Fortuna
29-04-2003, 13:11
I födelsedagspresent fick jag fyra röda pelargoner av min avänner. Vad kallas sorten? Har sedan tidigare Mårbackapelargoner som jag fick förra sommaren. När är det dags för pelargonerna att flytta ut på balkongen? Hur ofta ska de egentligen ha vatten och näring?
Hej. De röda pelargonerna är väl kanske den vanligaste sorten man ser i blomsteraffärerna. Det finns många olika sorter som är röda så det är svårt att svara på vilken du har utan att ha sett den. Pelargoner vill ha mycket vatten men skall torka upp mellan vattningarna. Ska stå soligt och varmt. Antingen kan du gödsla en g/vecka på sommaren el. så kan du vattna med svagare dos varje gång du vattnar. Sen finns det många olika gödselknep som du kan prova:kaffesump, öl, jäst, urin.....
Du kan flytta ut dem när risken för frost är över. Varma dagar kan du ju ha dem ute så att de vänjer sig vid sol och vind, men flytta in dem om det finns risk för frost.
Fortuna
29-04-2003, 14:03
De liknar mina Mårbacka lite men är klart röda. Men det kanske inte hjälper för att ta reda på sorten?
Fortuna
30-04-2003, 07:50
Är det normalt att de tappar några blomblad redan nu? KAn det vara lagom att ställa ut dem om ca en månad?
Det finns en sort som heter röd mårbacka..kanske är det den? Att de får gula blad är inget konstigt, det är bara att plocka bort dem. Det är gamla, förbrukade blad. Ställ ut dem på dagarna, men som sagt, ta in dem på nätterna. Nån gång i början på juni kan du ha dem ute hela dygnet.
Det finns säkert 10 000 olika (zonal) pelargoner!!
Det är VÄLDIGT svårt att bestämma sort om man bara vet att den är röd!!
Gå in på www.pelargonsallskapet.se och kolla i bildgalleriet om du hittar nån som liknar din! Där finns det åxå råd om skötsel.
Harebra!
aNNa
Pelargonsällskapets hemsida
Fortuna
12-05-2003, 12:17
Jag börjar bli lite orolig för mina pelargoner nu. Många blad har vissnat och jag har plockat bort dem, alla blommor är borta och jag kan inte se att det kommer nya knoppar. Sedan i slutet av förra veckan började jag vänja dem med att vara ute på dagara, tar in dem varje kväll. De får vatten 2-3 ggr per vecka med Blå korn näring. Kommer de att bli fina igen? När ja fick dem för 3 veckor sedan blomamde de för fullt.
Åsa, mälardalen zon 2
12-05-2003, 12:27
De första pelargonerna som dyker upp i handeln tidigt på våren brukar vara ganska hårt drivna, efter ett par veckor hemma hos folk brukar de se ganska risiga ut. De brukar dock repa sig med tiden, plocka bort fula blad, plantera om plantorna ifall du inte gjort det i större krukor. Efter omplantering kan du vänta några veckor innan du börjar ge gödning. (Själv vattnar jag mina pelargoner med guldvatten i år och de verkar trivas utmärkt, Guldvatten = vatten med urin). Ha dem ute om dagarna och inne om nätterna ifall det fortfarande är kyliga nätter det brukar de må bra av.
Fortuna
13-05-2003, 09:17
Vad händer om jag inte planterar om? Har nämligen inga större, bra innerkrukor. Eller är det nödvändigt för att de ska komma igen? Är det egentligen bättre att skaffa pelargoner lite längre fram på sommaren, eller är de också lika hårt drivna?
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2003, 09:24
Pelargoner brukar utvecklas bättre i lite större krukor, de krukor som de sitter i när man får dem från odlaren är alldeles för små och trånga för att de ska kunna utvecklas optimalt.
Det brukar ofta vara bättre att vänta med att köpa färdiga pelargoner som står i blom längre fram på våren de brukar inte vara riktigt lika hårt drivna.
Fortuna
13-05-2003, 10:07
Får åka och köpa störreinnerkrukor i helgen. Någon speciell plantjord som rekommenderas?
mrsgreen
16-05-2003, 10:15
Jag brukar kolla alla mina nyinköpta växter, plantskolorna kan plantera växten i "nätstrumps-liknande korgar" som rötterna inte kan ta sig ur.
Detta gör att växterna vissnar, kolla att rötterna växer fritt!!
Ta en sax och klipp runt ner i jorden så rötterna kan växa vidare.
Många av mina växter dog innan jag upptäckte detta irriterande på fund!!
Lycka till!!
Fortuna
19-05-2003, 09:54
Just sådana strumpor eller briketter, snarare, är rötterna planterade i. Ska jag alltså försöka lossa dem? Jag behöver också ytterligare tips om mina fina Mårbacka pelargoner som från början kommer från sambons mormor! Hur mycket direkt solljus behöver de stå i för att blomma mycket? Nu blommar de som bara den och jag vill ju att det ska forsätta. Kan de bo ute på nätterna nu?
Fortuna
20-05-2003, 09:30
Man lär sig nya saker hela tide, oftast genom misstag! Läste precis att när man planterat om pelargoner ska man inte vattna dem pånågra dagar. Jag trodde det var precis tvärt om, så jag gav dem vatten direkt efteråt. HAr jag åsamkat någon skada nu? En av pelargonerna ser riktigt risig ut nu (det gjorde den även innan omplanteringen) Den består i stort sett av en stam och ett fåtal blad, längst ned på satmmen ser man nya blad bildas sakta, sakta. Finns det något jag bör göra för att hjälpa den? Ska den toppas till exempel? I så fall, hur gör man?
Tusen tack!
Hej fru Fortuna! Jag känner också igen det där med pelargoner (alla är vi barn i början!). Håller med föregående talare i tidigare inlägg. Så länge stammen på pelargonen inte visar tendenser till att ruttna och mjukna behöver du inte vara orolig. Stressa inte pelargonen nu utan låt den vara. Är den väldigt vattnad kan du ställa innerkrukan på t.ex. tidningspapper så får den suga i sig det överflödiga vattnet. Sen ställer du pelargonen så ljust och varmt du kan och låter den stå där ifred. Pelargoner avskyr nämligen "våta fötter" utan klarar bättre en mindre torrperiod. Lycka till!
Förresten, det där med att inte vattna en nyss omplanterad planta gäller nog samtliga växter. Rötterna måste helt enkelt få sprida sig i den nya jorden, annars kan de bli chockade.
/Ann-Louise i Umeå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.