Full version: Växthusventilation
ove3
Stommen till mitt växthus är nu klar.
Den stora frågan är ?

Finns någon erfarenhet att seriekoppla flera optivent öppnare på samma fönster som i mitt fall är 6 m långt

Vågar man lita på att de automatiska öppnarna lyfter lika mycket.

Hoppas någon har provat detta
Gurkan
Jag har samma funderingar som dig men jag tvivlar på iden att koppla flera öppnare till samma fönster. Då gäller det ju att alla börjar öppna exakt samtidigt, minsta lilla skillnad, i temp eller inställning, gör att några trycker och några håller emot ... kanske går det att justera in det så att det funkar.

Har funderat på flera varianter, dels med servo + termostat men också mer "vågade" termodynamiska McGuyverkonstruktioner ...

Finns det verkligen inte kraftigare öppnare att få tag på ? De jag har sett brukar lyfta kring 6 kg max.
kerstin z5-6
dörr öppnare kanske ?
jåj
Hej.
Förmodar att du menar parallelkopllade termoster till ett långt fönster?

Om termostaterna är olika inställda så kommer ingen att "bromsa" det går att lyfta fönstren ändå.

En del fabrikat har fjädrar för att stänga fönstren, dessa borde kunna utesutas för att vinna lyftkraft.

Kanske en ide är att bygga fönstrn så stäng öppningskrafterna inte blirså stora.
Gångjärn på mitten av fönstren ? eller so på garageportar fjädrar tyngder som ballanserar öppnongskrafterna ...

Hälsningar
JÅJ
Richard
CITAT (ove3 @ 13-02-2006, 19:26)
Stommen till mitt växthus är nu klar.
Den stora frågan är ?

Finns någon erfarenhet att seriekoppla flera optivent öppnare på samma fönster som i mitt fall är 6 m långt

Vågar man lita på att de automatiska öppnarna lyfter lika mycket.

Hoppas någon har provat detta

varfor inte en elmotor ?
Gurkan
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-02-2006, 22:31)
dörr öppnare kanske ?

Kerstin : Dörröppnare är ju bra ide för att minska behovet att lyftkraft !

Jåj ... : jag har funderat mycket på balanserade luckor med vridpunkten på mitten men inte hittat nåt enkelt sätt att få det tätt när luckan är stängd. Det blir lättare om luckan är lite större än öppningen och ligger omlott ... det blir ju inte mm-precision på det jag snickrar själv tyvärr. Slarvpelle som man är ...

Det enklaste är oftast det svåraste att komma på ... man blir så lätt engagerad i de tekniska detaljerna ...
kerstin z5-6
Alltså jag pratar om dessa smile.gif
Univent för dörr..kraftigare don än de för fönster

Gurkan
Ahaaaaa .... då är jag med. Trodde du menade en lucköppnare monterad på dörr ... hmmmm ... sleep.gif

Vet du om dom är dyra jmf. de vanlig "taköppnarna" ?
jåj
Balanserade luckor.

Trä kommer alltid att röra sig och måste ha spel, kanske en lösning är lucka i metall och ramen runt ?
En tanke bygg en öppnare med stark fjäder som balanserar luckan.
En annan fundering kanske luckan skal ha gångjärnen i nederkant och öppnas i överkant, spontant tror jag att ventilationen blir efektivare så.

Alltid lättare att ge andra råd när man slipper prova själv ...

Långa luckor på båda sidor som öppnas i överkant, en ledbar vinkel mellan dessa och en drag fjäder mot takåden som balanserar ...

Ja ja det där med ider men ...

JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon