Full version: vårstäda växthus
saraa
Jag har ett växthus i glas som jag behöver rengöra inför våren. Vad för rengöringsmedel är bra att använda för det?
Lena i Torslanda
Jag brukar använda speciell växthusrengöring som finns på de flesta garden center. Vet inte vad det innehåller - det går kanske att ersätta med något annat som finns hemma i skåpen. Det får ju inte vara något som lämnar skadligheter efter sig i jorden samtidigt som det ju helst ska ta bort och förebygga svamp/spor/mögelangrepp.
saraa
Tack för snabbt tips! Färdigt rengöringmedel får det bli, då har jag en god anledning att åka till trädgårdsaffären.
jåj
Hej.
Vanlig såpa funkar jättebra och är dessutom skonsamt för miljön.

Detta är min favorit, tidigt på våren när det börjat töa upp brukar jag spruta växthuset invändigt med såplösning 1 på 10 någon gång senare nästa vecka ? när vädret är bra samma ska och rengörning med högtryckstvätten.

Hälsningar
JÅJ

PS.
Algerna släpper av såpa och det luktar så gott
Smekajsa
CITAT (jåj @ 14-02-2006, 09:14)
Hej.
Vanlig såpa funkar jättebra och är dessutom skonsamt för miljön.

Detta är min favorit, tidigt på våren när det börjat töa upp brukar jag spruta växthuset invändigt med såplösning 1 på 10 någon gång senare nästa vecka ? när vädret är bra samma ska och rengörning med högtryckstvätten.

Hälsningar
JÅJ

PS.
Algerna släpper av såpa och det luktar så gott

Tänk .... jag gör precis likadant

biggrin.gif laugh.gif

Såpa är så bra till mycket och vad vore livet utan högtryckstvätten.
saraa
Tack alla! Såpa hade jag hemma så nu har jag redan varit ute och skurat på mitt hus.
Smekajsa
CITAT (saraa @ 14-02-2006, 16:48)
Tack alla! Såpa hade jag hemma så nu har jag redan varit ute och skurat på mitt hus.

NNUUUU ?!?!?!?????? ohmy.gif

Ursäkta men var bor du nånstans ???????
saraa
Göteborg. Om någon vecka eller två hoppas jag på att kunna så salad.
Katti med torpet
Detta är min favorit, tidigt på våren när det börjat töa upp brukar jag spruta växthuset invändigt med såplösning 1 på 10  någon gång senare nästa vecka ? när vädret är bra samma ska och rengörning med högtryckstvätten.

Hälsningar
 JÅJ

Fattar jag det här rätt JÅJ, du sprutar på en 10% såplösning som du låter sitta kvar en vecka eller så. Sen sprutar du på samma igen och nu spolar du av med högtryckstvätten?
Smekajsa
CITAT (Katti med torpet @ 15-02-2006, 13:34)
Detta är min favorit, tidigt på våren när det börjat töa upp brukar jag spruta växthuset invändigt med såplösning 1 på 10  någon gång senare nästa vecka ? när vädret är bra samma ska och rengörning med högtryckstvätten.

Hälsningar
 JÅJ

Fattar jag det här rätt JÅJ, du sprutar på en 10% såplösning som du låter sitta kvar en vecka eller så. Sen sprutar du på samma igen och nu spolar du av med högtryckstvätten?

Jag sprutar bara på en gång och högtryckstvättar samma dag.
Fast ibland har jag fått upprepa behandlingen.

Fast det kan ju vara en bra idé så som jåj gör.
Vi får se vilket svar vi får .....
jåj
CITAT (Katti med torpet @ 15-02-2006, 13:34)

Hej biggrin.gif
Ja du har fattat rätt biggrin.gif

Tiderna när det görs bestäms av vädret och humöret, men det lukta ju så gott av såpan, årets såpa är inköpt på Biltema (60:- ? för 4 liter ) så det räcker både till rengörning och som botemedel mot ohyra i odlingarna.

Funkar att tvätta bilen med också ...

Hälsingar

JÅJ
jåj
CITAT (saraa @ 14-02-2006, 16:48)

Hej Sara
Jag bor också i Göteborg men här på hisingen är det fortfarande snö och is på växthustaket.
Tjäl i markbäddarna och förmodligen många kalla nätter innan sommaren...

Jag har inte kommit längre än att gå ut och drömma...
Men kanske dags att så paprika inne under belysning.

Hälsningar en frusen som skall gå och dansa i Mölnlycke i kväll

JÅJ
MB1965
CITAT (saraa @ 14-02-2006, 18:26)
Göteborg. Om någon vecka eller två hoppas jag på att kunna så salad.

Hmm jag har snö på marken, is på trappan och tjäle här i sydvästra GBG ...
saraa
V.huset står i det soligaste hörnet på tomten och så ser jag till att det inte finns snö på taket för då värms det inte upp då solen tittar fram.
Alexander-VG-zon3
jag hadde väntat tills det blev bättre väder .
jåj
CITAT (saraa @ 16-02-2006, 09:09)
V.huset står i det soligaste hörnet på tomten och så ser jag till att det inte finns snö på taket för då värms det inte upp då solen tittar fram.

Ja gillar dig du är optimist wub.gif men jag tror det kommer att behövas lite väl mycket tilskottsvärme alla kalla dagarmed frost ... sad.gif

Men att inte försöka är att dö lite granda och vem vil väl det smile.gif blink.gif
Själv har jag precis börjat med paprikafrö inomhus, dessa tar lång tid på sig till färdig planta sad.gif

Om någon månad blir det dags för tomaterna och sen meloner och gurka...

Hälsningar
JÅJ
P.S.
Glömde köpte några surfina sticklingar på Plantagen (kållered) som också skal förökas
laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon