akinnan
Någon som provat ros, Hortensia rosa, daglilja i kruka? Hur går det med blommningen? Övervintra hur? Berätta gärna och tipsa mig om det finns någon sort som är att föredra?
Nutten
Jag hade dagliljor (Hemerocallis fulva) i en 40-50 cm djup kruka förra året och de stortrivdes på alla sätt och vis! Blev en fin och tät rugge som blommade bra, så nog går det smile.gif

Under vintern är det bara att låta bli att vattna och förvara krukan svalt (bör ej bli frost i krukan). Om du inte har någonstans att göra av den under vintern så får du ställa krukan ovanpå frigolit och slå in resten av krukan med tidningspapper eller något annat isolerande. Ytterst går det bra tt lägga över en kartong.

Om du vill ha ros i kruka behöver du en ordentligt djup kruka. Rosor ska ju planteras så att förädlingsstället är 10 cm under ytan och sedan blir det ett ganska ordentligt rotsystem...Det bästa är alltså att ta någon mindre rossort om du vill att plantan ska må bra.
Margaretha
Jag blev irriterad i fjol somras på en daglilja ( Stella D'Oro tror jag den heter) som stått i rabatten i flera år utan att blomma. I höstas satte jag den i en kruka och la omkull krukan invid ett plank som skyddar lite mot vinden. Den spirar nu för fullt. Det ska bli spännande att se om den kommer att blomma också.

Jag bor visserligen i zon 1 men vi har haft en mycket kall vinter. Ner till -17 grader och långa perioder med kyla.

Samma behandling har också min lilla rosa ros, Sommerwind, fått. Den har jag fått klippa hårt i vår men den verkar pigg i alla fall.

Isolerat krukorna har jag inte heller gjort, bara lagt dem för att undvika för mycket väta. Och det har jag lärt mig av någon klok person på detta forum!

Just nu jagar jag en Rose de Recht för att sätta i en annan kruka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon