|
Full version: Småfåglarna
*Felix matte*
14-02-2006, 12:31
Gossen Ruda
14-02-2006, 13:27
Ser ut som grönfinkar. Tjusigt med så många.
*Felix matte*
14-02-2006, 13:36
Grönfinkar... Tack  då vet jag .... har ju hunnit glömma namnen under fågelfattig vinter. Gråsiskor var här också några stycken... dem glömmer jag aldrig, de har ju den fina röda hjässan. Som mest var de 50 -60 st fåglar innan jag riggade upp kameran.
visst är det härligt med småfåglar man blir så glad av dom på något sätt
*Felix matte*
14-02-2006, 13:46
CITAT (pejori @ 14-02-2006, 13:45) visst är det härligt med småfåglar man blir så glad av dom på något sätt  Ja och helst nu när man knappt har sett någon sen i höstas. när solen skiner sitter de i buskarna och kvittrar för fullt
Fina bilder! Jag gillar "rörelsen" i bilden!
CITAT (amaira @ 17-02-2006, 08:57) jag med...dom är så fina... fasanerna är jag extra förtjust i, vi har ju inga där jag bor
Eva i Skåne
17-02-2006, 11:51
Ursäkta, men såg du några fasaner på Agnetas foto?  --------- Aha, nu ser jag. Det finns en tråd till med fågelbilder
Idag såg en mängder av fåglar som hade en tofs på huvudet och fåglarna mumsade i sig slånbären från trädet på gården.
*Felix matte*
17-02-2006, 22:49
Kul att ni tyckte om bilderna
jättefina bilder o speciellt då dom kommer flygande helt underbara där har du verkligen fångat dom perfekt  måste bara visa vilken liten gynnare jag lyckades fånga me värsta zoomen o massor me tålamod en liten stjärtmes ja de va flera men dom är i ständigrörelse o så små så dom syns ju knappt,,fniss svårfotade därför lite suddigt den vägerofta inte mer än 9 gram tänk att dom överlever vintern
CITAT (silos @ 17-02-2006, 22:48) Idag såg en mängder av fåglar som hade en tofs på huvudet och fåglarna mumsade i sig slånbären från trädet på gården. och Solis har fått besöäk av de vackra sidensvansarna hör jag
Smekajsa
18-02-2006, 09:42
Här har sidensvansarna rensat träden (rönnbär) för längesen.
Jag har matat småfåglarna sedan i oktober med solrosfrö och jordnötter.
Fast egentligen slutar jag aldrig mata dem. Har kvar såna där spiraler (till talgbollar) i en björk på tomten året om, där stoppar jag i brödkanter,ostskalkar m m.
Impas många många många gånger mer av era bilder på "vanliga" fåglar än av bilder på lejon och tigrar och annat från safaris (där man ju förväntas se allt det där). Fantastiska bilder, som vanligt.  Tänk att få se en stjärtmes.
Jag vill också ha småfåglar vid fågelbordet. Tycker det känns som det blir färre och färre för varje år trist nog. Däremot finns det massor av skator. Kanske de som skrämmer bort de mindre fåglarna.
 Jag tycker dina fåglar som du fångat i flykten är helt suveräna! Vilka akrobater! Wilma
zaaritha
18-02-2006, 21:28
Här finns massor av gulsparvar, talgoxar, blåmesar, pilfinkar, grönfinkar, hämpling. Men--de äter dåligt av talgbollarna!
*Felix matte*
18-02-2006, 21:50
Kul att så många tyckte om bilderna jag tog Jag riggade kameran på stativ och knäppte utan att titta i sökaren... chansade på att några skulle bli bra. Jag tycker det ser så häftigt ut när man står och tittar på en flock som kommer, flyger runt i cirklar för att sedan dyka ner. Idag tog de en hastig titt här men lika fort flög de iväg in i skogen igen.... var nog minst ett femtiotal.
*Felix matte*
18-02-2006, 22:27
CITAT (oldwolfie @ 18-02-2006, 00:13) jättefina bilder o speciellt då dom kommer flygande helt underbara där har du verkligen fångat dom perfekt  måste bara visa vilken liten gynnare jag lyckades fånga me värsta zoomen o massor me tålamod en liten stjärtmes ja de va flera men dom är i ständigrörelse o så små så dom syns ju knappt,,fniss svårfotade därför lite suddigt den vägerofta inte mer än 9 gram tänk att dom överlever vintern 15 okt -2005 ska man ha sett stjärtmes i Kiruna... såg jag på Ornitologernas sida. Själv har jag aldrig sett den såvitt jag vet men maken säger sig ha sett den. Kul att du fångade den på bild Birgitta
Sten Ch
21-02-2006, 01:03
Grönfinkar, ja, men där är också några gråsiskor på bilderna, som för övrigt är fina.
Vad duktig du är Sten! Och välkommen hit förresten  . Fick kika lite innan jag såg dem. Vet att jag noterade dem förut, som lite mindre och annorlunda på ryggen/vingen, men glömde bort det igen. Kunde inte identifiera dem.  Gillar fortfarande dina underbara fågelbilder Agneta! Gillar rörelserna, gillar flykten, gillar vingarna och ljuset. Här är en detalj som jag tycker mycket om, och som hjälper till att göra bilden.  Gillar också grönfinken till höger på bild två, som "hoppar hopprep" - fast hopprepet syns förstås inte
*Felix matte*
21-02-2006, 09:30
Gråsiskor... en del har rött på bröstet medan andra är grå. Är det hanen som har rött?   Grönfinkar
CITAT (Felix matte @ 21-02-2006, 09:30) Gråsiskor... en del har rött på bröstet medan andra är grå. Är det hanen som har rött? Ja äldre hanar har rött bröst, så dina gråbröstade är honor eller hanar födda förra sommaren.
*Felix matte*
22-02-2006, 08:03
Tack amaira Intressant att unga hanar har samma färg men sedan ändrar... alltid lär man sig nytt
CITAT (Felix matte @ 22-02-2006, 08:03) Tack amaira Intressant att unga hanar har samma färg men sedan ändrar... alltid lär man sig nytt  Det är samma sak med koltrastarna - och många andra fåglar/djur. Först som fullvuxna och fullt könsmogna får de den vuxne hanens fulla färgprakt (och andra kännetecken). Koltrasthanen har ju sin lysande gula näbb och gult runt ögonen. Men unghanarna har svart näbb liksom honorna.
*Felix matte*
22-02-2006, 08:26
Får ta fram fågelböckerna igen och plugga på ser jag
Gossen Ruda
24-02-2006, 22:25
Hmm, lånar den här tråden lite. För några veckor sedan köpte jag några hirskolvar för att se om dom dög som vildfågelfoder. Det gick trögt faktiskt, det dröjde innan fåglarna började smaka. Jag hade hoppats att mina siskor skulle uppskatta omväxlingen men dom enda fåglar jag sett äta är gråsparvar. För det är väl inte pilfink!?
*Felix matte*
24-02-2006, 22:30
Nog tycker jag att det ser ut att vara en Pilfink... men inte helt säker. Hirskolvar skriver jag upp på inköpslistan...har ju inte köpt sånt sen vi hade burfåglar.  ska testa att hänga i rönnen härutanför och stå på vakt med kameran laddad
Gossen Ruda
24-02-2006, 22:40
Jo, det är en pilfink. Jag googlade lite bilder. Gråsparven är grå på hjässan.
Visst är det pilfink!!
De snabbaste sättet att se skillnad - tycker jag - är den svarta fläcken i det vita fältet på kinden. Den svarta fläcken har inte gråsparvarna.
Jag gick på en promenad i det vackra vädret idag och hittade ett par fåglar... den ena satt väldigt långt upp:  Men med en närbild så ser man bättre vad det är: (heter den sidensvans?)  sen såg jag en sånhär.. vad är det?
Gossen Ruda
25-02-2006, 16:17
Jopp, sidensvans och så en grönfink längst ner.
Gossen Ruda
26-02-2006, 17:44
Jag har hela vintern haft en rödhake vid matplatsen men den har varit så skygg att jag inte fått nån bild på den. Idag lyckades det.
Monarda
26-02-2006, 19:12
Lyckans ost som fått njuta av rödhaken hela vintern! Det är min absoluta favoritfågel, men här i södra Dalarna kommer den först till våren. För två år sedan häckade ett par antingen i min trädgård eller i närheten, jag lyckades aldrig röna ut var. Men resultatet blev två ljuvliga ungar som var ständiga gäster i fågelbadet. I vinter har jag haft besök av en annan trevlig liten gynnare för första gången - en svarthätta. Enligt fågelboken ska den vara en fin sångare så jag får hoppas den väljer att häcka i min vilda trädgård.
*Felix matte*
26-02-2006, 19:16
CITAT (Gossen Ruda @ 26-02-2006, 17:44) Jag har hela vintern haft en rödhake vid matplatsen men den har varit så skygg att jag inte fått nån bild på den. Idag lyckades det.  Så vacker den är  Fin bild du lyckades få. Vet inte om de finns så här högt upp i landet.... häromåret trodde vi att det satt en sån i rönnen men det var på såpass långt håll så säker var vi inte. Kollade nu på obsar och ser att den ska finnas här på våren.
krellus
02-03-2006, 12:41
CITAT (yenny @ 25-02-2006, 16:14) Men med en närbild så ser man bättre vad det är: (heter den sidensvans?)  Jag antar att det inte bara var 1(en) sidensvans? De burkar komma i flock... I roslagen för några veckor sedan gjorde de en "Drive through" hos oss och ville äta lite. De var väl säkert 30-40 stycken. Kul!
CITAT (krellus @ 02-03-2006, 12:41) Jag antar att det inte bara var 1(en) sidensvans? De burkar komma i flock... I roslagen för några veckor sedan gjorde de en "Drive through" hos oss och ville äta lite. De var väl säkert 30-40 stycken. Kul!  ja det var just så det var  jag såg bara en! Jag tyckte detvar konstigt...för de brukar vara en massa när man väl ser dom.
Jättefina fågelbilder Agneta,alla andra bilder med.Det har varit många fåglar här nu när det kom så mycket snö och kyla.Min 20kg säck med solrosfrö är slut,köpte en 4kg säck,får se om det räcker.
Jag köper 25 kilos säckar solrosfrö på Överskottslagret, för 175:- säcken. Min andra säck börjar ta slut nu. Den sista veckan med riktigt iskalla nätter, har det gått åt 2 kg om dagen! Fast då hjälper rådjuren och hararna till liiite, de plockar det spillda på marken. De sistnämnda får dessutom havre dagligen, som även sparvarna uppskattar. Eftersom jag inte sitter vid min egen dator just nu, har jag inte tillgång till mina foton. Men den här satte jag in på trädgårdsbloggen. Potpurri av foton från den oerhört vackra vinterveckan som varit.  Fåglarna är steglitz, koltrast och domherre. Har haft mängder med olika fåglar den här veckan! Dessutom har de tackat för maten genom att kvittra och sjunga någonting enormt. Ljuset väcker deras vårkänslor. (Fast de riktiga "sångfåglarna" har förstås inte börjat än)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|