Sommartorparn
Jag sparar alltid mina amaryllisar för att få dom att blomma igen. Jag tycker det är ett problem att bladen så lätt bryts av. Hur gör ni för att förhindra detta?

Det brukar ske när jag vill flytta dom till en mera undanskymd plats efter blomningen, eller när jag ska bära ut dom. Dom bryts av sin tyngd. Har försökt binda upp dom i knippe och förankrat i en blompinne, men då bryts dom bara högre upp i höjd med snöret. Med alltför många blad brutna går för lite blad ner i löken som då är och förblir klen. sad.gif
Fenja
Jag tar en lång bambupinne (110 cm) och binder upp med.
Mvh
Fenja
Carex
se till att bladen inte får något stöd när de växer upp, jag hade en som hade bladen i ett vanligt amaryllisstöd, sedan föll alla ihop när stödet togs bort. Sedan så är det så att bladen på vissa lökar helt enkelt är omöjliga. Gör så gott du kan med stöd, mer kan du inte göra! Och om bladen bara viker sig och inte bryts av kan man alltid låta de vara kvar, löken kan ta näring av dem ändå.
Sommartorparn
Fenja, bryts dom då inte i höjd med snöret? (det gör mina)

Carex, vad är "ett vanligt amaryllisstöd"?
Fenja
Inte när jag har så långa pinnar, bladen når sällan ända upp sommartorparn. Om du dessutom knyter upp med något som är brett så brukar det inte vara några problem.
Mvh
Fenja
Carex
ett vanligt amaryllisstöd är ett stöd som är tänkt just för amaryllis och det har formen av en spiral och är i metall.
arnek
Gör det något om bladen bryts?, den kan väl knappast dö av det. Min amaryllis har blommat två gånger och har nu 4 stora blad varav ett har brutits. /A
Fenja
Jag har inte heller märkt att det skulle göra något att bladen bryts. Någon gång har katterna vält en kruka i golvet och alla blad har gått av men det kommer nya ganska snabbt.
Mvh
Fenja
Sommartorparn
CITAT (arnek @ 15-02-2006, 14:17)
Gör det något om bladen bryts?, den kan väl knappast dö av det. Min amaryllis har blommat två gånger och har nu 4 stora blad varav ett har brutits. /A

Jag inbillar mig att mina amaryllislökar är så små i år eftersom så många blad gick av under förra växtsäsongen (inte en gång utan gång på gång). Dom fick lägga så mycket kraft på att producera nya blad... eller? unsure.gif
Betty
Amaryllisstöd
Sommartorparn
Va häftiga! Var får man tag i såna?
Carex
de är hyfsat vanliga så titta i några olika affärer, brukar kosta en tjuga styck.
Betty
CITAT (Sommartorparn @ 15-02-2006, 18:26)
Va häftiga! Var får man tag i såna?

Jag köpte mina på handelsträdgården. De säljs även på Granngården, Blomsterlandet m. fl. ställen. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon