Full version: Lewisia och Geranium
Gertie
Har sått bl. a. Lewisia och Geranium.
Sått i glasslådor som nu står i växthus där temperaturen
är c:a 5 - 10 gr.
Nu börjar det gro så smått där under plasten. (Bara millimeterstora än.)
Vad gör jag nu?
Skall jag försöka peta upp plantorna efterhand som de växer till sig?
Hur stora skall de vara då?
Hur skall de ha det sedan?
Ljust och svalt? Är det då lämpligt att låta dem stå kvar i växthuset
efter omskolning?
Floppy
Jag har också sått lewisia...en fråga bara...när sådde du dina?... smile.gif
Gertie
Jag sådde 26 januari.
När sådde du?
Har de tittat upp ännu?
Floppy
5:e januari...stod framme i 2 vecor sen har de stått i kylen...det har inte hänt nått... sad.gif

Så här står det i Impectas instruktioner där jag köpte mina ifrån:

Dessa fröer kräver en kraftig temperaturväxling för att gro. Sås inomhus i krukor eller lådor janmars i rumstemp. ca 20 gr. Efter 3 veckor placeras sådden i kylskåp (ca +3 gr) i 4-6 veckor. Därefter utomhus i skuggläge. Snötäcke över sådden främjar groningen. Om det är barvinter, täck med ris och löv. Groningen inträffar under våren eller sommaren, för vissa långgroende arter våren efter. Dessa fröer kan alternativt höstsås utomhus.
kerstin z5-6
Men inte händer nåt med Lewisian inne i kylen, bara bergvallmo o nån fler vill gro där -Ibland behöver de kylas 4 v -men sen tar du ut dem -då gror de !
Kylningstiden är till för att bryta frövilan
Lewisia färska bra frö gror ofta helt utan kyla, men det är en metod som jag praktiserar själv , inget som rek.på de flesta sårådslistor smile.gif

Lewisian är små röda "kryss "länge -när de är samma storlek som din första pekfingerled " tar du föriktigt upp dem o skolar en o en -gärna i lite höga krukor-Var försiktig med roten -de har pålrot
Geranium ska ha 4-5 karaktärsblad-Nu när det börjat gro ska du lufta ofta -vända på plasten eller lämna en glipa i locket
Det kommer att ta lång tid med bara 5-10 grader innan de växt till sej ...
Snart kommer väl solen på dagarna-då går det fortare -en temp på +15-20 under dan gör inget är brarabra för tillväxten -och är de inomhus så har man ju oftast det .
Svalare på natten är svårare att ordna inne , men det brukar fixa sig självt i växthuset -och växterna inne blir ok ändå.
Gertie
TACK, Kerstin.

Alltid bra svar på allt. laugh.gif biggrin.gif wub.gif
kerstin z5-6
Kom på att jag har handskstorlek 5- 6, det är smått, så jag säger när de är som normalrussin , men större än blåbär -går de att skola ut -lewisia alltså smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jag tror jag ska anmäla mig till Bakker som handmodell o hålla i deras jordgubbar på bilderna LOL
K
Gertie
Du måste ha små fingrar om yttersta pekfingerleden
inte är större än ett russin. ohmy.gif

Vilken fin blomma. Vad är det för en?
kerstin z5-6
Lilum siberica -en stor trots tumstorleken doftande härdig lilja som jag köpt i 10 pack via Eurobulb -tacksam -tålig -liknar casablanca och L regale
Gertie
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-02-2006, 18:02)
Men inte händer nåt med Lewisian inne i kylen, bara bergvallmo o nån fler vill gro där  -Ibland behöver de kylas 4 v -men sen tar du ut dem -då gror de !
Kylningstiden är till för att bryta frövilan
Lewisia färska bra frö gror ofta helt utan kyla, men det är en metod som jag praktiserar själv , inget som rek.på de flesta sårådslistor smile.gif

Lewisian är små röda "kryss "länge -när de är samma storlek som din första pekfingerled " tar du föriktigt upp dem o skolar en o en -gärna i lite höga krukor-Var försiktig med roten -de har pålrot
Geranium ska ha 4-5 karaktärsblad-Nu när det börjat gro ska du lufta ofta -vända på plasten eller lämna en glipa i locket
Det kommer att ta lång tid med bara 5-10 grader innan de växt till sej ...
Snart kommer väl solen på dagarna-då går det fortare -en temp på +15-20 under dan gör inget är brarabra för tillväxten -och är de inomhus så har man ju oftast det .
Svalare på natten är svårare att ordna inne , men det brukar fixa sig självt i växthuset -och växterna inne blir ok ändå.

Nu är jag på gång igen!!!
Flera av Lewisiorna är nu några cm höga, men har fortfarande
bara 2 groblad.
Skall du skolas om nu?
Står de för mörkt i växthuset?huh.gif
Är det bättre att ta in dem i rumstemperatur med extrabelysning? wacko.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-02-2006, 18:21)
.......jag tror jag ska anmäla mig till Bakker som handmodell o hålla i deras jordgubbar på bilderna LOL....

laugh.gif Intressant.....kanske även jag skulle "platsa" där!?
Mitt lillfinger är 4,5cm o låååångfingret 7,5cm knappt.
kerstin z5-6
Låt dem stå ett tag till -visst kan de få mer fart inne om du vill de ska växa snabbt , men de verkar ännu alltför små för omskolning smile.gif
Gertie
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-03-2006, 15:44)
Låt dem stå ett tag till -visst kan de få mer fart inne om du vill de ska växa snabbt , men de verkar ännu alltför små för omskolning smile.gif

Tack, jag låter dem stå där de är nu. wub.gif
Floppy
Nu är jag också p G igen med en fråga om Lewisia...

Efter att jag tog ut den ur kylen den 19/2...(det hade kommit upp en på drygt 2-3 cm) så har det inte hänt något ... är det någon som kan ha nån aning om varför det inte händer nått?
Har de resterande fröna 'dött'? ... sad.gif
kerstin z5-6
Nej då de kommer säkert , de gror oregelbundet
Floppy
Okej...då ger jag inte upp hoppet än.... wub.gif
Berit
CITAT (Floppy @ 09-03-2006, 08:02)
Nu är jag också p G igen med en fråga om Lewisia...

Efter att jag tog ut den ur kylen den 19/2...(det hade kommit upp en på drygt 2-3 cm) så har det inte hänt något ... är det någon som kan ha nån aning om varför det inte händer nått?
Har de resterande fröna 'dött'? ...  :(

Det är samma sak här. Funderar om jag skall ta en vända i kylskåpet igen unsure.gif
kerstin z5-6
det skadar inte med en kylvända ... kan köra igång resterande
Floppy
Om man slänger in den i kylen igen ska jag då plantera de som har kommit upp redan i krukor och låta stå framme under lysrör?...eller ska de in i kylen de me?...
kerstin z5-6
Det ska du plantera i krukor o ställa under ljus
Floppy
Okidoki...

Niger och tackar så mycket för svarena... smile.gif
Floppy
Har glömt bort min Lewisia som står i kylskåpet igen för andra gången...min sambo frågade i morse...
-Hur länge ska den stå här å ta plats???...den har väl frysit ihjäl nu va?...

Oj då den hade jag glömt...är det läge att ta fram den nu efter att den stått lite över 3 veckor i kylen...det är andra svängen eftersom det bara hade dykt upp 1 liten en förra gången... unsure.gif
kerstin z5-6
Perfect timing -låt den stå en v till -sen tar du ut dem smile.gif
Floppy
Okej...tackar Kerstin för din hjälp åter igen... du är en klippa... tongue.gif wub.gif
Floppy
Så Kerstin nu behöver jag din expertis igen ang. min lewisia...
Jag lät den stå i kylen en vecka till som du sa...tog ut den den 11 april...men det har inte hänt nått än... sad.gif
...vad gör jag för fel???...skulle jag inte ställa den under lysrör????
kerstin z5-6
jodda ,,,wink.gif nu är det bara att ha tålamod -ställ sådden ute med fiberduk runt , så du inte ser den jämt smile.gif biggrin.gif
Ibland är det dåliga frö med .. då hjälpet nada sad.gif
Floppy
okej...ska ske... tackar igen för din expertis...

Jag har ju fått en iaf... men den är inte stor...ca 4-5 cm i omkrets och 2 cm hög... ska se om jag kan ta en bild på den så fort batteriet har laddat färdigt... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon