|
I fredags var jag på granngården och då hade de ett gäng orkidéer på rea, 29:- st!!!:o Kunde ju inte låta bli, utan kom hem med en Oncidium "Tiny twinkle".  Hur ska nu denna tas om hand? Har bara pysslat med "Phallisar" innan... Hjälp!
Tack! Jag tolkar det som att jag kan sköta den på samma sätt som phallisarna? Är det helt fel? Blommar den igen på de bulber som finns eller ska det komma till en ny bulb för att den ska blomma om? Kan jag ställa ut den i trädgården i sommar som jag gör med de andra? Många frågor... tacksam för alla svar!
CITAT (karjo @ 13-02-2006, 15:08) Tack! Jag tolkar det som att jag kan sköta den på samma sätt som phallisarna? Är det helt fel? :rolleyes: Blommar den igen på de bulber som finns eller ska det komma till en ny bulb för att den ska blomma om? Kan jag ställa ut den i trädgården i sommar som jag gör med de andra? Många frågor... tacksam för alla svar!  den älskar att stå ute hela sommaren till en bra bit på hösten klarar den. mycket näring när den är ute  det är en kallväxande orkidee, så runt en fem till tio grader börden ha för att sätta blom
Sommartorparn
13-02-2006, 15:38
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 15:13) den älskar att stå ute hela sommaren till en bra bit på hösten klarar den. mycket näring när den är ute  det är en kallväxande orkidee, så runt en fem till tio grader börden ha för att sätta blom  Jag har också en sån, som blommade över mycket snabbt. Kanske för mycket varme från elementet? Kommer det inte fler stänglar dettta året? Ska man klippa stängeln eller inte? Det där med att stå ute. Funkar det med balkongen eller blir det för torrt? (Det är inte alltid regnet 'når in' på balkongen)
Har en Dendrobium som aldrig blommat om någonstans bakom en gardin oxå... Gäller detsamma för den? Tack för era svar!
CITAT (Sommartorparn @ 13-02-2006, 15:38) CITAT (pejori @ 13-02-2006, 15:13) den älskar att stå ute hela sommaren till en bra bit på hösten klarar den. mycket näring när den är ute  det är en kallväxande orkidee, så runt en fem till tio grader börden ha för att sätta blom  Jag har också en sån, som blommade över mycket snabbt. Kanske för mycket varme från elementet? Kommer det inte fler stänglar dettta året? Ska man klippa stängeln eller inte? Det där med att stå ute. Funkar det med balkongen eller blir det för torrt? (Det är inte alltid regnet 'når in' på balkongen) balkongen fungerar, om du har ett mycket svalt och ljust rum som den kan bo i på vintern dendrobiumen beror på vilken det är, om den är varm eller kallväxande  kolla sidan tre i rossis nybörjartråd. där talar birgitta om skillnaden på dendrobiumen
Sommartorparn
13-02-2006, 15:57
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 15:45) balkongen fungerar, om du har ett mycket svalt och ljust rum som den kan bo i på vintern  Kan den inte alls bo i vanlig lägenhetstempreratur?
CITAT (Sommartorparn @ 13-02-2006, 15:57) CITAT (pejori @ 13-02-2006, 15:45) balkongen fungerar, om du har ett mycket svalt och ljust rum som den kan bo i på vintern  :) Kan den inte alls bo i vanlig lägenhetstempreratur?  nej...då tynar den sakta bort efter några år. det är för varmt och torrt för den i vanligt boningsrum. man tar i princip bara fram den när den blommar. men den håller som grönväxt under tiden.
Sommartorparn
13-02-2006, 16:10
så tråkigt!  Som om man inte hade nog med bladväxter hemma..... Då är det väl ingen mening med att gödningsvattna så här års efter blomning?
Enligt Birgittas text måste det vara "Phall"varianten av dendrobium jag har... Den blommade nämligen på en stängel när jag fick den... Då kan den kanske skötas lite som en "phall"`? Men egentligen skulle kanske både den och oncidiumen stå lite svalare, typ 16-17 grader då? Inte helt enkelt detta! I vilket fall ska alla åka ut när det bli varmare! Hur var det med omblomningarna? Kommer de på gamla bulber?
CITAT (Sommartorparn @ 13-02-2006, 16:10) så tråkigt!  Som om man inte hade nog med bladväxter hemma..... Då är det väl ingen mening med att gödningsvattna så här års efter blomning? du kan ju försöka, det skadar inte Har du tur så lyckas du oncidiumen sätter nya bulber under utevistelsen. den blommar inte på gamla bulber, därför är näringen så viktig när den är ute det bästa ska vara om man kan placera den på en gödselhög eller liknande
CITAT (karjo @ 13-02-2006, 16:11) Enligt Birgittas text måste det vara "Phall"varianten av dendrobium jag har... Den blommade nämligen på en stängel när jag fick den... Då kan den kanske skötas lite som en "phall"`? Men egentligen skulle kanske både den och oncidiumen stå lite svalare, typ 16-17 grader då? Inte helt enkelt detta! I vilket fall ska alla åka ut när det bli varmare! Hur var det med omblomningarna? Kommer de på gamla bulber? dendrobiumen kan du ha så, men oncidiumen vill helst inte ha mer än 14-15 grader
Oncidium vill alltså ha ännu kallare... Det blir svårt, för den måste ju samtidigt ha ljus antar jag. Nåja, vi får väl se, 29 kr är ju ingen större förlust om den skulle råka dö (eller bli dödad)
Sommartorparn
13-02-2006, 16:25
Man undrar varför såna säljs som krukväxt över huvudtaget. Vem har så svalt hemma? O hur vanligt är det med gödselhögar? Och på orchidéehusets hemsida stod det att dom var lättskötta o gillade värme..... Oncidium skötselrådSom slit-o-slängblomma var den inte heller så lysande, eftersom blomman vissnade på ett par dar.
CITAT (Sommartorparn @ 13-02-2006, 16:25) Man undrar varför såna säljs som krukväxt över huvudtaget. Vem har så svalt hemma? O hur vanligt är det med gödselhögar? Och på orchidéehusets hemsida stod det att dom var lättskötta..... Som slit-o-slängblomma var den inte heller så lysande, eftersom blomman vissnade på ett par dar.  det går att köpa kossor på påse...det duger jag lade kogössel i en stor kruka, som jag satte ner den i. det är många som har en inglasad altan...eller ett garagefönster där den kan stå... men för vanliga lägenheter är den svår att ha och göra med...
kristerh
13-02-2006, 16:45
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 16:18) men oncidiumen vill helst inte ha mer än 14-15 grader  Det beror väl på vilken av dem man har  jag har några oncidium som jag sköter på samma sätt som ph, förutom att oncidiumen står ute på sommaren. så har skriver Neovita; Temperatur och placering Tydligast är dessa skillnader i temperaturpreferenserna. De arter som växer på hög höjd föredrar kalla vintrar, men de allra flesta trivs bra i medeltempertur, alltså ungefär samma som vi människor trivs i. En liten temperaturneddragning kan gärna ske på våren. krister
kristerh
13-02-2006, 16:55
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 16:53) men hur ser dina ut, jag har de där som doftar godis krister
har iofs. den här jättetråkiga sorten som finns överallt.. tycker den mest skräpar...
kristerh
13-02-2006, 17:04
Ja då ska man hålla sig undan de storblommiga då men jag tycker de doftande små brukar dyka upp lite varstans  tom på ica har jag sett dem. krister
Sommartorparn
13-02-2006, 18:42
CITAT (kristerh @ 13-02-2006, 16:45) Det beror väl på vilken av dem man har  jag har några oncidium som jag sköter på samma sätt som ph, förutom att oncidiumen står ute på sommaren. så har skriver Neovita; Temperatur och placering Då finns det kanske hopp? Den jag har var småblommig och gulspräcklig av en sort som man ser ganska ofta.
Jag har aldrig haft problem med mina oncidium har en vanlig som får vara ute varje sommar tills långt in på hösten. Sedan står den i Söderfönster hela hösten o vintern. Blommar sent på hösten.  Sedan har jag en som kallas något med fågelben...oncidium (ornito) den blommar om för tredje gången nu, men inte som först när jag köpte den i våras.  Sköter mina oncidium som vanliga Phallisar förutom att dessa är ute på sommaren. Samma vattning o samma gödning.
Sommartorparn
13-02-2006, 19:51
Oj va fina! Jag tror jag har en sån som din gula. Men den är mycket mindre i allt och hade bara en stjälk. Annan sort, eller blir den större? Hoppas den blir som din!
CITAT (Sommartorparn @ 13-02-2006, 19:51) Oj va fina! Jag tror jag har en sån som din gula. Men den är mycket mindre i allt och hade bara en stjälk. Annan sort, eller blir den större? Hoppas den blir som din!  Min är nog... hmmm... tre år gammal och aldrig omplanterad! Så snart flyttar den nog själv! Nä, nu ska det snart bli omplantering av här! *säger till mig själv på skarpen*
ja..dom gula sköter jag som phalarna också dom klarar lägenheter, och blommar om snällt. på hösten står min i lätt drag..(stänger inte riktigt) och den blommar runt jul
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|