kristerh
15 årig flicka våldtogs i tunnelbanevagn, de övriga passagerarna blundade, mad.gif har inte svenska folkets flathet gått lite för långt,
på ett sätt kan jag kanske förstå om folk inte vågar ingripa, det beror på situationen, men någon kunde väl åtminstånde ringa polisen, och nog fanns det säkert nån stark person som kunde hjälpa wink.gif

våldtäkt
krister
pejori
läste det tidigare idag sad.gif sad.gif sad.gif
helt bedrövligt!!!! mad.gif mad.gif mad.gif
om dom nu var så rädda, kunde dom ju gått flera och hjälpt henne mad.gif mad.gif
att folk är så fega är skrämmande mad.gif
karjo
Det är ju för dj-vligt!!! Ruskigt upprörande, finner inga mer ord! mad.gif mad.gif sad.gif sad.gif

Vet folk idag vad civilkurage är!? blink.gif
Farbror Blå
I Bodströms framtidsland skall vi ha kameror och automatiska övervakningar på sådana här platser.
I England finns det redan, varje vagn ska kunna kameraövervakas och kan tom kontrolleras enbart med en dator som känner igen främmande föremål t ex.

Det är gott och väl.

Men vad händer på dom platser där ingen kamera ser?
Kommer vi att lära oss att bara röra oss på de platserna och undvika de övriga bakgatorna?
Om vi inte får in lite civilkurage, kan vi lika gärna ge upp, släppa ut våra interner och låsa in oss andra istället.
kristerh
tror att det blivit så pga 2 orsaker,

1. våldet har blivit allt grövre

2. om någon hjälper till blir de själva straffade om de utövar "våld" mot brottslingen.
krister
Eva i Stuvsta
Ja, man VET ju inte egentligen vad man själv skulle ha gjort - men nog har jag ytterst svårt att tänka mig att jag skulle sitta där tyst och "se på"! Då skulle jag ha skämts nåt så otroligt över mig själv.
Är man flera i vagnen dessutom... Nä, jag fattar inte!!!
pejori
CITAT (kristerh @ 13-02-2006, 16:25)

2. om någon hjälper till blir de själva straffade om de utövar "våld" mot brottslingen.
krister

vadå våld ohmy.gif
det räcker att två-tre bastanta fruntimmer sätter sig på honom... laugh.gif laugh.gif
Farbror Blå

krister

I såna här fall skulle man få göra vad som helst för att skydda flickan !
I lagtexten står användningen av tvång(våld) "som nöden kräver", dvs om du blir attackerad får du använd allt slags våld du måste, för att slippa undan. En våldtäktsman som i detta fallet måste alltså kunna tas on hand med skapligt hårdhänta metoder, så länge man bara skyddar flickan /griper förövaren.

I min värld borde såna här förövare dömas till sluten psykvård.
Inga friska män begår såna här brott.
Inte för att jag menar att det är synd om mannen, inte alls, men det är ett sjukt beteende att använda våld på detta sätt.

Han skulle behandlas, tills man anser honom frisk, sedan sitta av tiden för våldtäkt i vanligt fängelse. I vårt land straffas man inte om man är otillräknelig, i USA avrättas man oavsett såna hänsyn.
Nu förespråkar jag ingalunda dödstraff eller annan barbari, men jag kommer till döddagar att hävda absolut straffrätt, dvs, för varje brott skall finnas en straffkvot., som skall tilldelas brottslingen, oavsett avsikt.

Våldtäkt är alltid våldtäkt och offren har rätt att få sina förövare inlåsta på viss tid.
andersen
CITAT (Farbror Blå @ 13-02-2006, 16:25)
I Bodströms framtidsland skall vi ha kameror och automatiska övervakningar på sådana här platser.
I England finns det redan, varje vagn ska kunna kameraövervakas och kan tom kontrolleras enbart med en dator som känner igen främmande föremål t ex.

Det är gott och väl.

Men vad händer på dom platser där ingen kamera ser?
Kommer vi att lära oss att bara röra oss på de platserna och undvika de övriga bakgatorna?
Om vi inte får in lite civilkurage, kan vi lika gärna ge upp, släppa ut våra interner och låsa in oss andra istället.

Tror inte att det hadde hjälpt med kamera i det här fallet, sedan är väll inte kamera någon lösning, utan lösningen måste väll vara att folk bryr sig om varandra och säjer i från när saker är fel, vi är alldeles för anonyma i dagens samhälle, det var bättre för.
kristerh
CITAT (Farbror Blå @ 13-02-2006, 16:35)
I min värld borde såna här förövare dömas till sluten psykvård.
Inga friska män begår såna här brott.
Inte för att jag menar att det är synd om mannen, inte alls, men det är ett sjukt beteende att använda våld på detta sätt.

Nej, han kan inte vara normalt funtad om han våldtar någon på ett tåg med folk omkring sig wink.gif
krister
silos
Jag skulle i alla fall ringt först 112 och sen skulle jag tagit sats och hoppat på våldtäcktsmannen och jag hade skrikit så mycket som jag orkat och slagit karln på hans dumma skalle!!!!
netaave
Jag tänker på flickan, vilken förnedring och frustrering över att ingen hjälp få.
Kunde varit en dotter till någon här.
Eva i Stuvsta
Ja, det måste kännas än mer fruktansvärt att andra var där men inget gjorde.
pejori
CITAT (silos @ 13-02-2006, 16:59)
Jag skulle i alla fall ringt först 112 och sen skulle jag tagit sats och hoppat på våldtäcktsmannen och jag hade skrikit så mycket som jag orkat och slagit karln på hans dumma skalle!!!!

jag med... smile.gif smile.gif
ibland är det bra med paraply wub.gif wub.gif
Gillan
Ja, jag har inte ord. Och jag lovar, jag är alldeles för
"dum" för att vara tyst i såna lägen.

Men kamera fanns, han blev ju enligt artikeln filmad,
om jag förstod det rätt.

Man blir gråtfärdig när man läser om folks tystnad.
Att hellre slå dövörat till och slippa se, det är ofattbart mad.gif

/Gillan
Tesa
Sånt var mitt skräckscenario när jag var barn...jag hade läst i nån tidning att folk i Amerika flyttade fåtöljen från TV:n till fönstret när en flicka blev våldtagen på gatan...
Vi har kommit dithän här också alltså...
Jag hade INTE bara suttit där...möjligen på honom som pejori föreslog...
Pirum
Skrämmande med folks tysthet. Men med tanke på att man i media kan läsa om folk som mördas för att de klagar på grannens högljudda fest eller klagar på att folk pissar på allmän plats så kanske det inte är så konstigt om man drar sig för att gripa in. Hoppas och tror dock att jag själv hade gripit in om jag sett något sådant. Har inget som helst till övers för sånt drägg som den här snubben, misshandel och övergrepp mot kvinnor är bland det värsta jag vet. Hoppas han får långt straff.

Enligt Aftonbladet var det inga övriga i vagnen förresten. Vem har rätt, Aftonbladet eller Expressen? "Flickans väninna sökte skydd längst fram i den folktomma vagnen."
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,777535,00.html
Keya
Jag blev också upprörd när jag läste detta. har själv barn som åker tunnelbana sena nätter.Men jag vill inte tro att det är sant att folk inte gjorde något.Man skulle vilja veta hur många det var i vagnen. Var det förövarens kompisar? Hotade han med kniv?var folk aspackade?Jag undrar.....
Ser förresten nu i förra inlägget att vagnen kanske var folktom.Jag hoppas det var så (mina uppgifter kom från DN)
LadyG

krister

Första punkten håller jag me dom men den andra är inte riktigt rätt, eftersom du får ingripa enligt nödvärnslagen å någon annans vägnar. Den nödställde behöver inte be om hjälp heller, det är upp till dig att bedöma om din hjälp behövs eller ej.

Du lär inte dömas för att du gjort ett gripande om du inte slår gärningsmannen sönder och samman förståss. smile.gif

Får man gripa en brottsling själv?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon