översättaren
Hej, jag håller på att översätta en trädgårdsbok och jag skulle bli väldigt glad om jag kunde få lite hjälp av er...

På engelska, danska och norska är det lätt att skämta om trädgårdsarbete - Hag det gøy! - finns det någon trädgårdshumor på svenska?

Jag är mest intresserad av ordspel och ordlekar, men roliga historier går också bra - bara det handlar om trädgård. Jag har hört en som jag tycker var lite tråkig. Vad tycker ni?

Älska inte i trädgården, kärleken må vara blind men grannarna är inte det.

Sänd gärna er bästa trädgårdshumor till mig:
annelieaxen@yahoo.fr :D
sanna
Kan vi inte lägga ut eventuella trädgårdsvitsar här också?

T ex den här:

- Hur mycket gav du Svensson för att han skulle fixa till din trädgård?
- Han fick en rejäl hacka...
Fenja
Det här kanske:

Även om nu alla inte tycker att det är kul, men det gör jag laugh.gif !!

Mvh
Fenja
sanna
Jag tycker också den är sanslöst komisk - trots att jag är nybliven ägare till en söt liten 10-veckors kaninpalt... laugh.gif
Tesa
Jag är bättre på sånt där dötrist som galghumor och gravallvarlighet...är heller inte helt likgiltig inför kaninen som "fått en morot" i kistan för att gå vidare...
RibesRubusVitis
Är det möjligen så att den utländska förlagan redan innehåller oöversättliga ordvitsar, eller ska du lätta upp texten med nya skämt? (Sysslar själv en del med översättningsjobb; därav frågan.) Det skulle underlätta att veta vad originalet säger…
Annars har vi ju klassikern: ”Hur stor rabatt får jag om jag köper hundra lökar? Det beror på hur tätt du sätter dem…”
Smekajsa
CITAT (RibesRubusVitis @ 14-02-2006, 13:29)
Annars har vi ju klassikern: ”Hur stor rabatt får jag om jag köper hundra lökar? Det beror på hur tätt du sätter dem…”

Det var den ständiga frågan när man sålde sommarplantor i min fars handelsträdgård oxo.

"Nu får jag väl rabbatt när jag köper så mycket plantor?"
"Ja nu får du en fin rabatt" brukade vi säga på skämt.

Så det kanske inte bara är en "rolig historia".
Blomstertanten
Humor i trädgården ? huh.gif

Krävs det inte att man har ett visst mått av humor för att varje år plantera och sedan se allt dör eller ätas upp av elakingar. Och sen året därpå säga att : Misslyckades förra sommarn. Men i år ska de nog gå bra ! tongue.gif
pejori
CITAT (Blomstertanten @ 14-02-2006, 14:11)
Humor i trädgården ? huh.gif

Krävs det inte att man har ett visst mått av humor för att varje år plantera och sedan se allt dör eller ätas upp av elakingar. Och sen året därpå säga att : Misslyckades förra sommarn. Men i år ska de nog gå bra ! tongue.gif

det är verkligen "sjuk humor" det där...för att inte säga stendöd, som växterna laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Tesa
I trädgården får man väl inte träningsvärk utan växtvärk...och så får man ju bita i gräset rätt så ofta..och får spade när det inte går som man vill...
översättaren
Vad kul att någon svarade!

Det verkar som att det är galghumor i odlandet...tja, jag sitter här med en översättning från norskan där skämten låter så här undefär: att man skall inte ta i för mycket och göra allt på en gång, då får man bara väldigt "ont i hagen" (hage = trädgård)...

Men det verkar ju som om ni har en massa kul uppslag. Tack för en fläkt av fnissande grönkål och skrattade salvia.

Naturen skojar ju med oss, varje år ser man ju potatisar i fräcka former - så vi får väl bara skoja tillbaka.

Tack igen.
Annelie
sanna
Här en vits med trädgårdsanknytning, kanske inte riktigt "rumsren" - nåväl, håll till godo:

Ett par som varit gifta i 15 år håller på med arbete i sin trädgård. Frun står på alla fyra med ändan i vädret och rensar ogräs i rabatten när maken vräker ur sig:
- Gumman, du börjar lägga på hullet, du är ju lika stor som grillen.
Som bevis måttade han över fruns ända och sedan över grillen som stod på uteplatsen och utbrast halvskrattande. - Vad var det jag sa, precis samma storlek!

Frun blev väldigt förnärmad av hans påhopp och beslutade sig för att han kunde gott göra resten trädgårdsarbetet själv. Hon gick in och tilltalade därefter inte maken mer under resten av dagen. På kvällen när de går till sängs så kryper maken intill sin fru och undrar om de inte ska ha lite kärlek.

Frun vänder då ryggen åt honom och visar tydligt sitt ogillande. - Men vad är det gumman ? frågar maken oförstående.

Frun svarar väsande, ironiskt och triumferande. - Tror du verkligen att jag tänder upp den här stora grillen för en ynka liten prinskorv?
Smekajsa
biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif wub.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif wub.gif smile.gif laugh.gif biggrin.gif
Fenja
laugh.gif laugh.gif Kul!
MB1965
HUrsomhelst blir humor i trädgården oftast buskis.... tongue.gif
evelina
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
evelina
Norrmännen kan dom!!

Vad gör norrmännen ute i sin trädgård, klockan tre på natten den 30 september och med en ficklampa i handen?
Ställer om soluret till vintertid.
gammelnalle
Två träd till varandra:
- Do you löv me?
- Näver!

Gammal så det luktar skämt om den!!

Pelle kommer hem med stinkande och smutsiga kläder.
- Varför är du så smutsig? säger hans mamma.
- Jag trilla omkull i gräset, säger Pelle.
- Men sådär ser väl inte gräs ut! säger mamman.
- Det är sånt gräs som korna redan ätit, säger Pelle.

Fröken lärde eleverna en massa olika trädsorter och frågade lilla Eva:
- Hur ser bokens blad ut?
- Vita med en massa bokstäver på.

A´jö!!
Tesa
Ta nu bladet från munnen...
Efter några glas blir man lite bladig..
Detta är ju så roligt att ni måste kratta...
Eva 33c
Det roligaste som någonsin skrivits på ämnet trädgård (min egen subjektiva åsikt tongue.gif ) är Karel Capeks "Ett år med min trädgård" som utkom på tjeckiska 1929. Jag har skrivit lite om den förut på forumet men jag vet inte om någon tyckte det var nåt laugh.gif
Smakprov ur boken kan hittas här:

Hur en trädgårdsodlare blir till
Hur trädgårdodlaren övervintrar
Vill man läsa mer får man gå till biblioteket eller leta på antikvariat och liknande.
Någon av er andra som läst denna pärla?! smile.gif blink.gif smile.gif
kerstin z5-6
Ja jag är väldigt förtjust i den boken smile.gif

samt
Den som har en trädgård behöver inget gym

Rosodling är en mognadsfråga

och
trespassers will be composted

eller
I consider all plants hardy, until I`have killed them myself:)
de senare Kirstel Walek

laugh.gif biggrin.gif
Tesa
Själv var jag en "vacker planta" redan som litet busfrö..
sanna
vilka GRÄS-liga vitsar!!! laugh.gif
Här kommer en till:

Varför köper män elektriska gräsklippare?
- Så att de hittar tillbaka hem.
Big Gardener
Vi hade ganska mycket interna skämt när vi läst på Alnarp. Inte många av dem blir särskilt roliga om man återger dom här, men när vi pluggade växtkännedom så brukade vi förolämpa varandra genom att använda växtnamn. På så sätt lärde vi oss de vetenskapliga namnen.

En hortonom till en annan:
- Ge f-n i mig annars kör jag upp en Echinops bannaticus i storgången på dig.

Det borde riva ganska mycket.
sanna
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Man kan också hota med en Echinocactus grusonii...
anna_rispan
Anaphalis triplinervis eller hur det stavas, men man kan tänka på: anna e farlig när hon e trippli i nerverna. En annan Anna som hittade på det under kursen som jag gick.
Lars-Olof Arvids
Vad gör man om en växt inte fungerar i zonen där man bor?
Man ger den zonterapi!

Vet ni varför norrmännen vattnar sin flaggstång?
De vill att knoppen ska slå ut!

Olle
pejori
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-02-2006, 12:02)
Vad gör man om en växt inte fungerar i zonen där man bor?
Man ger den zonterapi!

Vet ni varför norrmännen vattnar sin flaggstång?
De vill att knoppen ska slå ut!

Olle

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon