Full version: Oncidium
karjo
I fredags var jag på granngården och då hade de ett gäng orkidéer på rea, 29:- st!!!:o Kunde ju inte låta bli, utan kom hem med en Oncidium "Tiny twinkle". smile.gif Hur ska nu denna tas om hand? Har bara pysslat med "Phallisar" innan... Hjälp! unsure.gif wacko.gif
Carex
http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=rad

se om det kan hjälpa:)
karjo
Tack!

Jag tolkar det som att jag kan sköta den på samma sätt som phallisarna? Är det helt fel? rolleyes.gif

Blommar den igen på de bulber som finns eller ska det komma till en ny bulb för att den ska blomma om?

Kan jag ställa ut den i trädgården i sommar som jag gör med de andra? unsure.gif

Många frågor... tacksam för alla svar! wub.gif
pejori
CITAT (karjo @ 13-02-2006, 15:08)
Tack!

Jag tolkar det som att jag kan sköta den på samma sätt som phallisarna? Är det helt fel?  :rolleyes:

Blommar den igen på de bulber som finns eller ska det komma till en ny bulb för att den ska blomma om?

Kan jag ställa ut den i trädgården i sommar som jag gör med de andra? unsure.gif

Många frågor... tacksam för alla svar! wub.gif

den älskar att stå ute smile.gif smile.gif
hela sommaren till en bra bit på hösten klarar den. mycket näring när den är ute smile.gif
det är en kallväxande orkidee, så runt en fem till tio grader börden ha för att sätta blom smile.gif
Sommartorparn
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 15:13)
den älskar att stå ute smile.gif smile.gif
hela sommaren till en bra bit på hösten klarar den. mycket näring när den är ute smile.gif
det är en kallväxande orkidee, så runt en fem till tio grader börden ha för att sätta blom smile.gif

Jag har också en sån, som blommade över mycket snabbt. Kanske för mycket varme från elementet? sad.gif
Kommer det inte fler stänglar dettta året? Ska man klippa stängeln eller inte?

Det där med att stå ute. Funkar det med balkongen eller blir det för torrt? (Det är inte alltid regnet 'når in' på balkongen)
karjo
Har en Dendrobium som aldrig blommat om någonstans bakom en gardin oxå... Gäller detsamma för den?

Tack för era svar! wub.gif smile.gif
pejori
CITAT (Sommartorparn @ 13-02-2006, 15:38)
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 15:13)
den älskar att stå ute smile.gif  smile.gif

Jag har också en sån, som blommade över mycket snabbt. Kanske för mycket varme från elementet? sad.gif
Kommer det inte fler stänglar dettta året? Ska man klippa stängeln eller inte?

Det där med att stå ute. Funkar det med balkongen eller blir det för torrt? (Det är inte alltid regnet 'når in' på balkongen)

balkongen fungerar, om du har ett mycket svalt och ljust rum som den kan bo i på vintern smile.gif smile.gif

dendrobiumen beror på vilken det är, om den är varm eller kallväxande wub.gif

kolla sidan tre i rossis nybörjartråd. smile.gif
där talar birgitta om skillnaden på dendrobiumen smile.gif
Sommartorparn
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 15:45)
balkongen fungerar, om du har ett mycket svalt och ljust rum som den kan bo i på vintern smile.gif smile.gif

Kan den inte alls bo i vanlig lägenhetstempreratur? unsure.gif
pejori
CITAT (Sommartorparn @ 13-02-2006, 15:57)
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 15:45)
balkongen fungerar, om du har ett mycket svalt och ljust rum som den kan bo i på vintern smile.gif  :)

Kan den inte alls bo i vanlig lägenhetstempreratur? unsure.gif

nej...då tynar den sakta bort efter några år. sad.gif sad.gif
det är för varmt och torrt för den i vanligt boningsrum. sad.gif sad.gif
man tar i princip bara fram den när den blommar.
men den håller som grönväxt under tiden. wub.gif
Sommartorparn
så tråkigt! sad.gif Som om man inte hade nog med bladväxter hemma.....

Då är det väl ingen mening med att gödningsvattna så här års efter blomning?
karjo
Enligt Birgittas text måste det vara "Phall"varianten av dendrobium jag har... Den blommade nämligen på en stängel när jag fick den... Då kan den kanske skötas lite som en "phall"`?

Men egentligen skulle kanske både den och oncidiumen stå lite svalare, typ 16-17 grader då?

Inte helt enkelt detta! blink.gif smile.gif

I vilket fall ska alla åka ut när det bli varmare!

Hur var det med omblomningarna? Kommer de på gamla bulber?
pejori
CITAT (Sommartorparn @ 13-02-2006, 16:10)
så tråkigt! sad.gif Som om man inte hade nog med bladväxter hemma.....

Då är det väl ingen mening med att gödningsvattna så här års efter blomning?

du kan ju försöka, det skadar inte smile.gif smile.gif
Har du tur så lyckas du wub.gif wub.gif
oncidiumen sätter nya bulber under utevistelsen. smile.gif
den blommar inte på gamla bulber, därför är näringen så viktig när den är ute smile.gif smile.gif
det bästa ska vara om man kan placera den på en gödselhög eller liknande laugh.gif laugh.gif
pejori
CITAT (karjo @ 13-02-2006, 16:11)
Enligt Birgittas text måste det vara "Phall"varianten av dendrobium jag har... Den blommade nämligen på en stängel när jag fick den... Då kan den kanske skötas lite som en "phall"`?

Men egentligen skulle kanske både den och oncidiumen stå lite svalare, typ 16-17 grader då?

Inte helt enkelt detta! blink.gif smile.gif

I vilket fall ska alla åka ut när det bli varmare!

Hur var det med omblomningarna? Kommer de på gamla bulber?

dendrobiumen kan du ha så, men oncidiumen vill helst inte ha mer än 14-15 grader wub.gif
karjo
Oncidium vill alltså ha ännu kallare... Det blir svårt, för den måste ju samtidigt ha ljus antar jag. Nåja, vi får väl se, 29 kr är ju ingen större förlust om den skulle råka dö (eller bli dödad) smile.gif
Sommartorparn
Man undrar varför såna säljs som krukväxt över huvudtaget. Vem har så svalt hemma? O hur vanligt är det med gödselhögar?wacko.gif

Och på orchidéehusets hemsida stod det att dom var lättskötta o gillade värme.....

Oncidium skötselråd

Som slit-o-slängblomma var den inte heller så lysande, eftersom blomman vissnade på ett par dar. sad.gif
pejori
CITAT (Sommartorparn @ 13-02-2006, 16:25)
Man undrar varför såna säljs som krukväxt över huvudtaget. Vem har så svalt hemma? O hur vanligt är det med gödselhögar?wacko.gif

Och på orchidéehusets hemsida stod det att dom var lättskötta..... sad.gif

Som slit-o-slängblomma var den inte heller så lysande, eftersom blomman vissnade på ett par dar. sad.gif

det går att köpa kossor på påse...det duger laugh.gif laugh.gif
jag lade kogössel i en stor kruka, som jag satte ner den i.
det är många som har en inglasad altan...eller ett garagefönster där den kan stå... wub.gif wub.gif
men för vanliga lägenheter är den svår att ha och göra med... smile.gif
kristerh
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 16:18)
men oncidiumen vill helst inte ha mer än 14-15 grader wub.gif

Det beror väl på vilken av dem man har wink.gif jag har några oncidium som jag sköter på samma sätt som ph, förutom att oncidiumen står ute på sommaren.
så har skriver Neovita; Temperatur och placering

Tydligast är dessa skillnader i temperaturpreferenserna. De arter som växer på hög höjd föredrar kalla vintrar, men de allra flesta trivs bra i medeltempertur, alltså ungefär samma som vi människor trivs i. En liten temperaturneddragning kan gärna ske på våren.
krister
pejori
då har jag bara lyckats få tag i eller sett högväxande oncidium laugh.gif laugh.gif laugh.gif
har testat massor, men dom går inte här... smile.gif smile.gif
men hos kompisen med kall gillestuga fungerar dom smile.gif
kristerh
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 16:53)
då har jag bara lyckats få tag i eller sett högväxande oncidium laugh.gif laugh.gif laugh.gif
har testat massor, men dom går inte här... smile.gif smile.gif
men hos kompisen med kall gillestuga fungerar dom smile.gif

men hur ser dina ut, jag har de där som doftar godis wink.gif
krister
pejori
jag faller för dom storblommiga wink.gif wink.gif wink.gif
helt doftfria, men det kanske är där kruxet ligger wink.gif
ska nog köpa småblommiga istället. smile.gif smile.gif
har två mörkrosa och en gul storblommig nu. wub.gif
pejori
har iofs. den här jättetråkiga sorten som finns överallt..
tycker den mest skräpar...
kristerh
Ja då ska man hålla sig undan de storblommiga då wink.gif
men jag tycker de doftande små brukar dyka upp lite varstans wink.gif tom på ica har jag sett dem.
krister
pejori
hittade denna utsökta oncidiumen på nätet smile.gif smile.gif
sån vill jag ha smile.gif smile.gif
Sommartorparn
CITAT (kristerh @ 13-02-2006, 16:45)
Det beror väl på vilken av dem man har wink.gif jag har några oncidium som jag sköter på samma sätt som ph, förutom att oncidiumen står ute på sommaren.
så har skriver Neovita; Temperatur och placering

Då finns det kanske hopp? Den jag har var småblommig och gulspräcklig av en sort som man ser ganska ofta.
Annlo
Jag har aldrig haft problem med mina oncidium har en vanlig som får vara ute varje sommar tills långt in på hösten. Sedan står den i Söderfönster hela hösten o vintern. Blommar sent på hösten.

Sedan har jag en som kallas något med fågelben...oncidium (ornito) den blommar om för tredje gången nu, men inte som först när jag köpte den i våras.

Sköter mina oncidium som vanliga Phallisar förutom att dessa är ute på sommaren. Samma vattning o samma gödning.
Sommartorparn
Oj va fina!

Jag tror jag har en sån som din gula. Men den är mycket mindre i allt och hade bara en stjälk. Annan sort, eller blir den större? Hoppas den blir som din! smile.gif
Annlo
CITAT (Sommartorparn @ 13-02-2006, 19:51)
Oj va fina!

Jag tror jag har en sån som din gula. Men den är mycket mindre i allt och hade bara en stjälk. Annan sort, eller blir den större? Hoppas den blir som din! smile.gif

Min är nog... hmmm... tre år gammal och aldrig omplanterad! Så snart flyttar den nog själv! ohmy.gif laugh.gif

Nä, nu ska det snart bli omplantering av här! *säger till mig själv på skarpen*
pejori
ja..dom gula sköter jag som phalarna också smile.gif
dom klarar lägenheter, och blommar om snällt. laugh.gif laugh.gif
på hösten står min i lätt drag..(stänger inte riktigt) och den blommar runt jul laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon