Full version: Att göra egen ost
silos
Nu undrar jag om några av er gör egen ost och om det är en svår konst?

Jag skulle mer än gärna pröva mig på att göra egen ost; min mamma gjorde egna ostar i ugnen ,minns jag nu och oj oj oj vad gott det var smile.gif

Om ni gör egna ostar så hurudana gör ni?
*Felix matte*
Jag har gjor kaffeost men det är sååå länge sedan så jag minns inte mer än att man skulle ha helmjölk och ostlöpe... värma och röra om så att osten skildes från vasslan
sedan pressade man ner ostmassan i en speciell ostkorg... ordentligt så ingen vätska fanns kvar... därefter in i ugnen.... mumsigt gott är det.
Numera köper vi osten... mycket enklare. smile.gif
LadyG
Jag gjorde en enkel färskost tidigare, på 1l filmjölk, en nypa salt och lite vitlök. Egentligen handlar det bara om att koka upp filmjölken och låta den sjuda i någon minut innan man häller av den i en tygsil eller melittafiler. Det tar några timmar, men sen har man en halvfast massa som man blandar ner det man gillar i (i mitt fall hackad persilja, vitlök och aningen salt). Det tar en dag ungefär att göra och står sig tre-fyra dagar i kylen. Jättegott på macka smile.gif
Gurkan
Silos ! Egen fäskost är lätt att göra och gott. Häll inte ut vasslan bara ... den är nyttigast av allt och kan drickas (smakar pekka tycker jag) eller användas som degvätska (blir mums) ... ha ha ... nu måste du börja baka bröd också.

Gör googelsök .... "gör egen färskost"

du kan säkert hitta minst 1001 recpet på nätet om du letar.
MB1965
färskost är jättegott, och har man egna färska örter passar de bra i den med tycker jag wink.gif
lena:-)
CITAT (Felix matte @ 14-02-2006, 11:52)
Jag har gjor kaffeost men det är sååå länge sedan så jag minns inte mer än att man skulle ha helmjölk och ostlöpe... värma och röra om så att osten skildes från vasslan
sedan pressade man ner ostmassan i en speciell ostkorg... ordentligt så ingen vätska fanns kvar... därefter in i ugnen.... mumsigt gott är det.
Numera köper vi osten... mycket enklare. smile.gif

Kaffeost.....mums.. wub.gif wub.gif wub.gif
evelina
Boken om osttillverkning av Inrid Dam finns att köpa hos Åters bokklubb. Kostar 60:-
ingrid fuxwall
För 100 år sedan gjorde jag en ost. Helt enligt "konstens alla regler". Men av någon anledning blev det inte någon mer gång.

ingrid som ofta gör färskost - det är gott!
Berith
Kaffeost och kaffeost! Vad är kaffeost? Har aldrig hört talas om kaffeost. Är det gott? Hur gör man? ohmy.gif
fifi
Kaffeost är en specialite för norra Sverige. Till en kaffeost går det åt 10 ltr mjölk och ostlöpe, den gräddas i ugnen.
Delas i småbitar och läggs i kaffekoppen, den blir mjuk av det varma kaffet och när man tuggar på den "gnisslar" det lite mellan tänderna.
Det är svårt att beskriva smaken (kanske lite som Kalvdans) men det är supergott, extra gott blir också kaffet som man sedan dricker upp.

Det måste alltid finnas en kaffeost i frysen så att man har något att bjuda främmande på.
*Felix matte*
Letade på Google och hittade bl.a detta recept.
Recept Kaffeost.

Vi har den i kaffet och också ibland bara naturell som godis.... gnisslar så mysigt mellan tänderna biggrin.gif
netaave
Jag har varit med och gjort ost.
Har för mig att man ska ha opastoriserad mjölk som man värmer till 37 gr sen häller man försiktigt i löpen, rör om och låter det stå några timmar.
Gör som rutor i massan och häller upp alltsammans i en linneduk och låter det först självrinna, byter sen duk och pressar ur vätskan som är kvar.
Osten ska sen torka ett dygn, vi lade den sen i en ostform så vi fick ett fint mönster på den.
Den ska vändas och penslas med brännvin varje dag, hur länge minns jag inte. Lagras sen, men kan även ätas direkt.
silos
CITAT (fifi @ 14-02-2006, 16:14)
Kaffeost är en specialite för norra Sverige. Till en kaffeost går det åt 10 ltr mjölk och ostlöpe, den gräddas i ugnen.
Delas i småbitar och läggs i kaffekoppen, den blir mjuk av det varma kaffet och när man tuggar på den "gnisslar" det lite mellan tänderna.
Det är svårt att beskriva smaken (kanske lite som Kalvdans) men det är supergott, extra gott blir också kaffet som man sedan dricker upp.

Det måste alltid finnas en kaffeost i frysen så att man har något att bjuda främmande på.

Det var just sådan ost som min mamma alltid gjorde smile.gif
Tesa
CITAT (netaave @ 14-02-2006, 16:18)
Har för mig att man ska ha opastoriserad mjölk som man värmer till 37 gr sen häller man försiktigt i löpen, rör om och låter det stå några timmar.
Gör som rutor i massan och häller upp alltsammans i en linneduk och låter det först självrinna, byter sen duk och pressar ur vätskan som är kvar.
Osten ska sen torka ett dygn, vi lade den sen i en ostform så vi fick ett fint mönster på den.
Den ska vändas och penslas med brännvin varje dag, hur länge minns jag inte. Lagras sen, men kan även ätas direkt.

Hmmm....svärmor gjorde sådan till jul ett år...och svärfar hade ingen rolig jul det året... rolleyes.gif liiite kass i magen kan man säga.. wacko.gif
netaave
CITAT (Tesa @ 14-02-2006, 17:23)
CITAT (netaave @ 14-02-2006, 16:18)

Hmmm....svärmor gjorde sådan till jul ett år...och svärfar hade ingen rolig jul det året... rolleyes.gif liiite kass i magen kan man säga.. wacko.gif

Är du säker att det berodde just på osten? Vi hade inga problem alls mer än att vi hade svårt att låta bli den! tongue.gif
Tesa
Nääe...men detär lite kul att retas med svärmor.... rolleyes.gif tongue.gif

Går det att frysa kaffeosten? Det hade jag inte en susning om....
Nu blir det kaffeost på kalaset på lördag
Hannele

Kallas även för brödost, som dom i norr lägger i kaffte, helt ok så också..
Själv lägger jag min brödost på kex, på ostbrickan.

*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 14-02-2006, 17:59)
Kallas även för brödost, som dom i norr lägger i kaffte, helt ok så också..
Själv lägger jag min brödost på kex, på ostbrickan.

Det där lät spännande, jag Googlade och såg att man i Finland värmde den och åt med hjortronsylt till smile.gif
Har du testat ha den i ugn... smälter den?
Tror jag måste testa men just nu fanns ingen ost kvar i frysen sad.gif

Gör du osten själv?
Hannele
CITAT (Felix matte @ 14-02-2006, 18:22)
Det där lät spännande, jag Googlade och såg att man i Finland värmde den och åt med hjortronsylt till  :)

Gör du osten själv?

Jag köper min brödost i Finska Mataffären på Hisingen, ibland färsk, ibland fryst.
Jag har mikrat den lätt och serverat med hjortronsylt, mums det också.
Om man värmer den för länge, rinner ju vasslen ut, liksom.

Vi göteborgare kan göra äggost, men det kan jag få på små kaféer här, gärna med björnbärssylt.
Och Björneruds gör väldigt god äggost man kan köpa nästan i varje konsum och ica nu.
Fast svärfar tycker hemmagjord är bäst..
netaave
Vilken härlig tråd det här blev då! *slickar mig om munnen*
Nu har jag odlat något nytt på odla igen! tongue.gif wink.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 14-02-2006, 18:37)
CITAT (Felix matte @ 14-02-2006, 18:22)
Det där lät spännande, jag Googlade och såg att man i Finland värmde den och åt med hjortronsylt till  smile.gif

Gör du osten själv?

Jag köper min brödost i Finska Mataffären på Hisingen, ibland färsk, ibland fryst.
Jag har mikrat den lätt och serverat med hjortronsylt, mums det också.
Om man värmer den för länge, rinner ju vasslen ut, liksom.

Vi göteborgare kan göra äggost, men det kan jag få på små kaféer här, gärna med björnbärssylt.
Och Björneruds gör väldigt god äggost man kan köpa nästan i varje konsum och ica nu.
Fast svärfar tycker hemmagjord är bäst..

Här har vi inga Finska mataffärer så jag får väl testa med kaffeosten.smile.gif

Det skulle annars varit kul att få recept på den... hittade inget på Google.

Äggost har jag aldrig hört talas om, ska ta en titt nästa gång när jag är på ICA el COOP smile.gif
Tesa
Äggost är en bohuslänsk specialitet...jättegott...

Men idag har jag ätit kalvdans...eller kalvost...fick perfekt råmjölk idag...som skum..
netaave
Hur länge håller sig råmjölk i frysen?
Tesa
Jag har haft stående nåt halvår iallafall som varit helt OK..brukar baka av detjag tycker börjar bli gammalt..
Hannele
Kaffeost är brödost, som läggs i kaffe. smile.gif
Recept:
10 l mjölk
2 msk ostlöpe
2 msk salt

Värm mjölken lite varmare än handen, tillsätt löpe och salt.
När massan har stelnat, vispa sönder den, och låt rinna genom en sil,
tryck ibland och låt rinna. Lägg masssan i en korg, som är fodrad med linneduk.
Vrid och knut duken, låt rinna färdigt.
När man ska steka osten, ska den vara torr.
Stek ca 10 minuter, så att ytan får vacker brun färg.
*Felix matte*
CITAT (Tesa @ 14-02-2006, 18:45)

Men idag har jag ätit kalvdans...eller kalvost...fick perfekt råmjölk idag...som skum..

Kalvdans...mumsigt gott vad jag minns smile.gif
Hannele

Man kan göra kalvdans utan råmjölk också. Arlas kalvdans utan råmjölk.
I Finland kan man köpa råmjölk i frysdisken, nästan i vilken affär som helst..

Gôrgott!
"Ostsoppan" äts vid midsommar, då är den rosa av lång kokning.
Hannele
Ingen som har ätit rosa "ostsoppa vid midsommar? Vad kan det heta?
evelina
Nej men Finsk sommarsoppa har jag ätit!!

(Koskenkorva på blommig tallrik!) Det var inge gott!! ohmy.gif
*Felix matte*
CITAT (evelina @ 15-02-2006, 18:01)
Nej men Finsk sommarsoppa har jag ätit!!

(Koskenkorva på blommig tallrik!) Det var inge gott!!  :o

silos

ÅÅÅ Kalvdans vill jag HAAAAA;det är så jätte gott!!!!!
Berith
CITAT (Felix matte @ 14-02-2006, 16:17)
Letade på Google och hittade bl.a detta recept.
Recept Kaffeost.

Vi har den i kaffet och också ibland bara naturell som godis.... gnisslar så mysigt mellan tänderna biggrin.gif

Aaaha.... Ingenting för mej alltså rolleyes.gif jag dricker ju inte kaffe.
wolkenkrabber
Jag ryser vid blotta tanken på den dära kaffe osten, Bilden på soppan ser itne allt för god ut den heller, Däremot början av receptet på kaffe osten är god, mjölk med löpe så den har stelnat, Slinka lätt wink.gif
Kaffeost som skall gräddas i ugnen har jag aldrig gjort , eller ätit.
Hur blir den, ni med erfarenhet? Blir den lika knirkig i kaffet? Den mpste ju i rimlighetens namn bli hårdare............eller ?
*Felix matte*
CITAT (lenasch @ 16-02-2006, 08:52)
Kaffeost som skall gräddas i ugnen har jag aldrig gjort , eller ätit.
Hur blir den, ni med erfarenhet? Blir den lika knirkig i kaffet? Den mpste ju i rimlighetens namn bli hårdare............eller ?

Nej den blir inte hårdare... den blir liksom liiite krämig när den legat i kaffet
men ändå "gnisslig"
Jag har aldrig socker till kaffet... utom då jag har i ost.... tycker att
osten smakar bäst med lite sött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon