar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon