flower
var jag kan få tag på fakta om hur växter påverkas av för mycket eller för lite ljus.. tack på förhand!
gammelnalle
Kan/vill du precisera LITE mera....

Det står i praktiskt taget "alla" blomsterböcker om växten skall ha söderläge eller skugga...

men jag förmodar att det är något mer precist du vill veta??

b
flower
Hej gammelnalle.. det jag är ute efter är vad som händer med växter om man utsätter dem för dygnetrunt-ljus eller om de får stå i mörker.. har fått i uppgift i skolan att skriva om detta men hittar ingen info om det.. hade väl kanske tänkt mig något på forskningsnivå, där de tar upp om hur det påverkar växten rent fysiskt..
Jonte_rm
Jag kan inte säga att jag varken vet vart du kan få tag på info eller att jag har ett bra svar..

Dock har jag ett litet förkortat och enkelt svar..

Det är så att växter går att jämföras med djur... Alla djur behöver sömn...Tänk på dig själv..Du mår inte bra om du alltid är vaken och det hela tiden är ljust där du är... Och likadant mår du itne bra om det alltid är mörkt och du bara ligger ner och vilar...

Samma med växterna på ett ungefär...
Annika Ljunggren
Det finns nog en hel del om du tittar i växtfysiologi böcker på närmsta universitet/högskola. Jag minns att vi hade en del om det i vår bok när jag läste växtfysiologi, men jag kommer inte ihåg vad boken heter just nu.

Annars finns det en hel del ställen där man kan läsa fulltextartiklar gratis och sånt kan nog oxå ett bibliotek hjälpa till med. smile.gif

Lycka till!

/Annika
Inga från Närke
CITAT (flower @ 14-02-2006, 17:19)
var jag kan få tag på fakta om hur växter påverkas av för mycket eller för lite ljus.. tack på förhand!

Om du går in och söker på internett och skriver t.ex. Växtfysiologi så får du upp rätt många olika sidor om bl.a. forskning m.m.
aqualis
Hej

Sök på "photosynthesis" + "day length"
tex.

Många vetenskapliga skrifter finns tillgängliga direkt.
Somliga måste du låna eller köpa.
Utrikes fjärrlån brukar ta under en månad.

Med vänliga hälsningar
Sven.
flower
Tack så mycket för er hjälp..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon