Full version: Har jag gjort rätt?
Elisabeth P
Jag har nu sått en del fröer smile.gif .
Att de ska stå varmt när de gror vet jag, ca 20 grader (det är säkert lite varmare där de står).
Men måste de stå under lysrör när de gror unsure.gif ?
Vad betyder mörkergroende? Är det endast att jord ska strös över, eller betyder det inga lysrör unsure.gif ?
Mina står i ett sådant där miniväxthus av plast, under lysrören. Men det vekar bli torrt väldigt fort. Läste någon annan som knappt vattnade alls under groningstiden wacko.gif .

Lisa
Lena i Torslanda
Sådderna behöver inte stå under lysrör för att gro - inte ens de ljusgroende (som inte ska täckas med jord). Mörkgroende fröer brukar man kalla dem som gärna vill stå i en garderob för att komma igång laugh.gif
Penséer räknas ju till dessa (inte av alla). Duscha jordytan regelbundet för torkar det ut så gror ingenting alls.
När det grott så ska de in under lysrör - det är för att du inte ska få långa skrangliga plantor.
Elisabeth P
Okej
Riddarsporren sägs vara en mörkergroende, ska jag sätta in den i garderoben då ohmy.gif ?
Nån som har erfarenhet? vilket ska jag testa först och hur länge?
Vill riddarsporren ha normala förhållande dvs 20 grader varmt i vanligt rum utan lysrör? eller ska den in i garderoben ca 20 grader varmt blink.gif wacko.gif ?

Lisa
Anki V
Jag har ställt mina Riddarsporrar i badrummet. Där är det mörkt nästan hela tiden (utom när någon är där förstås laugh.gif ). Där har jag golvvärme också så det är varmt och skönt./Anki
kerstin z5-6
Hm Annars räcker det att täcka fröna med ett lager jord på 1/2 cm + finkorningt grus -och låta dem gro på golvet under lysrörsbänken smile.gif
Elisabeth P
okej,
och jag som sådde dem i ett sånt där plast miniväxthus där hela raden av plastkrukor hänger ihop, fast olika sorters fröer förstås unsure.gif
Det blir till att klippa isär och ställa riddarsporren lite mörkare smile.gif .Den kan väl inte tagit skada av att stått under lysrör i 2-3 dagar, eller? wacko.gif

Lisa
Anki V
Kan du inte sätta lite svart plast över den sektion där du har Riddarsporrar?unsure.gif
Det skulle nog jag prova, klippa sönder verkar lite drastiskt.

/Anki
Elisabeth P
CITAT (Anki V @ 13-02-2006, 20:31)
Kan du inte sätta lite svart plast över den sektion där du har Riddarsporrar?unsure.gif
Det skulle nog jag prova, klippa sönder verkar lite drastiskt.

/Anki

Kan kanske funka rolleyes.gif , men då bör jag göra ett par hål i plasten antar jag?/ Lisa
nina L
Mina Prakt riddarsporrar Delphinium belladonna gr. grodde fiiint under lysröret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon