Zeta - rätt ställe att kolla väl värda växter att köpa in. Bor man inte i närheten så har man åtminstone fått ett betyg och man kan inhandla i en trädgård på närmare håll. Men jag håller med att man blir inte riktigt mycket klokare. Zeta kräver att man redan kan en massa.
Men rhododendron är ett växtslag att bli förälskad i. Det har jag blivit - motvilligt - det råkade stå ett par i den trädgård som ingick i huset så att säga. För mig var de lika tråkiga som alla andra evigt gröna växter.
Men jag blev förförd! Och en värld öpnade sig för mig. Därför skulle jag rekommendera att du läste in dig på området. Det är ju ganska dyra växter att köpa in. Jag har själv boken "Rhododendron för svenska trädgårdar" av Kirsten Lindqvist.
Men det finns flera! Slår man in "rhododendron" på bokus nätbokhandel finns där ungefär 25 titlar, gör man samma sak på Libris bibliotekslänk för man 97 träffar. Så det är ett populärt ämne!
Jag skulle själv välja lite efter storlek, olika bladformers skepnader samt blanda i nån azalea (bladfällande rhododendron) för deras fantasiska höstfärgers skull.
Gå på upptäcktsfärd!
PS
För att du ska bli riktigt snurrig över mängden så får du en länk. Det är den holländska firman Esveld och skrolla lite neråt på sidan så kommer en sanslöst lång lista över rhododendron, de flesta med bild.
http://www.esveld.nl/catal/rhodtotaal.htm