Full version: Rota hibiskus
Emma_
Har två små ynkliga hibiskussticklingar här hemma som helt enkelt inte vill ta sig. De ser ynkligare och ynkligare ut för varje dag som går och nu börjar jag ge upp hoppet. De har säkert stått i två månader utan att det har hänt ett dugg. Eller jo, de har ju blivit sämre tongue.gif

De står i såjord med extrabelysning och har plastpåse kring sig, jag öppnar och luftar ibland.

Vad är det för fel? Tror ni det hade gått bättre att rota i vatten? I så fall, ska jag ta upp de små krakarna ur jorden och försöka med vatten istället?

Emma
Helen i Piteå Zon 5
Kanske det skulle fungera bättre ifall dom fick lite undervärme? / Helen
Emma_
Tack för svaret! smile.gif
Ja.. det hade säkert varit bra, men om de ska ha undervärme får de stå i ett vanligt fönster, på elementet, och då får de ingen extrabelysning. Men det ska väl gå bra?

Emma
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, det ska väl fungera tycker jag. Hoppas dom rotar sig fint nu. rolleyes.gif / Helen
Emma_
Jaa, det hoppas jag också, för annars lär de dö. De är nog redan lite halvdöda tror jag tyvärr, men skam den som ger sig. rolleyes.gif

Emma smile.gif
Ciczi
Ja skam den som ger sig, men utan extrabelysning är nog inte solens strålar (och dagarna fina nog) nog för att driva hibiskusar. Jag hade väntat lite till om man bor längre norrut.

Ciczi
Emma_
Jag bor i Halmstad... men jag gör en kompromiss, de får stå på ett element vid en skrivbordslampa med lysrör i. smile.gif
Den är väl inte lika bra som det stora lysröret, men där är rätt så svalt för småplantornas skull.

Emma
Ciczi
Låter ganska förnuftigt.

Ciczi
pejori
CITAT (Emma_ @ 14-02-2006, 23:05)
Jag bor i Halmstad... men jag gör en kompromiss, de får stå på ett element vid en skrivbordslampa med lysrör i. smile.gif
Den är väl inte lika bra som det stora lysröret, men där är rätt så svalt för småplantornas skull.

Emma

dra gärna över dom en plastpåse, för fuktens skull smile.gif
lycka till wub.gif
Margaretha
Jag har precis samma problem. Har två sticklingar som stått hela vintern i ett glas i fönstret och sett pigga ut, men inga rötter!
Nu har jag satt den ena i en torvbrikett - och den ser jätteledsen ut. Den i glaset ser lika pigg ut som tidigare och de står båda under skrivbordslampan och får ljusterapi. Tålamodsprövande - verkligen! sad.gif
stennie
Samma här, 4 sticklingar som stått sedan tidigt i höstas...såg fina ut till ända för en vecka sedan...jag ger snart upp! sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon