Full version: Val av Rhododendron
Robert
Hej på Er,

Vi håller på att iordningställa vår nya trädgård, och behöver lite råd/tips av Er som proffs på Rhododendron.

Vi har för avsikt att plantera 4-5st Rhododendron på skuggig norrsida om vårat hus, och söker en bra kombination av några olika typer för detta.

Vi vill att färgsättning skall gå i vitt till rosa, och gärna ett tätt upprätt växtsätt (höjd 1,5 - 2m) med kraftigt gröna blad (året runt).

Vi har gått igenom Zetas sortiment, men som amatör blir man bara än mer förundrad över vad man skall sätta samman...

Tacksam för förslag, och gärna med bilder!

Vänliga Hälsningar,
Robert
MB1965
Svenska Rhodendronsällskapet har en bra sida med arter, vanliga frågor och hybrider. Kolla på denna länk
Hannele
CITAT (Robert @ 14-02-2006, 15:26)
Vi har för avsikt att plantera 4-5st Rhododendron på skuggig norrsida om vårat hus

Grattis till trädgården! Var varsam, om ni redan har etablerade växter där.
Rhododendron blommar inte så bra på norrsidan, bättre i soligt läge.
På sådant ställe skulle jag skapa en blommonlund, eller annat som trivs i skugga.

Ur Ulla Molins bok "Leva med trädgård".
fruberglund
CITAT (Hannele @ 14-02-2006, 17:16)
Rhododendron blommar inte så bra på norrsidan, bättre i soligt läge.

Full norrsida bakom garaget, knappt nån sol alls...och visst blommar de, massor smile.gif Det här är 3 buskar samplanterade. Den vanliga sorten Catawbiense Grandiflorum (ljuslila).

Däkan
Zeta - rätt ställe att kolla väl värda växter att köpa in. Bor man inte i närheten så har man åtminstone fått ett betyg och man kan inhandla i en trädgård på närmare håll. Men jag håller med att man blir inte riktigt mycket klokare. Zeta kräver att man redan kan en massa.

Men rhododendron är ett växtslag att bli förälskad i. Det har jag blivit - motvilligt - det råkade stå ett par i den trädgård som ingick i huset så att säga. För mig var de lika tråkiga som alla andra evigt gröna växter.

Men jag blev förförd! Och en värld öpnade sig för mig. Därför skulle jag rekommendera att du läste in dig på området. Det är ju ganska dyra växter att köpa in. Jag har själv boken "Rhododendron för svenska trädgårdar" av Kirsten Lindqvist.

Men det finns flera! Slår man in "rhododendron" på bokus nätbokhandel finns där ungefär 25 titlar, gör man samma sak på Libris bibliotekslänk för man 97 träffar. Så det är ett populärt ämne!

Jag skulle själv välja lite efter storlek, olika bladformers skepnader samt blanda i nån azalea (bladfällande rhododendron) för deras fantasiska höstfärgers skull.

Gå på upptäcktsfärd!

PS
För att du ska bli riktigt snurrig över mängden så får du en länk. Det är den holländska firman Esveld och skrolla lite neråt på sidan så kommer en sanslöst lång lista över rhododendron, de flesta med bild.

http://www.esveld.nl/catal/rhodtotaal.htm
AnnaQ
Jag talar mig gärna varm för den relativt vanliga sorten "Cunningham White". Den är tätvuxen och har fina mörkgröna blad. Blir inte lika hög som Grandiflorum.

Jag tycker över huvud taget att de vanliga rhododendronsorterna är finast. Jag tycker om när de blir stora och jag tycker att vissa ovanliga sorter har ganska konstiga onaturliga färger på blommorna. Dessutom har jag köpt några dyra exemplar (just på Zetas) och de har inte trivts särskilt bra hos mig.

Jag tycker att Grandiflorum är allra finast, ljuvlig lila färg på blommorna. Roseum är ju rosa och skär sig lite mot Grandiflorum tycker jag.
Xelma
Bla R. yakusianum bör t ex stå soligt så den borde du undvika. Du har även för det skuggiga läget en hel del att välja på, låna på biblioteket någon bok där planteringsråd står. Jag har en bok som bara heter Rhododendron, vet ej författaren, med fina bilder och annat läsvärt.

Försök köp med olika bladformer, blomtid och plantstorlek, det kan bli lite enformigt när de inte blommar annars. (tycker jag)

Jag har inga i skugga, bara halvskugga, så jag kan tyvärr inte tipsa om sorter men böcker är bra biggrin.gif
fruberglund
CITAT (Xelma @ 20-02-2006, 13:38)
Jag har en bok som bara heter Rhododendron, vet ej författaren, med fina bilder och annat läsvärt.

Är det denna? Den här har jag i alla fall, ska kolla om jag kan få fram några tips.

Rododendron av Niels Skj(danskt ö)ldberg
Xelma
Precis! Den har jag. MÅNGA sorter, inte jätteutförligt om varje men lite typ "xxx blommar längre än yyy och tål skugga" Bilderna är också bra. Vill genast ha 10 till förutom de jag har... rolleyes.gif

Boken innehåller både azalea och rododendron.
fruberglund
CITAT (Xelma @ 20-02-2006, 17:21)
Vill genast ha 10 till förutom de jag har... rolleyes.gif

Håller med biggrin.gif

Jag har 3 Roddisar och 1 Azalea men jag befarar att det inte slutar där tongue.gif
BLÅKORN
Jag kan rekomendera en Bureavi.
Den har kanelbrun undersida på bladen,(Ja till och med undersidan på bladen är intressant), särskilt om du kan placera växten på en kulle eller slänt så du kan se bladens undersida.
Annars så är mitt råd att söka småvuxna sorter, fint att ha i framkant till de lite större.
Har du en bra zon kan du även testa en REX, helt enorma stora blad, men den är känslig för vind och kyla.
Robert
Tack för tipset om boken "Rododendron" av Niels Skj(danskt ö)ldberg. Jag köpte den via bokus och det var en toppen bok.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon