Ewa L
Hade nedanstående fråga insprängd i en "stulen tråd", och det straffade sig för jag har inte fått några svar. biggrin.gif

"Jag såg i blomsteraffären att de tog 45,- kvisten för Forsythia. Dessvärre har jag inte haft någon framgång när jag försökt driva upp dem inne. Finns det något knep?"
pisanggoreng
Linda har drivit både äpple och magnolia nyligen; hon har kanske något tips...

(Annars är det väl bara att sätta i vatten i ett fönster... unsure.gif )
Elisabeth P
Några speciella tips kan jag tyvärr inte ge dig.
Jag satte själv in forsythia och ginst för en vecka sedan.
Forsythian tar sig jättefint wub.gif , däremot utvecklas inte bladen på ginsten utan de ser mest skumpna ut sad.gif Vet inte vad detta beror på, får väl försöka igen/ Lisa
anna_rispan
på odlas startsida kunde man läsa om det här för ett tag sedan. artikeln finns säkert kvar. men ska inte plocka in grenarna när det är superkallt, utan gärna en lite mildare dag. o sen är det väl bara att ställa dem i vatten o vänta.

vet inte om man ska ta kallt, ljummet eller varmt vatten....
Ewa L
Snacka om snabb respons!

Hittade artikeln:
Drivning av Forsythia

Nu skall jag ut och skära några fina kvistar. Tack!!! wub.gif
Ciczi
idag läste jag i min tidning Trelleborgs allehanda om att odla.nu tipsade om drivning av kvistar... wub.gif

Ciczi
Gossen Ruda
När min svägerska fyllde år 9 jan fick hon en bunt med doftolvon. Den blommar och har knoppar från hösten till våren bara det inte är för kallt och dom slog ut och stod en vecka.
Smekajsa
Jag brukar driva fram forsythia i vas och det funkar bra för det mesta
men ibland blir det bara gröna blad .....
Kan kanske ha att göra med åldern på grenarna wink.gif
Gossen Ruda
Hmm, det måste finnas blomknoppar. Den blommar på fjolårskotten har jag för mig.
Smekajsa
CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2006, 08:45)
Hmm, det måste finnas blomknoppar. Den blommar på fjolårskotten har jag för mig.

Jaaa, så heter det .......

För tidigt på morgonen rolleyes.gif
Eva St
Den här Forsythian tog någon vecka inne så var den så här fin

Eva St
Inger GMT
Jag duschar alltid Forsythiakvistarna med ljummet vatten. Då brukar det ta mindre än en vecka innan knopparna slår ut.
Hälsningar Inger

GMT trädgård
linvik
CITAT (pisanggoreng @ 13-02-2006, 13:49)
Linda har drivit både äpple och magnolia nyligen; hon har kanske något tips...

(Annars är det väl bara att sätta i vatten i ett fönster... unsure.gif )

Hejsan! Jag tog in mina kvistar för ett par veckor sen och det var kanske tidigt, men det gick. Mitt tips är att duscha ofta så att de inte torkar ut. Sedan skalade jag dem rejält längst ner. Bytte vatten lite då och då (ljummet). Jag hade dem även i badkaret några timmar första dagen, men det tror jag är överkurs.

Magnolian kom först (bara blommor inga blad).
Busken med de röda stammarna kom sen (vad heter den).
Äpple sen.
Rosenhagtorn och syren (tror jag det är) går segt.

Börjar vara dags att ta in fler!

Eftersom jag flyttade in i höstas har jag ju aldrig sett min trädgård i blom, så det här kändes verkligen som jag fick tjuvkika på mina buskar träd. Hur fräckt som helst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon