Full version: bladlöss
Alexander-VG-zon3
hej
jag har fått bladlöss gröna klibbiga saker på mina bananer och glasörts katus tår ja den heter .jag har duschat båda i duschen med kallt vatten på bananen försvann det men kom igen feter nån dagar har ävenn spryat med ros1 men det kom igen
så vad ska jag göra har kollat på hövdigen och konsum och dom har inga insektsmedle som man kan köpa har ni nått som jag får bort dom med
tack wub.gif wub.gif
Fenja
Såpsprit kan funka 1 dl såpa, 1-2 msk T-röd i en liter vatten. Spruta över hela växter och underifrån med, upprepa efter en vecka, ska inte sköljas av. Se till att växterna inte står i sol under behändlingen. När du är helt säker på att lusangreppet är över kan du duscha av dem med vanligt vatten.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
har även det på min orkidee som jag så nu
kristerh
Provadopinnar, köp det om det inte finns på konsum så pröva någon annan affär.
krister
Alexander-VG-zon3
oki var får man T-röd ifrån smile.gif smile.gif men ska prova det tgack så ycket wub.gif wub.gif
Fenja
CITAT (flaxss @ 13-02-2006, 14:37)
oki var får man T-röd ifrån smile.gif smile.gif men ska prova det tgack så ycket wub.gif wub.gif

Vilken bensinmack som helst, det brukar finnas i livsmedelsaffärer också! Provado är bra också om du kan hitta det, som Kristerh påpekar.
Mvh
Fenja
Carex
och se till att andra krukor och fönsterbrädan är rena, annars kan odjuren överleva i skrymslen.
Alexander-VG-zon3
vad hesmkt det som var lösbyn eller vad man kan kalla det eller mera en luss stad
men mammas gammla glasörtkastus med metervis med långa rever va fylld med löss så jag tog veck den in med den i duschen stägnde dusch dörrrana och spryade med ROS1 sen städade jag fönstret och där vvar inte lite löss i gardinen på glaset i fönsterkarmen öppnade fönstert ja dom hadde kommit in där också överallt var dom men nu har jag torkat med rengörings medel plus pryat fönstert me ROS1 haräven blanat den med såpa och t-röd och spryade det på alla växter i fönstert .fast vi har bara konsum och hövdingen det är inte ofta vi är på maxi i stan eller nån anna stanns med ska köpa det när ja gär där smile.gif smile.gif tack alla hoppas dom klara sig all växter å att inte lössen kommer tillbska wub.gif wub.gif
pejori
ledsen, men ROS 1 tar inte bladlöss sad.gif sad.gif
all form av sprit duger.....kolla i barskåpet laugh.gif laugh.gif
i värsta fall, får du ragga upp en rökare och be om fimpar, som du lägger i blöt, och som du sedan sprayar med vattnet. smile.gif
det luktar vedervärdigt!!! men lössen försvinner wub.gif
Alexander-VG-zon3
vad höll nästan på å trilla av stolen är du säker jag som har sryat med det som en kalning över allt sad.gif sad.gif sad.gif men då kannkse den såpa med tröd hjälper men det var inta allt som fick det vågade inte på allt menn får väl åka till stan å köpa provado
Fenja
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 16:26)
ledsen, men ROS 1 tar inte bladlöss sad.gif sad.gif
all form av sprit duger.....kolla i barskåpet laugh.gif laugh.gif
i värsta fall, får du ragga upp en rökare och be om fimpar, som du lägger i blöt, och som du sedan sprayar med vattnet. smile.gif

På min flaska Ros1 står det att den tar löss... och jag har använt den ute på rosorna just i det syftet också.
Mvh
Fenja
pejori
CITAT (Fenja @ 13-02-2006, 16:37)
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 16:26)
ledsen, men ROS 1 tar inte bladlöss sad.gif  :(
all form av sprit duger.....kolla i barskåpet laugh.gif  :lol:

På min flaska Ros1 står det att den tar löss... och jag har använt den ute på rosorna just i det syftet också.
Mvh
Fenja

på rosor ja... smile.gif smile.gif smile.gif
inte på krukisar.... laugh.gif
Alexander-VG-zon3
har en fråga till hur får man rötter på glasörtskatus . det blev några revor i duschen kvar smile.gif smile.gif men på hhur bästa sätt får man rötter på dom och hur ska man klippa ner dom i sticklingar dom revorna som gick av
pejori
klipp dom i lagom bitar och sätt dom i sandblandad jord smile.gif smile.gif
vattna inte ihjäl dom wub.gif
Fenja
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 16:48)
på rosor ja... smile.gif smile.gif smile.gif
inte på krukisar.... laugh.gif

Tur att mina kruklöss inte visste det då, för nog försvann de! Lössen ser ju identiska ut?
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
vadå funkar ros1 eller inte wink.gif unsure.gif unsure.gif smile.gif wub.gif
Fenja
Enligt mig och det som står på flaskan så ÄR Ros 1 ett lusbekämpningsmedel!!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Ros1 är som många andra kontaktverkande medel mot löss, det räcker INTE med en behandling man måste upprepa behandlingen flera gånger och man måste även spruta undersidan på bladen. Bladlöss idkar jungfrufödsel så det räcker att man missar en lus för att det ska bli flera.

Vill man bara behandla en gång är det provadipinnarna som gäller, bara sticka ner i jorden så suger växten upp giftet och blir då giftig för lössen, giftet finns kvar i växten i ca. 6 veckor.
Alexander-VG-zon3
japp jag hadde tänkt köpa provadopinnar men som sagt hadde inget av butikerna häromkring det har haft provadopinnar inann wub.gif wub.gif men så fort jag ska in till stan så ska jag gå in på maxi eller nån anna butik å köpa .men som det är nu har jag inte sett några fler lös men man vet alldrig så var det förra med sen kom dom igen .fast bladlöss är väl dom mer eklarfe att bli av med har jag hört . får se vad som händer tills dess jag kan klöpa pinnar smile.gif tongue.gif tongue.gif wub.gif
Smekajsa
Självklart funkar det !!!

Med upprepade behandligar så ....
och spraya inte för nära, det är lätt att förfrysa växten
med aerosoler.
lissa
Pejori har rätt i att tobaksblandningen verkligen luktar äckligt. Har bara gjort det en gång och det var på min utemurgröna...och bara man öppnade balkongdörren så kom stanken in. Bort kom lössen i alla fall, och har inte vågat sig tillbaka. Jag har flaskan stående i beredskap och viftar med den lite då och då så att dom inte kommer tillbaka laugh.gif laugh.gif Men det är nog det sista man ska ta till, det förgiftar väldigt... mad.gif
Smekajsa
Varför kladda med fimpar ????

Jag använder portionssnus i vatten.
Både att duscha och att vattna med.
När jag duschar har jag i en liten klick såpa eller Yes,
det gör att det fastnar bättre på växten.
pejori
CITAT (Smekajsa @ 14-02-2006, 13:55)
Varför kladda med fimpar ????

Jag använder portionssnus i vatten.
Både att duscha och att vattna med.
När jag duschar har jag i en liten klick såpa eller Yes,
det gör att det fastnar bättre på växten.

snus har jag aldrig tänkt på ohmy.gif ohmy.gif
bra idé...ska genast köpa en och ha i kylskåpet för säkerhets skull smile.gif smile.gif
Smekajsa
Det bästa är att det inte luktar illa .......
pejori
CITAT (Smekajsa @ 14-02-2006, 14:03)
Det bästa är att det inte luktar illa .......

låter toppen det där... wub.gif
ska testa det så småningom, när snuset är inhandlat biggrin.gif
Floppy
Lite nyfiken på det där med snus i vattnet...

Hur många snusar till hur många liter vatten?...lägger du i dem och sedan tar upp dem efter några timmar eller får de ligga i hela tiden? Hur ofta vattnar/duschar du dina växter med det?...är det nå speciellt snus som är bättre... tongue.gif biggrin.gif blink.gif wacko.gif rolleyes.gif ....

...många frågor det där...men förra året fick jag slänga hälften avalla mina växter för att jag inte lyckats få bort ohyran...vill verkligen vara förberedd denna gång... sad.gif
pejori
med snusen vet jag inte..kan tänka mej en prilla per halvliter vatten smile.gif smile.gif
låt dom dra över natten.
fungerar det som med fimpar, behövs bara en- två sprutningar med en vecka emellan wub.gif wub.gif
är det jätteangrepp, sprutar jag var femte dag i två veckor för säkerhets skull...(ull och sköldlöss) wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
men provado pinnar funkar med mot allt eller har haft det iannn med men kommer inte ihåg mot va det var imot spinn eller nåt .men men ska köpa det i morron och lägga i växterna wub.gif wub.gif ska testa det med snu s med
Floppy
Okej...tack...

Usch...jag som inte tycker om snuslukt...nu ska här inhandlas snus... smile.gif
Fenja
CITAT (flaxss @ 14-02-2006, 14:55)
men provado pinnar funkar med mot allt eller har haft det iannn med men kommer inte ihåg mot va det var imot spinn eller nåt .men men ska köpa det i morron och lägga i växterna wub.gif wub.gif ska testa det med snu s med

Det funkar mot en massa saker, det står på förpackningen. Dock ej mot spinn vill jag minnas.
Mvh
Fenja
lissa
laugh.gif laugh.gif Står det verkligen på snusförpackningen att det funkar mot bladlöss ????
Smekajsa
Har jag ett angrepp av nån slags ohyra så blandar jag
5 - 6 påsar i en liter vatten, låter det stå och dra någon dag.

Men som mina "änglisar" duschar jag mest i förebyggande syfte
med en svagare blandning.
Så även om jag gör en attack mot blomjordsflugor.
Smekajsa
CITAT (lissa @ 14-02-2006, 15:07)
laugh.gif laugh.gif Står det verkligen på snusförpackningen att det funkar mot bladlöss ????

Nej det står inte på snusförpackningen!

Men nikotin är ett gammalt beprövat bekämpningsmedel .....
lissa
laugh.gif laugh.gif Jag förmodar att Fenja menade att det stod på paketet med provado pinnarna, jag kunde bara inte låta bli att skoja till det lite laugh.gif laugh.gif
pejori
CITAT (Fenja @ 14-02-2006, 15:01)
Det funkar mot en massa saker, det står på förpackningen. Dock ej mot spinn vill jag minnas.
Mvh
Fenja

nej...mot spinn är det provado+ som gäller smile.gif
Floppy
Fick ett tips av granngården mot spinn...

Tappa upp en stor hink eller dyligt...badkar eller vad som helst...men minst 40 gradigt vatten...doppa växten där i...

Har gjort det för ett par veckor sedan och spinnen är helt borta...jag doppade ner kruka å allt...räknade till 10 sen tog jag upp dem...

Helt otroligt....de sa att jag bara skulle doppa växten å inte krukan...men det kan ju finnas spinn på jorden och på krukkanten....funkar.... smile.gif
Fenja
CITAT (lissa @ 14-02-2006, 15:07)

Här där jag bor står det så i alla fall sleep.gif
tongue.gif laugh.gif laugh.gif
Mvh
Fenja
noora
CITAT (pejori @ 14-02-2006, 15:22)
CITAT (Fenja @ 14-02-2006, 15:01)

Mvh
Fenja

nej...mot spinn är det provado+ som gäller smile.gif

Jag fick bort spinn med provado-pinnar. Dom kanske inte hade läst på förpackningen? tongue.gif Fast det fungerar kanske inte när det är stora angrepp.
Alexander-VG-zon3
hur ser ett stor spinn angrep ut för på mina bergpalmer är det typ som vitstrimit på det eller vad man ska säga likavit som kalk men ser damit ut sen om man tar med fingert så går det inte veck är det spinn då eleer trips
Susanna
CITAT (Floppy @ 14-02-2006, 15:46)
Fick ett tips av granngården mot spinn...

Tappa upp en stor hink eller dyligt...badkar eller vad som helst...men minst 40 gradigt vatten...doppa växten där i...

Har gjort det för ett par veckor sedan och spinnen är helt borta...jag doppade ner kruka å allt...räknade till 10 sen tog jag upp dem...

Helt otroligt....de sa att jag bara skulle doppa växten å inte krukan...men det kan ju finnas spinn på jorden och på krukkanten....funkar....  :)

Jag kör den metoden också. Den är helt överlägsen allt annat. Fast jag har låtit krukan och allt vara 20 minuter under vatten. Kanske inte behövs så lång tid.
Floppy
För mig har det räckt med att räkna till 10... tongue.gif
Alexander-VG-zon3
ska vattnet vara 40c vart undra om jag har nån vattenteemp men ska testa det vav är det som händer med spinnen för dom hhar väll en skyddande bubbla runt sig eller nåt annat
Floppy
Har inte en aning om hur det funkar på spinn....vet bara att jag vart av med dem... biggrin.gif
Susanna
Japp, vattenmetoden funkar utmärkt mot spinn. Har blivit av med alla spinn som fanns här rolleyes.gif Jag har hållt 42 grader på vattnet efter en rekommendation på någon sait som handlade om skadedjursbekämpning.

Dom druknar väl helt enkelt tongue.gif (spinnen alltså!)
Carex
provado är verkligen toppen, funkar tom. mot stinkflyn! Men nu när vi är inne på bekämpningsmedel av alla dess sorter, så faller tanken mig in, borde inte all denna ohyra förr eller senare bli resistenta mot alla gifter vi använder mot dem? En tanke som förföljer mig, därför använder jag alltid bekämpningsmedel med måtta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon